کد خبر: 946955
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۰
برنامه‌های بسیج جامعه زنان به گونه‌ای است که بانوان ضمن انجام وظایف مادری و همسری از فرصت شغلی و درآمدزایی نیز بهره‌مند شوند.
حوریه ملکی
سرویس ایران جوان آنلاین: بی‌شک بسیج جامعه زنان را باید تنها سازمان مردم‌نهاد و اسلامی در نظر داشت که نمونه آن در هیچ یک از جوامع تعریف نشده است. وقتی در همان ماه‌های اول انقلاب این سازمان در کنار بسیج برادران در مساجد کشور شکل گرفت کمتر کسی فکر می‌کرد روزی با عضو‌گیری، سازماندهی و آموزش قریب به ۱۰ میلیون نفر، نام بسیج جامعه زنان را در صدر سازمان‌های مردم‌نهاد اسلامی قرار دهد و با تربیت و توانمندسازی بیش از ۳۰۰ هزار نفر از زنان بسیجی در سطوح مختلف مدیریتی، تربیتی، نظامی و کارآفرینی گام بزرگی در جهت توانمند‌سازی کشور بردارد و خدمت را با جهادی ملی تعریف کند.

سازمان بسیج خواهران در طول خدمت خود توانسته است به عنوان الگویی بی‌نظیر پیرامون مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی زنان در عرصه‌های مختلف قد علم کند. الگویی که در تقابل کامل با الگو‌های غربی است. در الگو‌های غربی، مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی، منوط به شاغل بودن او در خارج از خانه و دور شدن از خانواده و با نگاهی ابزارگونه تعریف می‌شود، در حالی که بسیج، الگوی توسعه مشارکت‌های جدی و مؤثر زنان را با توجه به سیره عملی و نظری بانوانی، چون حضرت زهرا (س) و زینب کبری (س) به شکلی ارائه کرده که حضور فعال زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی با حفظ هویت انسانی و به دور از نگاه ابزاری مورد تأکید و توجه قرار گیرد.

توانمندسازی ۳۰۰ هزار زن بسیجی

خدمات و جهاد سازمان بسیج جامعه زنان آنقدر زیاد است که بتواند برگی از تاریخ را به دستاورد‌های ماندگارش اختصاص دهد. عضوگیری، سازماندهی و آموزش نزدیک به ۱۰ میلیون نفر در بسیج جامعه زنان و همچنین تربیت و توانمندسازی بیش از ۳۰۰ هزار نفر از زنان بسیجی در سطوح مختلف مدیریتی، تربیتی، نظامی و کارآفرینی بخش کوچکی از این کار‌ها به شمار می‌آید.

در همین رابطه مینو اصلانی رئیس بسیج جامعه بسیج زنان با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و هنری این سازمان، تولید و انتشار را مد نظر قرار داده است و می‌گوید: «در رسانه‌های مکتوب در حوزه زن، کودک و خانواده در قالب صد‌ها عنوان کتاب، بیش از ۱۰۰ عنوان نشریه به تیراژ ۵۰۰ هزار نسخه به چاپ رسیده و در حوزه رسانه‌های سمعی و بصری نیز بیش از ۱۰ فیلم و مستند، انیمیشین، ده‌ها نرم‌افزار، بیش از ۱۰۰ نماهنگ، تیزر و ده‌ها برنامه نمایشگاهی تولید شده است. البته در زمینه رسانه‌های مجازی، راه‌اندازی و به روزرسانی بیش از ۳۰ سایت تخصصی در حوزه زنان از جمله این کارهاست. برنامه‌ریزی و راه‌اندازی ۳ هزار مهدکودک قرآنی در مساجد یکی از بزرگ‌ترین خدمات بسیج جامعه زنان به شمار می‌آید که قابل چشمپوشی نیست. همچنین ترویج گفتمان ایثار و شهادت با معرفی زنان شهید و مبارز، انقلابی، ایثارگر و خانواده شهدا و ایثارگران به عنوان الگوی برتر زن (الگوی سوم زن مسلمان) از دیگر اقدامات این سازمان برای حفظ اصول انقلاب است. خانم اصلانی می‌گوید: «ایجاد صد‌ها شغل خانگی در عرصه‌های صنایع غذایی، کشاورزی، صنایع دستی، دام و طیور و... برای تقویت زنان و توجه به اقتصاد مقاومتی بوده و تشکیل صد‌ها گروه جهادی (خدمات‌رسان) در عرصه بهداشت و درمان، آموزش، فرهنگی، امداد و نجات و... نیز با هدف حضور در مناطق محروم و کم‌برخوردار و کمک به نیازمند صورت گرفته است.» وی ادامه می‌دهد: «تهیه و تدوین بیش از ۵۰۰ عنوان پروژه و مقاله‌های علمی در زمینه مطالعات زن، خانواده و کودک و ارتباط و تعامل تأثیرگذار با سایر ادارات، سازمان‌ها، نهاد‌ها و مراکز علمی در سطح ملی و فراملی در راستای ارتقای جایگاه و هویت زن و خانواده و همچنین سازماندهی، آموزش و به کار‌گیری زنان در شرایط بحرانی مانند جنگ، بلایای طبیعی، حوادث غیرمترقبه و... هم از جمله کار‌های این سازمان است.»

توسعه مشاغل خانگی با طرح معین

اما «طرح معین» سازمان بسیج جامعه زنان را باید به عنوان جهاد این سازمان در خدمت‌رسانی به زنان کشور در نظر داشت؛ طرحی که در آن زنانی که توانمندی ویژه‌ای در زمینه تولید صنایع دستی و دیگر هنر‌ها دارند شناسایی می‌شوند و در راستای ایجاد مشاغل خانگی و کوچک مورد حمایت قرار می‌گیرند. در همین راستا مدیر کارآمدی و سازندگی سازمان بسیج جامعه زنان کشور با اعلام اجرای «طرح معین» می‌گوید: «اشتغال بانوان با آقایان متفاوت است. با توجه به مسئولیت همسری و مادری، معمولاً مادران ترجیح می‌دهند در منزل فعالیت اقتصادی کنند و ما این فرصت را غنیمت شمردیم و آن‌ها را تحت حمایت مالی قرار دادیم گرچه میزان حمایت زیاد نبوده است. تا سال گذشته حدود ۱۵ میلیون تومان وام یا تسهیلات بلاعوض به بانوان پرداخت می‌شد تا شغلی را آغاز کنند.» به گفته مرضیه افضلی سیاست‌های سازمان بسیج جامعه زنان همگام با سازمان بسیج سازندگی کشور در راستای اشاعه فرهنگ کار و تلاش و کمک به رفع مشکل بیکاری است. ما در سازمان بسیج جامعه زنان، برنامه‌ها و وجهه زنانه آن را مد نظر قرار دادیم که بانوان در عین انجام وظایف مادری و همسری از فرصت شغلی و درآمدزایی نیز بهره‌مند شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار