کد خبر: 924096
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
گزارش «جوان ‌آنلاین» از رشد روزافزون قیمت موادغذایی
در شرایطی که در چهار ماه اول امسال ۷۰۰میلیون دلار برنج و یک میلیارد دلار نهاده دامی با ارز دولتی وارد شده بهای برنج وارداتی حداقل ۴۶%و تخم مرغ ۳۷% نسبت به پارسال گران شده است. قیمت مرغ نیز نسبت به سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته و به مرز ۱۲ هزارتومان رسیده است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین - جواد عسگر: در شرایطی که در چهار ماه اول امسال ۷۰۰میلیون دلار برنج و یک میلیارد دلار نهاده دامی با ارز دولتی وارد شده بهای برنج وارداتی حداقل ۴۶%و تخم مرغ ۳۷% نسبت به پارسال گران شده است. قیمت مرغ نیز نسبت به سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته و به مرز ۱۲ هزارتومان رسیده است.
به نظر می‌رسد توزیع یارانه‌های ارزی تاکنون نتوانسته است بازار کالا‌های اساسی را ثبات برساند. در حال حاضر وضعیت آشفته‌ای در بازار کالا‌های اساسی اتفاق افتاده است با آنکه خوراک دام و گوشت‌های برزیلی با قیمت دلار۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد می‌شود، ولی همچنان بازار غذایی ثبات پیدا نکرده است. از سوی دیگر کشور‌های همسایه نیز برای خرید کالا‌های اساسی به داخل کشور هجوم آورده‌اند و دولت را برای تأمین دچار مشکل کرده‌اند و اگر دولت برای آن برنامه‌ای نداشته باشد به زودی تأمین کالا‌های اساسی برای دولت مشکل خواهد شد.
خداحافظ تورم تک‌نرخی
بانک مرکزی در گزارشی رسمی نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به مردادماه ۹۷ نسبت به دوازده ماه منتهی به مردادماه ۹۶ را ۱۱.۵ درصد اعلام کرد؛ این نرخ نسبت به تورم تیرماه که ۱۰.۲ درصد بوده، ۱.۳ درصد افزایش دارد. این گزارش برخلاف مرکز آمار که تورم ۹.۵ درصد اعلام کرده‌بود تورم منتهی به مردادماه را ۱۱.۵ درصد اعلام کرد که نسبت به تیرماه روند افزایش داشته است.
شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در مردادماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۲۴.۲ درصد افزایش داشته است. به نظر می‌رسد کم‌کم باید ارز تک‌نرخی را از به فراموشی سپرد و منتظر انتشار آمار‌های دورقمی از مراکز رسمی بود.
دلالان مقصر اصلی
معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری چند روز گذشته گفته بود: با توجه به وضعیت مناسب تولید و عرضه محصولات پروتئینی، افزایش قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ ربطی به تولید نداشته و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد، بلکه دلالی و واسطه‌گری عامل گرانی و افزایش قیمت غیر منطقی است.
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه گوسفند زنده به قیمت هر کیلوگرم ۲۲ هزار تومان از دامدار خریداری می‌شود ادامه داد: با این وضعیت گوشت قرمز باید نهایتا برای مصرف کننده ۴۴ هزار تومان باشد، اما به دلیل پدیده واسطه‌گری، قیمت بسیار بالاتر از این میزان است یا مثلاً در زمینه گوشت مرغ، قیمت برای مصرف کننده نهایی باید ۹۰۰۰ تومان باشد، اما به دلیل مسائلی که عنوان شد شرایط اینگونه نیست. البته در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شاهد این اتفاق نیستیم و می‌بینیم که در این فروشگاه‌ها گوشت با ۲۰ درصد تخفیف عرضه می‌شود.
آنچه مسلم است تاکنون سیاست‌ها ارزی دلار ۴۲۰۰ تقریبا در تمامی بخش‌ها با شکست مواجه شده است و روز به روز ناکارآمدی آن مشخص می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار