کد خبر: 945614
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل:
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به کاهش 50 درصدی روان‌آب‌ها در استان اردبیل گفت: به رغم کاهش 50 درصدی روان‌آب‌ها ما مشکل حادی را در تامین منابع آب نداریم ولی همچنان شرایط جوی و اقلیمی سبب شده تا آب جمع شده در پشت سدهای استان در همه مناطق کاهش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، اصغر سلیمان‌زاده در جلسه مطالبه‌گران اصناف و بازاریان در اردبیل اظهار کرد: بسیاری از مسایل و موضوعات توزیع آب ارس بین سه استان آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل و کشورهای همسایه محرمانه است ولی ما حقابه خود را از این رودخانه برداشت می‌کنیم به طوری که بیش از نیمی از آب ارس در حوزه استان اردبیل مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه موضوع آب همچنان به عنوان اولویت اصلی کشور محسوب شده و اکثر شهرهای کشورمان با مشکل کمبود منابع آب روبرو هستند، خاطرنشان کرد: البته برای حل این مشکلات راه‌حل‌هایی نیز در نظر گرفته شده که ما در استان اردبیل به دلیل دغدغه‌هایی که در این بخش داریم سعی می‌کنیم با دید حوضه‌ای نه نقطه‌ای مشکلات و معضلات آب را مورد توجه و دقت نظر قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: در 8 سال اخیر میزان تولید آب در حوزه قزل اوزن زیر 300 میلیون مترمعکب بوده به طوری که ما از این سهم خودمان در قزل‌اوزن 107 میلیون مترمکعب را به صورت سنتی برداشت می‌کنیم و 58 میلیون مترمعکب نیز در حوزه خلخال و کوثر برای سدهای در حال احداث نظیر بفراجرد و هشجین تخصیص یافته است.

وی بیان کرد: 50 میلیون مترمکعب از این رقم برای اردبیل تخصیص یافته که ما پیگیر نحوه انتقال این آب به اردبیل هستیم که در این زمینه گزینه‌های خود را به مسئولان وزارتخانه ارائه کردیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه 4 هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام آب در استان اردبیل نیاز است، افزود: ما تا زمانی که طرح‌های نیمه تمام را تکمیل نکنیم نمی‌توانیم طرح‌های جدیدی را شروع کنیم.

سلیمان‌زاده بیان کرد: از حوزه قزل اوزن استان گیلان بیشترین برداشت را انجام می‌دهد و سد شهریار به عنوان سد تنظیمی سفیدرود مطرح بوده و حتی استان آذربایجان شرقی حاضر است این سد را در اختیار ما قرار دهد.

وی در مورد فعالیت شرکت آب منطقه‌ای برای تحویل آب مورد نیاز در شهرهای مختلف تصریح کرد: هم اکنون 35 میلیون مترمکعب حجم تنظیمی سد یامجی است که ما با استفاده از چاه‌های داخل شهر 15 میلیون مترمکعب نیز به این ظرفیت افزوده و تحویل شهر اردبیل و سرعین می‌دهیم تا 50 میلیون مترمکعب نیاز این شهرها تامین شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: ما با توجه به رشد جمعیت تا سال 1425 تلاش می‌کنیم نیاز شرب و صنعت را در شهرهای اردبیل، نیر، نمین و سرعین تامین کرده و برای سایر شهرها نیز برنامه‌ریزی دقیق‌تری را داشته باشیم.

سلیمان‌زاده در مورد انتقال آب گورگور به اردبیل بیان کرد: چند سال پیش فراخوانی را منتشر کردیم که یک سرمایه‌گذار از اصفهان با ارائه مدل مالی برنده مناقصه شد تا با حجم 50 لیتر در ثانیه آب گورگور را به اردبیل منتقل کرده و در 40 نقطه از شهر به وسیله دستگاه‌های مکانیزه به نرخ هر لیتر 100 تومان تحویل مردم دهد.

وی ادامه داد: به دلیل شرایط اقتصادی موجود این سرمایه‌گذار از ادامه کار منصرف شده و ما درصدد انتشار فراخوان جدید با نرخ کنونی هستیم که در صوررت جذب سرمایه‌گذار این پروژه را به انجام خواهیم رساند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر