کد خبر: 957695
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۹
شرایط آب‌وهوایی و حاصلخیزی خاک در برخی مناطق کهگیلویه وبویراحمد از جمله ویژگی‌های مثبتی است که باعث شده تا کشاورزی در این استان از رونق خوبی برخوردار باشد
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: شرایط آب‌وهوایی و حاصلخیزی خاک در برخی مناطق کهگیلویه وبویراحمد از جمله ویژگی‌های مثبتی است که باعث شده تا کشاورزی در این استان از رونق خوبی برخوردار باشد و این در حالی که است تنوع و رونق کشت گیاهان دارویی در این منطقه نیز به شدت مورد توجه قرار گرفته است. با این حال مزایای این منطقه به این دو مورد ختم نشده و تابش منظم خورشید و ایجاد مزارع خورشیدی در کنار کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش کسب وکار در این منطقه شده است؛ موضوعی که موجب شد نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس از اختصاص ۶۰۰ هکتار از اراضی ملی برای ایجاد مزرعه خورشیدی و کشت گیاهان دارویی در این منطقه خبر دهد.

وجود زمین‌های حاصلخیز در استان کهگیلویه‌وبویراحمد ازجمله مزایایی است که موجب شده تا همواره کشاورزی در این منطقه از رونق خوبی برخوردار باشد. به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب این منطقه حدود ۴۳ هزار هکتار از مساحت این استان به کشت انواع محصولات باغی و کشاورزی اختصاص داده شده است و این مهم موجب شده تا ۱۸ هزار نفر در این استان در این زمینه فعالیت و سالانه بیش از ۸۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی تولید کنند.

از رونق گیاهان دارویی تا مزرعه خورشیدی

در کنار تنوعی از تولیدات محصولات کشاورزی و باغی استان کهگیلویه وبویراحمد ظرفیت خوبی در زمینه تولیدات گیاهان دارویی دارد، این در حالی است که وضعیت مناسب تابش خورشید در تمامی طول سال موجب شده تا ایجاد پنل‌های خورشیدی دراین استان مقرون به صرفه باشد.
‌نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس با تأیید این مهم می‌گوید: «برای ایجاد مزرعه خورشیدی و کشت گیاهان دارویی ۶۰۰هکتار از اراضی ملی اختصاص داده می‌شود.»

غلامرضا تاجگردون با اشاره به نقشه راه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان‌های گچساران و باشت می‌افزاید: «ایجاد اشتغال و ایجاد زنجیره تولید در شهرستان گچساران و باشت از اهمیت خاصی برخوردار است.» از آنجا که رفع بیکاری و ایجاد اشتغال یکی از دغدغه‌های مردم این دو منطقه است، لذا حضور سرمایه‌گذاران در این امر مهم بسیار تأثیرگذار است. نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس با بیان اینکه دو شهرستان گچساران و باشت با توجه به پتانسیل‌های موجود اقدامات ارزنده‌ای در زمینه خاک و آب و کشاورزی انجام شده است در این خصوص می‌گوید: «اجرای تأمین آب ۷ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان‌های گچساران و باشت با ۳ هزار فرصت شغلی یکی از این اقدامات است.»

تاجگردون می‌افزاید: «شرکت‌های مپها، گیتی‌پسند و بهین کود در سطح شهرستان‌های گچساران و باشت آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در ایجاد مزرعه خورشیدی، انرژی‌های پاک، تولید انواع کود‌های آلی و ارگانیک، کشت گیاهان دارویی، تولید عسل‌های ارگانیک صادراتی اعلام کردند.» از آنجا که شهرستان گچساران به دلیل داشتن آب و هوای خوب و خاک حاصلخیز، کشاورزی ارگانیک و کشت گیاهان دارویی در کشور مطرح است لذا این مهم موجب شده تا این منطقه به عنوان پایلوت کشوری انتخاب شود. از آنجا که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های خوبی در استفاده از انرژی‌های پاک در کشور شده است لذا این مهم موجب شده تا کهگیلویه وبویراحمد نیز در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. رئیس هیئت مدیره شرکت مپ‌ها نیز در این خصوص می‌گوید: «مزرعه خورشیدی با مشارکت بخش خصوصی و ایجاد اشتغال ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در گچساران راه‌اندازی می‌شود.» رضا برزگر می‌افزاید: «این طرح با مشارکت شرکت فونسیک آلمان برای تولید برق راه‌اندازی می‌شود و برای اجرای این طرح در مراحل اولیه نیاز به ۷۰ مگاوات انرژی برق است.» در کنار این مهم ایجاد نیروگاه‌های آبی نیز یکی از مواردی است که به شدت مورد توجه قرار گرفته به طوری که در این زمینه نیز سرمایه‌گذاری خوبی انجام شده است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص می‌گوید: «با توجه به اختلاف ارتفاع در شهرستان‌های گچساران و باشت از بی‌بی حکیمه تا خامی و ظرفیت سالانه ۲/۵ میلیارد ذخیره آب ایجاد نیروگاه‌های برقابی یکی از راهکار‌های اشتغال و کارآفرینی در این شهرستان است.» علی داوودی مهر می‌افزاید: «ایجاد نیروگاه‌های برقابی در ۱۶۰ نقطه استان کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که تعداد زیادی از آن در شهرستان‌های گچساران و باشت است.» به گفته وی در حال حاضر، طرح ایجاد نیروگاه‌های برقابی در مناطق شاه بهرام، حاج قلندر و پیچاب مطالعه شده است.

استانی با متنوع‌ترین گیاهان دارویی

خطرات کم و اثربخشی بالای دارو‌های گیاهی موجب شده تا استفاده و تولید آن‌ها در بیشتر کشور‌های جهان از رونق بالایی برخوردار باشد و بسیاری از شرکت‌های معتبر دارویی در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند. از آنجا که بیشتر استان‌های کشور در این زمینه می‌توانند متنوع‌ترین گیاهان را تولید کنند لذا در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری خوبی در این زمینه انجام شده که کهگیلویه وبویراحمد نیز یکی از این مناطق به شمار می‌رود. این مهم موجب شده تا این استان با دارا بودن طبیعتی متنوع، یک چهارم گونه‌های گیاهی اروپا و یک پنجم گونه‌های گیاهی کشور را در خود پرورش دهد. طبق آمار‌ها در خصوص میزان تولید گیاهان دارویی، این منطقه ۵۲ /۲ درصد کل گونه‌های گیاهی دارویی قاره اروپا و ۲۶ /۶ درصد گونه‌های گیاهی دارویی کشور را شامل می‌شود.

از طرفی در مناطق کوهستانی این استان، ۴۶ گونه گیاهی آندومیک دارد و سه گیاه دارویی و کمیاب دنیا شامل «باریجه»، «آنغوزه» و «گزانگبین» در این کوه‌ها رویش می‌کنند. در حال حاضر درمه، بومادران، پونه کوهی، برنجاسب، آویشن، زرآبی یا چای کوهی، بابونه، چوبک، جلپه، خاری، پشموک، توت سهری، میخک، انگیون، کارده، ریواس، پیاز وحشی یا تره، ختمی وحشی، بن سرخ، کتیرا، گل گاوزبان، بیلهر، خاکشیر و پرسیاوشان ازجمله مهم‌ترین گونه‌های گیاهان دارویی در این منطقه به شمار می‌روند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار