کد خبر: 946211
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
این بیماری درست برخلاف اسمش می‌تواند زندگی افراد را تلخ کند. دیابت یا بیماری که مردم آن را به عنوان «مرض قند» می‌شناسند، سالانه بیش از ۱۰درصد مردم کشور را گرفتار می‌کند و این بیماری پنجمین علت مرگ‌و‌میر در ایران است. از سوی دیگر حدود ۱۰درصد هزینه‌های بهداشتی و درمانی کشور، صرف دیابت و هزینه‌های ناشی از آن می‌شود. این در حالی است که این بیماری همچون بسیاری از بیماری‌های دیگری که با سبک زندگی در ارتباط هستند، قابل پیشگیری است.
زهرا چیذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: دیابت یک بیماری مخفی و پنهان است وقتی با آن مواجه می‌شویم که فرد مبتلا شده است. آنطور که شکور امیدی، رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی ایران تنها ۱۰درصد علت ابتلا به دیابت ارثی و ۹۰درصد علت ابتلا، عوامل محیطی است. در این میان عوامل محیطی هم، تا استرس و تنش ۸۵درصد است که باعث ابتلا به دیابت می‌شود. در ایران حدود ۸ میلیون بیمار با دیابت زندگی می‌کنند. روزگذشته آیین گشایش همایش «تهران، پایتخت تغییر دیابت» با حضور معاون آموزشی وزیر بهداشت برگزار شد. باقر لاریجانی، در این مراسم با اشاره به اینکه سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر در کشور به دلیل بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست می‌دهند، افزود: «یک چهارم جمعیت ایران چاق هستند و ۵۷ درصد مردم فعالیت فیزیکی ندارند و این مسائل سبب بروز بیماری‌های غیرواگیر می‌شود.»
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سند ملی در این زمینه در شورای عالی سلامت تصویب شد و رئیس‌جمهور نیز متعهد برای ادامه مسیر در این زمینه شده‌است، تأکید کرد: «مهار افزایش دیابت و چاقی از هدف‌های سند ملی پیشگیری و کنترل بیمارِهای غیرواگیر به شمار می‌رود.»
پنجمین علت مرگ و میر در ایران
۴۰۰میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند و نگرانی‌های زیادی در جهان در مورد افزایش چشم‌گیر دیابت وجود دارد.
به گفته لاریجانی، دیابت پنجمین علت مرگ و میر در ایران است و بیش از ۱۰ درصد مردم ما مبتلا به این بیماری هستند. معاون وزیر بهداشت با اشاره به شیوع دیابت در سنین بالاتر افزود: «دیابت در افراد بالای ۵۰ سال بیشتر است و ۵۰درصد این افراد یا دیابت دارند یا زمینه ابتلا به این بیماری در آن‌ها وجود دارد، همچنین دیابت در نقاط مرکزی کشور شیوع بالاتری دارد.»
به گفته وی، حدود ۱۰درصد هزینه‌های بهداشتی و درمانی کشور صرف دیابت و هزینه‌های ناشی از آن می‌شود. در تهران به دلیل افزایش آگاهی، مرگ و میر ناشی از این بیماری کاهش یافته است. اگرچه در برخی مناطق تهران همچون منطقه ۱۲، ۱۶ و ۲۰ بیشترین مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی و عروقی است و دیابت می‌تواند زمینه آن باشد.
مطابق آمار معاون وزیر بهداشت بیش از یک چهارم جمعیت ایران چاق هستند و ۵۷ درصد از مردم فعالیت فیزیکی ندارند، حدود ۳۰درصد فشار خون و ۲۵ درصد گرفتار چربی خون هستند. همچنین شیوع دیابت در کشور بیش از ۱۰ درصد است و این بیماری در زنان بیشتر از مردان است. لاریجانی البته خبر‌های خوبی هم داشت؛ اینکه کشور ما رتبه نخست منطقه و رتبه دوم جهان را برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر کسب کرده است و تلاش می‌کنیم موفقیت‌های بیشتری در این زمینه حاصل شود.
گرفتاری پایتخت نشینان
در ادامه این مراسم، زینب نصیری مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به تغییر سبک زندگی مردم بر درگیر شدن آن‌ها با مسائلی همچون کم‌تحرکی و افزایش وزن تأکید کرد؛ انجام دادن تغییرات جدی در این زمینه امری ضروری به شمار می‌رود.
وی با اشاره به اجرای طرح سنجش عدالت در سطح تهران افزود: «کم‌تحرکی، چاقی و استرس ناشی از زندگی در کلانشهر از جمله مشکلاتی است که پایتخت نشینان گرفتار آن هستند.»
به گفته مدیرکل سلامت شهرداری تهران نرخ شیوع دیابت در تهران بالاتر از سایر شهر‌ها و میانگین کشوری است، از همین رو اجرای طرح «تهران، پایتخت تغییر دیابت» می‌تواند نتایج مؤثری داشته باشد و ترویج آن در سایر استان‌ها نیز موفق خواهد بود. وی با ابراز امیدواری از اینکه در سه سال آینده با اجرای این طرح، وضع بهتری در کنترل دیابت شهروندان داشته باشیم، گفت: «مدیریت چاقی و دیابت در پایتخت، اجرای نقشه دیابت، ارائه آموزش‌های منسجم و افزایش آگاهی شهروندان، همچنین ارائه خدمات بهینه در کنترل عوارض دیابت از اهداف اصلی برنامه «تهران، پایتخت تغییر دیابت» است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار