کد خبر: 949685
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۷
تبادلات اقتصادی بین اردبیل با کشور آذربایجان سالانه به حدود 3 میلیارد دلار می‌رسد که ایجاد راه‌آهن نقش مهمی در افزایش صادرات خواهد داشت.
محمدرضا سوری
سرويس ايران جوان آنلاين: حجم بالای تبادلات اقتصادی بین اردبیل با کشور آذربایجان که در حال حاضر سالانه به حدود ۳ میلیارد دلار می‌رسد در کنار حمل و نقل مسافر و گردشگر از جمله عواملی بود که موجب شد تا از یک دهه قبل ساخت راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد و در نهایت اتصال آن به کشور آذربایجان در دستور کار قرار بگیرد. با این حال برخی مشکلات مانند مسیریابی و تملک زمین‌هایی که برای عبور خط راه‌آهن نیاز بود، موجب شد روند ساخت آن دچار تأخیر چند ساله شود. سرانجام روز گذشته بود که نماینده مردم شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در مجلس اعلام کرد: «هم‌اکنون بررسی عملیات احداث راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد آغاز شده که قرار است از سال آینده نیز ساخت آن شروع شود.»

ارزانی و اقتصادی بودن ایجاد خط راه‌آهن از جمله عواملی است که باعث شده در چند سال اخیر خط راه‌آهن در استان‌های مختلف کشور ایجاد شود و توسعه یابد. از آنجا که مسیر‌های منتهی به استان اردبیل یکی از پرترددترین جاده‌ها از لحاظ عبور کالا و مسافر به شمار می‌رود، لذا این مهم باعث شده تا برای ایمنی بیشتر در کنار ارزانی و اقتصادی بودن، ایجاد شبکه راه‌آهن سراسری در دستور کار قرار بگیرد. در حالی که طرح احداث این خط‌آهن در سال ۸۹ به تصویب رسیده بود، اما چون فاقد مطالعات زیرساختی بود اجرای آن به تعویق افتاد، خبر‌ها حکایت از آن دارد که در حال حاضر مطالعات زیست محیطی و طرح جامع به اتمام رسیده است. این مهم موجب شد تا شرکت شاهد در اجرای این طرح سرمایه‌گذاری کرده و پیش‌بینی شده تا نیمه دوم امسال فاز اول این طرح آغاز شود.

احداث خط آهن از سال آینده

سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان برای ایجاد راه‌آهن اردبیل- پارس‌آباد بالاخره این طرح تصویب و برای اجرا به استانداری اردبیل ابلاغ شد. نماینده مردم شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در مجلس در این خصوص می‌گوید: «عملیات احداث راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد از سال آینده آغاز می‌شود و هم‌اکنون در دست مطالعه و بررسی است.» شکور پورحسین با بیان اینکه احداث راه‌آهن و جاده‌های مواصلاتی منطقه برای نخستین بار در طول چهار سال در جدول ۲۰ بودجه قرار گرفت، تصریح می‌کند: «هم‌اکنون پروژه راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد نیز در مرحله مشاوره و مطالعه است و با توجه به بودجه اختصاص‌یافته دولت به این پروژه‌ها عملیات احداث راه‌آهن در سال آینده آغاز خواهد شد و امیدواریم با حضور بخش خصوصی در این زمینه نیز موفق شویم.» وی ادامه می‌دهد: «اعتبارات در بودجه‌های منطقه مغان در مقایسه با سایر شهر‌های استان و حتی استان‌های دیگر قابل مقایسه نیست و این حاکی از قرار گرفتن منطقه مغان در ریل توسعه و پیشرفت است.»

اتصال راه‌آهن اردبیل به آذربایجان

حجم قابل توجه تبادلات اقتصادی میان ایران و جمهوری آذربایجان که از طریق مرز اردبیل انجام می‌گیرد موجب شده تا اتصال راه‌آهن اردبیل به آذربایجان به شدت مورد توجه مسئولان دو کشور قرار گیرد. استاندار اردبیل با اشاره به توافق برای اتصال خط ریلی جمهوری آذربایجان به پارس‌آباد با مقام‌های این کشور می‌گوید: «تملک حدود ۵۰۰ هکتار زمین برای اتصال خط ریلی آذربایجان به پارس‌آباد کاری در مسیر اقتصاد مقاومتی است و باید انجام شود.»

اکبر بهنام‌جو با اشاره به مطالعات راه‌آهن اردبیل-پارس‌آباد می‌افزاید: «این مطالعات تا هفت ماه آینده انجام می‌شود و اقداماتی هم برای تأمین اعتبار صورت گرفته و تلاش می‌شود در افق چهار یا پنج ساله پروژه راه‌آهن اردبیل- پارس‌آباد هم اجرایی شود.» با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام یافته و تعهد طرف‌های قرارداد راه‌آهن اردبیل تا ۷۷۰ روز دیگر یعنی در دهه فجر سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد. گزارش‌ها حاکی است در مجموع ۵۵۰ میلیارد تومان از طرف دولت به این پروژه تزریق شده که با همکاری خوب بانک ملی ۷۵۰ میلیارد تومان دیگر به این پروژه اعتبار تخصیص یافت.

همچنین قرار است این مبلغ در سه قسط به پیمانکاران پرداخت شود که نخستین مرحله آن به مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان در اختیار پیمانکاران قرار گرفته است. طرح مطالعاتی راه‌آهن اردبیل- پارس‌آباد توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا شروع شده و مقرر شده ۱۴ کیلومتر از کشور آذربایجان تا مرز پارس‌آباد توسط کشور آذربایجان ریل‌گذاری شود که با وصل شدن اردبیل به پارس‌آباد شاهد تحول عظیمی در حوزه ریلی کشور و استان خواهیم بود. این پروژه برای بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده و هم‌اکنون بیش از ۶۰۰ دستگاه ماشین‌آلات زیر نظر شرکت کندمان پارس در حال عملیات زیرسازی پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه هستند.
به گفته دست‌اندرکاران اجرای راه‌آهن اردبیل- پارس‌آباد پیش‌بینی می‌شود همانند طرح راه‌آهن اردبیل- میانه با فایناس داخلی اجرا شود.

خط ریلی استان به جمهوری آذربایجان به یکی از کریدور‌های مهم ریلی شمالغرب کشور در آینده تبدیل می‌شود و پایانه مرزی فعال بیله‌سوار در کنار راه‌آهن و نیز تصویب منطقه آزاد تجاری و اقتصادی شمال استان توسعه و تحول عظیم اقتصادی استان به‌ویژه منطقه مغان را رقم خواهد زد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل نیز در خصوص مزایای ایجاد این راه‌آهن می‌گوید: «راه‌اندازی راه‌آهن اردبیل- پارس‌آباد این استان را به جمهوری آذربایجان و آسیای میانه متصل می‌کند.» داود شایقی با اشاره به اینکه دولت برای مطالعه این طرح با تخصیص اعتبار به میزان ۲۰ میلیارد ریال موافقت کرده است می‌افزاید: «با راه‌اندازی خط‌آهن اردبیل- پارس‌آباد بستر توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان بیشتر فراهم می‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار