کد خبر: 957997
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۱
همزمان با سومین سالگرد درگذشت زنده‌یاد حمید سبزواری انجام می‌شود
فردا، ۲۲ خرداد، سومین سالروز درگذشت پدر شعر انقلاب اسلامی زنده‌یاد حمید سبزواری است و همزمان با این رویداد طرح توجیهی ثبت این روز به نام «روز شعر انقلاب» جهت درج در تقویم به شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال شده است.
فرزین ماندگار
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: در رابطه با پیشنهاد ثبت روزی در تقویم رسمی کشور به نام «روز شعر انقلاب» و برای زنده نگه داشتن نام زنده‌یاد حمید سبزواری، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار به ایبنا گفت: به پیشنهاد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار طرح ثبت روز ۲۲ خرداد به نام روز شعر انقلاب مطرح و پیگیری‌های لازم در این خصوص صورت گرفته است.
به گفته رضا شجاع، این طرح در شورای فرهنگ عمومی شهرستان سبزوار و شورای فرهنگی عمومی استان خراسان‌رضوی مصوب شده است. طرح توجیهی ثبت این روز به عنوان روز شعر انقلاب جهت درج در تقویم ملی به شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال شده است و منتظر اعلام نظر دوستان در تهران هستیم. همچنین همزمان با ۲۲ خرداد، سالگرد درگذشت استاد حمید سبزواری، سومین بزرگداشت پدر شعر انقلاب در سبزوار برگزار می‌شود.

شاعر سرود‌های ماندگار انقلابی
حسین آقاممتحنی مشهور به حمید سبزواری به دلیل فعالیت‌ها و اشعار انقلابی پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و در حالی که یک سال از ازدواج و تشکیل زندگی مشترکش می‌گذشت، از آموزش و پرورش اخراج شد، اما مدتی بعد به استخدام بانک تجارت سبزوار درآمد و سپس زندگی‌اش را به تهران انتقال داد و بدین ترتیب خود را به کانون فعالیت‌های انقلابی و سیاسی آن زمان رساند. با شروع نهضت امام در سال ۴۲، اشعار حسین هم حال و هوای تازه‌ای پیدا کرد.
در واقع آثار و سروده‌های حمید به دو بخش تقسیم می‌شود؛ قسمتی از آن‌ها محصول و مولود دوران اختناق است که شاعر با شجاعت و شهامت و ایمان راسخ برحکومت تاخته و اوضاع نابسامان آن را نکوهش کرده است و در میان آن آثار، بحق سخنانی بس بلند و فاخر و شورانگیز یافت می‌شود که از قدرت طبع و صفای قریحه و مهارت شاعر حکایت دارد و بخش دوم آثار وی پس از پیروزی انقلاب است که در این زمان تلاش شاعر انتقال هر چه بهتر پیام انقلاب و دفاع از ارزش‌ها و باور‌های اصیل اسلامی است. اشعار ماندگار «خمینی‌ای امام»، «برخیزید برخیزید»، «امریکا، امریکا، مرگ به نیرنگ تو»، «ای مجاهد شهید مطهر»، «خجسته باد این پیروزی»، «به جای امام» از آثار استاد حمید سبزواری است.

درخواست سبزواری از آیت‌الله خامنه‌ای
در مجموع هفت دفتر از حمید سبزواری به چاپ رسیده است که دو مورد از آن‌ها با مقدمه مقام معظم رهبری است. در خاطره‌ای آمده است که یکی از روز‌های سال ۶۲ بود که حسین به دیدن آیت‌الله خامنه‌ای رفت؛ دورانی که دیگر او را به تخلصش «حمید سبزواری» می‌شناختند. بحث به اشعارش کشیده شد. آیت‌الله خامنه‌ای پرسیدند: چرا کار‌های‌تان را چاپ نمی‌کنید؟ استاد به شوخی گفت: حاج آقا، منتظر مقدمه شما بر کتابم هستم! آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ گفتند: «من برای هیچ کس این کار را نکرده‌ام، ولی برای شما این کار را انجام خواهم داد.» حمید هم اشعارش را در دو تا کتاب جمع کرد و به دست آقای خامنه‌ای رساند؛ کتاب‌هایی که بعد‌ها اسم «سرود درد» و «سرود سپیده» را برای‌شان انتخاب کرد. آیت‌الله خامنه‌ای اشعار را خوانده و مقدمه‌ای دو صفحه‌ای برای آن نوشت. «.. شاعر گرامی ما آقای حمید سبزواری از پیشکسوتان و پیشروان این راه است. زبان فاخر در شعر حمید، با مضمون انقلابی و مکتبی، آمیزه‌ای مطلوب و ارزنده پدید آورده و مجموعه شعر او در دیوان معاصر فارسی، فصل رغبت‌انگیز و شایسته‌ای گشوده است.»
آثار وی به ترتیب عبارتند از: «سرود درد» که نخستین دفتر شعر حمید سبزواری است و سروده‌های سال‌های ۳۶ تا ۵۷ را دربرمی‌گیرد، دوران ۲۱ ساله‌ای که مشحون از وقایع سیاسی و رنج و دردمندی شاعر است، اشعار آزاد و کلاسیک حمید در این دفتر خبر از وجدان بیدار و آگاهی اجتماعی وی در شرایط دشوار می‌دهد. «سرود سپیده» دومین دفتر اشعار معاصر حمید سبزواری است که همچون دفتر نخست با مقدمه رهبر معظم انقلاب و استاد صادق آینه‌وند منتشر شده است. «کاروان سپیده»، «یاد یاران»، «گزیده ادبیات معاصر»، «به رنگ آمده دشمن» با عنوان اولیه «بار دیگر مسجد ضرار» از دیگر آثار به یادگار مانده از مرحوم سبزواری است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار