کد خبر: 946208
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۳
هیچ سازمان و نهادی روی پرورش ماهی‌های زینتی نظارت ندارد و بر واردکنندگان هم نظارتی نیست. ماهی‌های بسیار ریز گورخری (زبرا) برخلاف دیگر گونه‌ها شرایط نگهداری خاصی دارند که توجه‌نکردن به آن مصداق بارز حیوان آزاری است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: امسال ماهی‌های قرمز شب عید، رقیبی جدی پیدا کرده‌اند که به مراتب از آن‌ها دلرباتر است. ماهی‌های گورخری از همین حالا بازار دستفروشان را داغ کرده، از تونل‌های مترو گرفته تا بساطی‌های گوشه خیابان. تنگی بسیار کوچک و دردار را با این نوع ماهی به طور گسترده حراج کرده‌اند.

جهانی به وسعت سلول انفرادی
نه تنها فروشندگان بلکه پرورش‌دهندگان هم با تصور اینکه این ماهی بسیار کوچک است در ظروفی بسیار کوچک و تزیینی آن را به خریدار می‌فروشند. در حالیکه این وضعیت حکم سلول انفرادی را برای این جاندار دارد. نوعی ماهی که بسیار هم باهوش است.
فرض کنید یک نفر را داخل یک اتاق کوچک کرد‌ه‌اند و در را به روی آن بسته‌اند و مجبور است در گردشی بی‌پایان، مدام دور خودش بچرخد. ماهی‌های گورخری هم دقیقاً همین وضعیت را دارند. تنگ این ماهی‌ها معمولاً به اندازه حباب یک لامپ است، در حالی که این ماهی زینتی به حداقل پنج لیترآب برای گردش و حیات نیاز دارد.
امسال موج گسترده‌تری برای استفاده از این ماهی‌ها وجود دارد. از بس زبرا‌های کوچک مینیاتوری در دست‌و‌بال همه است؛ مثل بازیچه در دست بچه‌ها، روی میز کار کارمند‌ها برای سرگرمی و مثل یک آکواریوم بندانگشتی درون خانه‌ها برای قشنگی.

قانون نیست؛ نظارت هم نیست
این ماهی‌ها مخصوص آب شیرین هستند. جانورانی صلح‌جو که همه‌چیز می‌خورند و، چون جثه‌شان ریز و اندام‌شان نازک است، مصرف غذا و اکسیژن‌شان پایین است و اصالت‌شان هم به آسیای جنوب‌شرقی برمی‌گردد.
از بس مقاوم هستند به جان سختی مشهورند و به همین دلیل در یک حباب لامپ هم طاقت می‌آورند. چون آسان تکثیر می‌شوند. ماهی‌های مناسب آزمایشگاه هستند، مخصوصاً برای مطالعات ژنتیک. ولی، چون ریز و مینیاتوری هستند پا از آزمایشگاه‌ها بیرون گذاشته‌اند که بشوند ماهی زینتی و زنده به گور بشوند!
یک کارشناس پرورش ماهی با اشاره به گسترش تولید این ماهی در کشور به «جوان» می‌گوید: «کارگاه‌های پرورش ماهی متعددی در شهریار راه‌اندازی یا احیا شده‌اند که فقط این نوع ماهی را پرورش می‌دهند. هر چند که در تهران، مشهد و شیراز هم پرورش و فروش آن بیشتر از دیگر شهرهاست، هیچ نظارتی بر پرورش و توزیع این ماهی‌ها نیست چراکه قانونی وجود ندارد.»
به گفته محمد زارع، این ماهی‌های مینیاتوری با یک لیتر آب می‌توانند ادامه حیات دهند، ولی نیاز کافی برای آن‌ها پنج لیتر آب با فضای متناسب با آن است. ولی از جثه بسیار ریز این ماهی نهایت سوء‌استفاده را می‌شود و در بطری‌های بسیار کوچک به فروش می‌رسند چراکه اینگونه جذابیت بیشتری دارند.

یک‌ماه به‌جای ۶ سال
وقتی ماهی را درون حباب لامپ یا شیشه عطر و ادکلن یا شیشه‌های کوچک مثل این‌ها می‌گذارند، این ظلم به حیوان است و وقتی سرپوش آن محفظه‌ها را می‌گذارند این ظلم مضاعف و تبدیل به وضعیت بحرانی می‌شود که جان ماهی را به خطر می‌اندازد.
عمر طبیعی ماهی‌های گورخری در طبیعت و در شرایط ایده‌آل حدود شش سال است، اما با این شرایط نگهداری حداکثر یک‌ماه بازیچه خریداران می‌شوند و هر چه شرایط سخت‌تر شود، حیات‌شان هم کوتاه‌تر می‌شود.
با این حال، نه نظارتی و نه حساسیتی است. حتی به گفته رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران «قانونی به نفع ماهی‌های زینتی هم نیست. این ماهی‌ها تزئینی و آکواریومی هستند که در معرض خطر انقراض هم نیستند برای همین نه تحت حفاظتند و نه حمایت و همه این‌ها به قول بازگیر کافی است تا آزادانه و به هر شکلی خرید و فروش شوند.»
محمدحسین بازگیر، می‌گوید: «قراردادن ماهی در یک محفظه کوچک اخلاقی و انسانی نیست و معنی به‌جزحیوان آزاری ندارد، ولی باید روی فرهنگ مردم کار شود تا اگر اصرار به نگهداشتن حیوان در خانه از هر نوع آن دارند، شرایط استاندارد زندگی‌اش را فراهم کنند.»
وی که سازمانش یک پای فرهنگ‌سازی است، می‌گوید: «محیط‌زیست به تنهایی قادر به تغییر فرهنگ نیست و همه دستگاه‌های فرهنگ‌ساز باید پای کار بیایند.»

آلودگی هم به‌جای خود
جدای از اینکه این اتفاقات فرهنگی بیفتد یا نه؛ پرورش‌دهندگان و فروشندگان، فارغ از حال و روز این حیوان هر چه به عید نزدیک‌تر می‌شویم، فروش بهتری پیدا می‌کنند. قیمتگذاری روی ماهی‌ها هم آزاد و دست واردکننده بسیار باز است. هم ماهی‌هایی که در داخل تولید وهم از خارج وارد می‌شود؛ به این ترتیب پرورش‌دهندگان کوچک حتی ضرر هم می‌کنند.
از سوی دیگر، واردکنندگان هم انواع و اقسام ماهی‌های بیمار را خریداری می‌کنند و به این صورت، ماهی‌های تزئینی را هم که بسیار حساس هستند، آلوده می‌کنند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
محمدرضا باقرپور
|
Germany
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
3
11
این روزها، در همه شهرها، شیشه هایی را در کنار خیابان ها می بینیم که یکی، دوتا ماهی ریز، داخل آن انداخته اند و منتظر برای فروش هستند و چه قدر هم مشتری دارند! من نام این شیشه ها را شیشه های مرگ تدریجی گذاشته ام. اصل عرضه و خرید ماهی های قرمز دم عیدی که داخل تشت و تنگ می فروختند و می فروشند، کاملاً غلط و برخلاف فرهنگ و آیین و مراسم ما و یک چیز وارداتی بود و است که این شیوه جدید بی رحمانه نیز به آن اضافه شده است. معمولاً همه ساله از اوایل اسفندماه، تجارت سیاه و کثیف ماهی قرمز، به همراه لاک پشت و سمندر و مار و حلزون و... شروع می شود و درواقع، دعوت و فراخوان بزرگی می شود از این موجوات، برای یک کشتار دسته جمعی که در جای خود، تأثیر بد روی همه به خصوص روان و افکار کودکان می گذارد و حامیان حیوانات نیز به موضوع حساس تر می شوند و تلاش می کنند از تجارت این موجود زنده جلوگیری کنند اما نتیجه ای نمی گیرند؛ چون از آن نقطه کورهایی است که خلأی قانونی داریم. ماهی قرمز، موجود زنده ای است و اسباب بازی و وسیله سرگرمی یا برای دکور منزل نیست. آزار و فراهم کردن زمینه مرگ ماهی ها به این شکل، فارغ از هر دین و مذهبی، امری غیرطبیعی و غیر اخلاقی و غیر انسانی است. بدیهی است که ماهی ها هم درد و رنج را حس می کنند؛ شاید سیستم عصبی پیچیده ای نداشته باشند اما دارای احساس هستند و حتی صاحبان خود را نیز می شناسند و پاسخ می دهند و نسبت به محرک های دردآور و آزاردهنده، عکس العمل نشان می دهند و برای ایجاد تغییر در شرایط آزاردهنده، تلاش می کنند. ماهی قرمزی که با شرایط فعلی تولید می شود و کسی هم جلوی آن را نمی گیرد، برخلاف حق طبیعی اش، امکان تلاش برای حفظ جان و موجودیتش را ندارد و در تنگ های محدود شیشه ای با تنگی نفس، دست به گریبان و تحت شکنجه است. به دلیل نگرش کالاگونه به آن، در پروسه تولید و توزیع، هیچ گونه توجهی به جان و آسایش این موجود نمی شود و اخیراً هم معلوم نیست کدام .......، برای اولین بار آن را اختراع! کرده تا اینجوری این موجودات، داخل شیشه های خیلی کوچک و مینیاتوری، با زندگی دستو پنجه نرم کنند و آخرین نفس هایشان، با زجر همراه باشد.
رها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
3
6
ما هی ها خیلی کوچولو أ ن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
0
1
حداقل درپوش ونزارن ماهی یه کم اکسیژن بهش برسه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار