کد خبر: 954608
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷
سعید احمدیان
فوتبال پرخرج‌ترین ورزش کشور است و به گفته وزیر ورزش گردش مالی سالانه ۶۰۰ میلیاردی دارد، البته این تنها آمار رسمی است و در آمار غیررسمی از گردش هزار میلیاردی فوتبال صحبت به میان می‌آید، هزینه‌ای که با وجود انکار دولت، بیش از ۹۰ درصد آن از بودجه عمومی کشور پرداخت می‌شود. با چنین هزینه‌های سنگینی فوتبال در روز‌هایی که کشور با مشکلات سخت اقتصادی روبه‌رو است، چه سهمی دارد و فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش چه قدمی برای کاهش هزینه‌های فوتبال برداشته‌اند؟
مهدی تاج پنج‌شنبه گذشته در صحبت‌هایی در مشهد مدعی شد که فدراسیون فوتبال در راستای عملی کردن انتظارات مقام معظم رهبری، سفر‌های غیرضروری فوتبال را لغو کرده و از باشگاه‌ها خواسته که اردو‌های پیش‌فصل و نیم‌فصل را در کشور‌های خارجی برگزار نکنند.
البته صحبت‌های رئیس فدراسیون فوتبال درباره کاهش هزینه‌ها در شرایطی است که تاج یک روز قبل از آن در مجلس و در روز‌هایی که بخشی زیادی از مردم به دلیل گرانی‌ها در تأمین مایحتاج اولیه‌شان درمانده‌اند، خواستار توجه ویژه نمایندگان به حل مشکلات مالی باشگاه‌های فوتبال شده بود و در ادعایی عجیب حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا را به بی‌پولی این دو باشگاه ربط داده بود. دو تیمی که سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد هزینه روی دست دولت می‌گذارند!
تاج از مجلس که این روز‌ها باید برای معیشت قشر ضعیف جامعه تدبیری بیندیشد، می‌خواهد که به داد فوتبالی برسد که بازیکنان آن با قرارداد‌های چندصد میلیونی و میلیاردی جزو مرفه‌ترین اقشار جامعه هستند.
در چنین شرایطی با گذشت ۲۴ ساعت، رئیس فدراسیون فوتبال با یک گردش ۱۸۰ درجه‌ای در مجمع عمومی هیئت فوتبال خراسان رضوی از برنامه‌های فدراسیون برای کاهش هزینه‌ها در فوتبال صحبت می‌کند، آن هم در حالی که یک روز قبل، از مجلسی‌ها خواسته بود تا برای کمک مالی به باشگاه‌های فوتبال آستین‌ها را بالا بزنند.
به خاطر همین صحبت‌های متناقض مدیریت فدراسیون فوتبال است که باور به ریاضت اقتصادی و کاهش هزینه‌ها در فوتبال رنگ می‌بازد و نشان می‌دهد که سیستم مدیریتی این ورزش با بودجه دولتی رشد کرده و در سخت‌ترین شرایط کشور هم به دنبال ریخت و پاش بیشتر است و پس از استفاده از پول‌های دولتی از مجلس نیز می‌خواهد که در این زمینه ورود پیدا کند و فوتبال را در اولویت مشکلات کشور قرار دهد!
از سوی دیگر، دولت و وزارت ورزش هم قدمی برای کاهش هزینه‌های باشگاه‌های دولتی بر نداشته‌اند، نه خبری از کاهش هزینه‌های سرسام‌آور باشگاه‌هاست و نه برنامه‌ای برای کنترل رقم قرارداد‌ها و اردو‌های غیرضروری تیم‌ها در خارج از کشور دیده می‌شود. نمونه آن دو باشگاه بزرگ پایتخت هستند. استقلال و پرسپولیس که بخش اعظمی از بودجه سالانه ۱۰۰ میلیاردی‌شان را دولت تأمین می‌کند، بودجه‌ای که برای فصل بعد به طور قطع افزایش چشمگیری خواهد داشت.
با این حال مسعود سلطانی‌فر به عنوان وزیر ورزش در حالی قهرمانان المپیکی و ورزشکاران منهای فوتبالی را دعوت به صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها می‌کند که درباره فوتبال تاکنون موضع‌گیری خاصی نداشته و به نظر می‌رسد این صرفه‌جویی صرفاً شامل حال ورزشکاران و مدال‌آوران منهای فوتبالی می‌شود و فوتبالی‌ها همچنان مانند گذشته می‌توانند به راحتی به بیت‌المال دست‌درازی کنند. در این زمینه وزارت ورزش هم مانعی پیش‌روی آن‌ها نمی‌گذارد.
با توجه به چنین عملکردی از سوی فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش، چشم‌انداز روشنی از کاهش گردش مالی سالانه ۶۰۰ میلیاردی فوتبال به‌رغم درگیر بودن کشور در جنگ ناجوانمردانه اقتصادی دیده نمی‌شود. چنین مسئله‌ای باید مورد توجه مقامات بالا قرار گیرد و بازخواست مهدی تاج و مسعود سلطانی‌فر در این زمینه کوچک‌ترین انتظاری است که از سوی نهاد‌های نظارتی و بازرسی می‌رود، به خصوص که هواداران فوتبال هم مانند سایر اقشار جامعه نمی‌توانند تحمل کنند که ریخت و پاش‌های چندصد میلیاردی فوتبال از بیت‌المال به عنوان یک جزیره جدابافته در روز‌های سخت اقتصادی کشور همچنان ادامه داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار