کد خبر: 939064
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
گزارش منابع خبری حاکی است درآستانه سال نو میلادی وقوع سونامی در سواحل غرب اندونزی واقع در تنگه سوماترا و جزایر سوماترا و جاوه تاکنون ۶۲ کشته، ۵۸۲ نفر مجروح و تعداد زیادی مفقود برجای گذاشته است.
جوان آنلاین: امواج سونامی در آب‌های تنگه سوندا (واقع در بین دو جزیره جاوه در شرق و سوماترا در غرب) اوایل صبح روز یکشنبه بوقوع پیوست که درپی آن بسیاری از بومیان منطقه غافلگیرشدند و بسیاری از خانه‌ها در حالی زیر آب فرورفت که بسیاری از مردم در خواب بودند.
طبق این گزارش امواج سونامی در سواحل منطقه در پی فعالیت آتشفشانی کوه Anak Krakatau بوقوع پیوست.

سازمان مقابله با بلایای طبیعی اندونزی در نخستین گزارش از وضعیت کنونی منطقه اعلام کرد به علت شدت سونامی صد‌ها خانه و ساختمان‌های مختلف در جزیره سوماترا تخریب شده اند.
طبق این گزارش، امواج بسیار مرتفع و چند متری سونامی ناشی از فعالیت آتشفشانی و لرزش لایه‌های زمین و همچنین جزر و مد شدید دریا همزمان با ماه نو تولید شده و در دل شب بوقوع پیوسته و به همین دلیل مسئولان محلی همچنان درحال بررسی وضعیت خسارات و تلفات هستند.
براین اساس تعداد زیادی از افراد نیز در این منطقه درپی بروز امواج هولناک سونامی در دل تاریکی مفقود شده اند.
 
 
 
 
 
کد ویدیو
دانلود
 

این حادثه درحالی بوقوع پیوسته است که اندونزی در آستانه تعطیلات سال نو میلادی قرار دارد و جزایر مختلف آن شاهد ورود روزانه هزاران گردشگر خارجی و داخلی است.
مردم اندونزی در سال ۲۰۱۸ حوادث و زلزله‌های مرگبار زیادی را شاهد بودند.
زلزله پرقدرت ۷.۵ ریشتری و پس لرزه‌های بالای ۵ ریشتری آن در سپتامبر (شهریور) سال جاری در شهر پالو جزیره سولاوسی ۲ هزار و ۲۰۰ کشته و یک هزار نفر مفقود و هزاران نفر بی خانمان برجای گذاشت.
مجمع الجزایر اندونزی که محصور در آب‌های اقیانوس آرام است، همچنین در مرداد سال جاری شاهد زلزله پرقدرت بالای شش ریشتر در جزیره لومبوک در شرق این کشور بود که بیش از ۵۵۰ کشته و هزاران بی خانمان برجای گذاشت.
این کشور با بیش از ۱۷ هزار جزیره در کمربند آتش و زلزله در اقیانوس آرام واقع شده که وقوع فجایع طبیعی متعدد و مهیب اعم از زلزله، آتشفشان و سونامی هر ساله شمار زیادی قربانی و خسارات بسیار زیادی برجای می‌گذارد.
زلزله سال ۲۰۰۴ در جزیره سوماترا موجب بروز سونامی سهمگین در سراسر اقیانوس هند شد که ۲۲۶ هزار تن را در ۱۳ کشور، از جمله بیش از ۱۲۰ هزار شهروند در اندونزی را قربانی کرد.
 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار