کد خبر: 946003
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱
نگاهی به عملیات‌های انتقامی سپاه پاسداران از تروریست‌ها در سال‌های اخیر
حکایت رویارویی ایران و امارات و عربستان و پاکستان و عملیات تروریستی و انتحاری اخیر که به شهادت ۲۷ تن از پاسداران انقلاب اسلامی ایران منجر شد، فقط حکایت انتقام‌گیری و جبران خسارت نیست.
كبری آسوپار
سرويس سياسی جوان آنلاين: انتقام خون شهدای جوانان این سرزمین خود موضوع با اهمیت و بزرگی است، اما مهم‌تر از آن عمل کردن به نحوی است که احتمال تکرار این اتفاقات را به صفر برساند. شاید تصور شود صرف آنکه زده‌اند، قرار است بزنیم که قصاصی باشد و تمام، اما قصاص هم فلسفه‌اش صرفاً مجازات جانی نیست. انتقام یا قصاص علاوه بر مجازات جانی، دست او را برای تکرار جنایت می‌بندد و از سویی جانیان دیگر را هم عبرت می‌آموزد که اگر دست از پا خطا کنند، مجازاتی سخت و خشن در انتظار آنان است. به همین روال، اغماض در مقابل تروریست‌ها، هم آنان را برای انجام عملیات‌های بعدی جسورتر می‌کند و هم پیامی ناخودآگاه به دیگر دشمنان ملت ایران است که عملیات تروریستی در ایران مجازات ندارد. امنیت مردم شوخی نیست، قابل مذاکره هم نیست. نکته دیگر، اما آن است که انتقام گرفتن و زمینگیر کردن تروریست‌ها برای فرماندهان نظامی ایران صرفاً یک رجزخوانی سیاسی نیست. تجربه همین سال‌های اخیر نشان می‌دهد هر جا گفته‌اند انتقام می‌گیریم، در هفته‌های بعد خبر انتقام آمده و نشان داده وعده پاسداران انقلاب اسلامی، صادق بوده است. این گزارش نگاهی اجمالی به وعده‌های صادق سپاه پاسداران در سال‌های اخیر است.

انتقام خون سردار الله‌دادی در بلندی‌های جولان

اواخر دی ماه ۹۳ بود. خبر تلخ و غمبار بود؛ بالگرد‌های اسرائیلی، فرماندهان حزب‌الله لبنان در قنیطره سوریه (بلندی‌های جولان) را هدف قرار دادند. حزب‌الله لبنان بیانیه داد و اعلام کرد اسامی شهدا را به زودی اعلام می‌کند. اسامی که اعلام شد، نام یک سردار ایرانی هم اعلام شد؛ سردار محمدعلی الله‌دادی. با اعلام خبر شهادت پاسدار ایرانی در قنیطره و نیز جهاد مغنیه و تنی چند از فرماندهان حزب‌الله لبنان، فرماندهان نظامی ایران و حزب‌الله لبنان از قصد انتقام گفتند، از جمله سردار سلامی تصریح کرد: «ما خلق نشده‌ایم که دشمنان، فرزندان ما را از بین ببرند و بعد از آن بگذاریم که راحت بخوابند. ما انتقام می‌گیریم و آن‌ها منتظر باشند، اما زمان و مکان آن را ما تعیین می‌کنیم.» اسرائیلی‌ها به هراس افتادند، روسیه را واسطه کردند که مانع عملیات ایران و حزب‌الله شوند و یک مقام اطلاعاتی اسرائیل به رویترز گفت: «ما از حضور این فرمانده ایرانی در کاروان حزب‌الله خبر نداشتیم و هدف این حمله او نبوده است.»

۱۰ روز بعد کاروان نظامیان اسرائیلی در مزارع شبعا مورد حمله حزب‌الله لبنان قرار گرفت و تعدادی از فرماندهان اسرائیلی که تعداد کامل و هویت آنان از سوی ارتش اسرائیل سانسور شد، کشته شدند. شبکه ۲ تلویزیون رژیم‌صهیونیستی، از انفجار ۹ خودروی نظامیان صهیونیستی در این عملیات خبر داد. حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این عملیات بخشی از پاسخ تجاوز صهیونیست‌ها به قنیطره است و در جمله‌ای جالب تصریح کرد: «شهدای قنیطره انتقام گرفتند.» فرمانده کل سپاه هم در سخنانی گفت: ما و حزب‌الله نداریم و انتقام حزب‌الله انتقام ماست.

انتقام حمله به مجلس و حرم امام (ره)

خرداد ۹۶ تهران و بلکه کل ایران در شوک حملات داعش به ساختمان مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) قرار گرفت. بر باور امنیت داشتن خدشه وارد شده بود و لازم بود ضمن انتقام از تروریست‌های تکفیری، این آرامش خاطر به ملت ایران برگردانده شود که نیرو‌های نظامی کشورتان حافظ امنیت شما هستند. سپاه که خود هم یک تن از نیروهایش در این حمله شهید شده بود، گفته بود انتقام این حمله به امنیت مردم را خواهد گرفت. ۱۰ روز بعد در اواخر آخرین شب قدر ماه رمضان، شش فروند موشک بالستیک میان‌برد توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مرز‌های غربی ایران به سمت مواضع داعش (مقر فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی) در منطقه دیرالزور شلیک شد. سپاه اعلام کرد این حمله موشکی به انتقام حملات ۱۷ خرداد در تهران انجام شده است. نام‌هایی، چون ابوعاصم اللیبی و عبدالقادر الفرانی، سعد الحسینی و الشیشانی داماد ابوبکر البغدادی در میان کشته‌شدگان حمله موشکی ایران به داعش به چشم می‌خورد.

انتقام شهادت ۱۱ بسیجی مریوانی

۳۰ تیر ۹۷ بود که ۱۰ بسیجی شیعه و سنی مریوانی در حمله تروریست‌های گروهک پژاک به پایگاه بسیج روستای دری به شهادت رسیدند. این حمله در نیمه‌شب انجام شد و، چون پایگاه مذکور محل زاغه مهمات هم بود، انفجار مهمات در جریان درگیری منجر به شهادت ۱۱ بسیجی کرد شد. ۵۰ روز بعد در حالی که تصور می‌شد جمهوری اسلامی ایران قصدی برای گرفتن انتقام خون شهدای بسیجی مریوانی ندارد، هفت موشک کوتاه‌برد زمین به زمین فاتح ۱۱۰ از ارومیه، مقر حزب دموکرات کردستان عراق را در حالی که زمان برگزاری جلسه شورای مرکزی حزب بود، هدف قرار دادند. به گفته حزب دموکرات کردستان ۱۵نفر از اعضای رهبری، کادر‌ها و پیشمرگان این حزب در این حملات کشته و حدود ۴۰نفر نیز زخمی شدند که با درگذشت یکی از مجروحان پس از گذشت ۱۲روز، شمار کشتگان به ۱۶نفر رسید. سپاه پاسداران اعلام کرد که این حمله در پاسخ به حمله مسلحانه این گروه در تیر ۱۳۹۷ به پاسگاه مرزی قرارگاه حمزه سیدالشهدای نیروی زمینی سپاه در منطقه مریوان در استان کردستان که به کشته‌شدن ۱۰ نفر از مرزبانان منجر شده بود و در پی بی‌توجهی سران این گروه به هشدار‌های مسئولان اقلیم کردستان عراق، مبنی بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای برچیدن پایگاه‌های آنان و پایان بخشیدن به عملیات‌های مسلحانه آن‌ها در برخی مناطق مرزی غرب ایران انجام شده است.

انتقام حمله تروریستی به رژه اهواز

۳۱ شهریور ۹۷ روز تلخ حمله به رژه نیرو‌های مسلح در اهواز بود؛ روزی که نه فقط سربازان و نیرو‌های نظامی که مردم عادی و زنان و کودکانی هم که برای تماشای رژه حاضر شده بودند، به خاک و خون کشیده شدند و پیکر خونین محمد طا‌های چهار ساله نماد مظلومیت ملت ایران در برابر تروریسم شد. ۱۰ روز بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شش فروند موشک بالستیک و هفت فروند پهپاد رزمی، مواضع و مقر‌های داعش در شرق فرات در خاک سوریه را مورد هدف قرار داد. سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این عملیات در پی حمله مسلحانه به مردم و نیرو‌های مسلح حاضر در رژه نیرو‌های مسلح در ۳۱شهریور ماه به مناسبت سالروز آغاز جنگ صدام علیه ایران بوده است.

باز هم انتقام می‌گیریم

«جیش‌الظلم» در ماه‌های اخیر تحرکاتی در سیستان و بلوچستان داشته و در آخرین مورد تعداد شهدای ما به ۲۷ تن رسید.
هم رئیس‌جمهور و هم فرماندهان سپاه پاسداران و هم مسئولان دیگر ایرانی از روز اول از انتقام گفتند و فرمانده سپاه رسماً به پاکستان، عربستان و امارات هشدار داد، اما جملات فرمانده سپاه در مراسم تشییع شهدای عملیات انتحاری زاهدان نشان از گلایه و نشان از دوگانگی مواضع برخی افراد در علنی و خصوصی داشت. او از رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی درخواست کرد مطابق وعده‌ای که داده است دستان سپاه را برای انتقام بیش از پیش باز بگذارد. حسام‌الدین آشنا هم که گفته بود نباید در دام انتقام بیفتیم و حرف از دیه گرفتن زده بود، با موج اعتراض مردم توئیت خود را حذف کرد. حالا باید دید آیا امکان انتقام فراهم می‌شود یا نه، وگرنه سپاه به تجربه نشان داده در وعده انتقام صادق است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار