با وجود اینکه در طول سال وقوع حوادث رانندگی در جادههای استانهای مختلف باعث مرگ ومیر ومصدوم معلولیت تعدادی از هموطنان میشود، اما با آغاز تعطیلات نوروزی وافزایش حجم سفرها، این آمار به بالاترین میزان خود در طول سال میرسد مسالهای که باعث میشود تا ازچند ماه قبل برای کنترل یا کاهش آن تمهیدات ویژهای از سوی پلیس، وزارت راه وسایر نهادهای مسئول انجام بگیرد. موضوعی که سیی شد تا جانشین فرمانده ناجا با اشاره به این که ۵ هزار و ۴۰۰ نقطه حادثهخیز در کشور وجود دارد اعلام کند: «از این تعداد بیش از یک هزار و ۵۰۰ مورد حساس بوده است که اقدامات اساسی برای حذف این نقاط انجام میشود.»این اظهارات درحالی است که سیستان وبلوچستان با دارا بودن ۶۵ نقطه حادثه خیز در محورهای مواصلاتی بالاترین رتبه را در میان استانهای کشور دارد که قرار است این مشکلات تا پایان امسال رفع شود.
جادههای اهر هریس تبریز، گلستان شهر بجنورد، چالوس، سمنان مشهد، قم گرمسار اصفهان، سیرجان بندرعباس، اسد آباد همدان، سلفچگان ورشت، فیروز کوه و هرازاز جمله مکانهای خطرناک در استانهای مختلف کشور هستند که بالاترین آمار تصادفات جادهای را به خود اختصاص دادهاند.موارد عنوان شده تنها چند جادهی خطرناک ایران هستند، جادههای متعدد دیگری در ایران وجود دارند که به خاطر نا امن بودن موجب تصادفات مرگبار میشوند. جاده مرگ اهر هریس تبریز، جاده مرگ قم گرمسار و جاده مرگ گلستان شهر بجنورد در میان مرگبارترین و خطرناکترین جادههای ایران قرار میگیرد. از عوامل اثر گذار بر تعداد بالای تصادفات در کشور ایران میتوان به غیر استاندارد بودن و نا امن بودن جادههای ایران، عدم رعایت سرعت مجاز و نکات ایمنی رانندگی و همچنین کم امنیت بودن خودروها اشاره کرد.
حذف بیش از یک هزار و ۵۰۰ حادثهخیز در جادههای کشور
در کنار دو عامل خودرو وانسان که بالاترین نقش در حوادث رانندگی کشور را بازی میکنند، میتوان از عامل سومی به نام جادهها نام برد که عواملی همچون، یکنواختی، معیوب بودن ونداشات علائم اخطاری باعث شده تا تبدیل به ضلع سوم عوامل تصادفات تبدیل شود. با آنکه بارها مسئولان مختلف از جمله پلیس و وزارت راه، قولهایی در زمینه رفع نواقص جادهها دادهاند، اما هنوز مشکلات بر سرجای خود باقی است. آمارها نشان میدهد، هم اکنون ۵ هزار و ۴۰۰ نقطه حادثهخیز در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از یک هزار و ۵۰۰ مورد حساس بوده وباید برای رفع آنها اقدام شود. جانشین فرمانده ناجا دراین خصوص میگوید: «در حال حاضر بیش از یک هزار و ۵۰۰ نقطه حادثهخیز در جادههای کشور شناسایی شده و در حال حاضر برنامهریزی برای حذف نقاط حادثهخیز نقطههای حادثهخیز کشور انجام میشود.»
سردار ایوب سلیمانی با اشاره به این که ۵ هزار و ۴۰۰ نقطه حادثهخیز در کشور وجود دارد میافزاید: «از این تعداد بیش از یک هزار و ۵۰۰ مورد حساس بوده است که اقدامات اساسی برای حذف این نقاط انجام میشود.» وی با اشاره به اینکه کاهش تصادفات جادهای در کشور اولویت اساسی است که امسال طرح ویژهای برای کاهش تلفات جادههای انجام گرفته تا شاهد کاهش تلفات فوتی در جادههای کشور باشیم. ادامه میدهد: «با توجه به این که استانهای کشور در ایام نوروز میزبان میلیونها گردشگر داخلی و خارجی است و برقراری آرامش و امنیت این گردشگران اولویت اساسی که قرارگاه ویژهای برای ایجاد امنیت و آرامش در کشور تشکیل یافته است.»
وی با بیان این که با توجه به این که بیش از ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق میافتد تصریح میکند: «در این زمینه بررسیهای لازم انجام یافته تا با راهاندازی مراکز خدماترسانی و استراحتگاهها تلفات جادهای کاهش یابد.» به گفته این مقام ارشد انتظامی، پلیس تلاش خود را بهکار میگیرد تا در تعطیلات نوروزی شاهد کاهش تصادفات جادهای در کشور باشیم و نیاز است رانندگان وسائط نقلیه نیز موارد ایمنی را رعایت کنند تا ایام نوروز برای خود و خانوادههایشان تلخ نشود.
قول وزیر راه برای برطرف کردن نقاط حادثه خیز
ازآنجا که یکی ازوظایف ساخت وبرطرف کردن ایرادات جادهای بر عهده وزیر راه شهرسازی ومسکن است لذا این مهم موجب شده تا وزیر در خصوص رفع این مشکلات قول اساسی بدهد. وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه بخش مهمی از نقاط حادثه خیز جادههای کشور تا قبل از پایان سال اصلاح میشود میگوید: «برای رفع این نقاط اقداماتی از جمله ساخت ۸۰۰ کیلومتر مسیر دوم و نصب علائم هشدار دهنده در جانپناههای در حال انجام است که تا قبل از پایان سال به انجام خواهند رسید.» محمد اسلامی میافزاید: «ازآنجا که خرابی ونقص جادهها درحوادث رانندگی تاثیر قابل توجهی در بالا رفتن آمار تلفات دارد لذا باید درزمینه رفع مشکلات با جدیدت وارد عمل شد.»
سیستان وبلوچستان رتبه اول تصادفات جادههای ایران
درمیان استانهای کشور سیستان وبلوچستان ازجمله مناطقی است که به علت فرسودگی وخرابیهای جاده هایش بالاترین آمار تصادفات وتلفات جادهای را به خود اختصاص داده است. از ابتدای امسال ۵۰۳ نفر در حوادث ترافیکی در سیستان وبلوچستان جان خود را از دست دادند، که از این تعداد ۱۰۲ نفر زن و ۴۰۱ نفر مرد بودند، ۳۹۱ نفر در جادههای برون شهری، ۸۰ نفر در جادههای استانی و ۳۲ نفر هم در حوادث ترافیکی درون شهری فوت شدند. تعداد فوت شدهها بر اثر حوادث ترافیکی در ۶ ماه اول سال گذشته ۳۹۰ نفر بود، این آمار امسال با رشد ۲۹ درصدی رو به رو بود که بسیار بالاست.
مدیر کل سازمان پزشکی قانونب سیستان وبلوچستان با تایید این ارقام میگوید: «از این آمار، ۴۰ نفر در خارج از حریم جادهها فوت کردند که دلیل آن قاچاق اتباع بیگانه و سوخت بود، متاسفانه برخی سوخت کشها در جادهها با مخدوش کردن پلاک خودروها یا بدون پلاک تردد میکنند و سبب تصادف میشوند و خانوادههایی را داغدار میکنند.»
این درحالی است که ۵۰ درصد بودجه عمرانی استان توسط بیمه برای حوادث ترافیکی پرداخت میشود، نتایج مطالعات آماری نشان میدهد که بیشترین آمار تصادفها مربوط به خطای انسانی است بنابراین خانوادهها باید در کنترل این حوادث نقش خود را به خوبی ایفا کنند، متاسفانه حوادثی در این استان رخ میدهد که مشابه آن در استانهای دیگر اتفاق نمیافتد.
رضا عبدی با بیان این که همه این اتفاقها سبب شده است سیستان و بلوچستان از نظر حوادث ترافیکی جزو هفت استان بحرانی کشور باشد، میافزاید: «بیشترین کسانی که در حوادث ترافیکی جان خود را از دست میدهند افراد فعال یا نان آور خانواده هستند که بین ۲۰ تا ۴۰ سال سن دارند، متاسفانه خانوادههای زیادی تاوان اشتباه یک فرد متخلف را باید بدهند.» وی ادامه میدهد: «چهار هزار و ۲۵۱ نفر از ابتدای امسال تا پایان شهریور در حوادث ترافیکی مصدوم شدند که از این تعداد ۹۵۱ نفر زن و سه هزار و ۳۰۰ نفر مرد بودند، تعداد مصدومان حوادث جادهای نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد رشد پیدا کرده است.» فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان نیز در خصوص وضعیت آمار تصادفات جادههای استان میگوید: «از ابتدای مهر تا کنون، ۹۰ مورد تصادف در جادههای جنوبی استان ثبت شد.»
سرهنگ ستوده میافزاید: «آمار کشته شدگان در تصادفهای جادهای جنوب استان طی این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است.» این درحالی است که آمارها نشان میدهد، تعداد مصدومان ناشی از حوادث جادهای نیز نسبت به مهر ماه سال گذشته، ۲ درصد کاهش نشان میدهد. به گفته این کارشناس سوانح رانندگی، دلیل عمده تصادفها به ترتیب تجاوز و انحراف به چپ، بی توجهی به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه و رعایت نکردن حق تقدم است. به گفته وی، راههای دو طرفه، پیچ و قوسهای فراوان، قاچاق سوخت، انسان و کالا نیز از دیگر دلایل تصادفها در جنوب استان است.
رفع نقص ۲۱ نقطه حادثه خیز در سیستان و بلوچستان
از آنجا که نواقص جادههای یکی از مهترین عوامل حوادث رانندگی به شمار میرود لذا این مهم میطلبد تا برای رفع تصادفات آنها را برطرف کرد. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان با تایید این موضوع واقداماتی که قرار است انجام شود میگوید: ۶۵ «نقطه حادثه خیز در محورهای مواصلاتی استان مورد شناسایی و ارزیابی قرار گرفت که بر اساس نظرات کارشناسی اعضای کمیسیون، مقرر شد؛ ۲۱ نقطه تا پایان سال به طور کامل رفع نقص شود.» باقر کرد میافزاید: «۸۳ درصد تصادفات کشور مربوط به اشتباهات و خطاهای انسانی بوده و ارتباطی به شرایط جادهای ندارد.»
وی با اشاره به نقش خودروهای باری وعمومی درتصادفات میافزاید: «عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری به طور مداوم از طریق دستگاههای اجرایی مربوطه و نظارت پلیس مورد ارزیابی قرار میگیرد و بنا به گزارش دستگاههای یادشده در یک ماه گذشته انواع کنترلهای نظارتی ۲۰ درصد افزایش یافته است.» معاون استاندار تصریح میکند: «برنامهریزی برای برقراری خط ارتباط عمومی میان شهرستانهای خاش و مهرستان برای رفاه عمومی مردم منطقه مورد بررسی قرار گرفت و در همین راستا با توجه به احداث جاده مستقیم بین شهرستان خاش و مهرستان دستگاههای اجرایی مانند سازمان حمل و نقل و پایانههای استان و نیروی انتظامی موظف هستند، برنامهریزیهای لازم برای تردد عمومی بین شهرستانها یادشده را در دستور کار خود قرار دهند و چنانچه در این ارتباط موانعی وجود دارد، هر چه سریعتر رفع شود.»