کد خبر: 919044
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۵
گفت و گوی «جوان آنلاین»‌ با رئیس مرکز روابط عمومی وزارت صنعت؛
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: «آن طور که شواهد نشان می‌دهد، تخلفاتی در زمینه ثبت نام مزدا ۳ صورت گرفته و به طور حتم گروه خودروسازی بهمن نیز باید در این زمینه پاسخگو باشد.»

سرویس اقتصادی جوان آنلاین؛ مهسا گربندی: سوم مرداد ماه بود که «جوان آنلاین» طبق گزارش مستند و دقیقی خبر از پیش فروش مشکوک و پر ابهام مزدا ۳ داد که پس از آن این موضوع بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف داشت. (این گزارش با تیتر؛ سود ۱۰۰ میلیونی در کمتر از کسری از ثانیه! را اینجا بخوانید) حالا چند روز می‌شود که مسئله پیش فروش خودروی مزدا ۳ و اختلاف قیمت ۱۰۰ میلیون تومانی قیمت کارخانه و بازار این خودرو به یکی از اخبار جنجالی رسانه‌ها تبدیل شده است.

اطلاعیه عجیب گروه خودروسازی بهمن

گروه خودروسازی بهمن، اطلاعیه عجیبی را در پاسخ به ابهامات پیش آمده در فروش فوری خودروی مزدا3 منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: « به جهت افزایش ضریب اطمینان از دسترسی مصرف کننده اصلی به خودرو، محدودیت ثبت نام حداکثر یک دستگاه به ازای هر کد ملی در شرایط فروش لحاظ شد.که امکان صلح نیز برای مشتری وجود ندارد.»

همچنین در بخش دیگر این اطلاعیه نوشته شده است:» پیرو آمار ارسالی، مجموع متقاضیان خرید (غیر تکراری) در زمان فروش اینترنتی ۲۱۲۰۰۰ نفر بوده است. بر همین اساس احتمال خرید جهت هر متقاضی بسیار اندک بوده است.»

این در حالی است که هنگام پیش فروش خودروی مزدا ۳ توسط گروه بهمن، وب سایت این شرکت بار‌ها از دسترس خارج شده و بسیاری از خریداران با نارضایتی در مورد پر شدن ظرفیت ثبت نام این خودرو ظرف ۳۰ ثانیه خبر داده‌اند. از طرفی با توجه به لزوم ثبت مشخصات فردی و حساب‌های بانکی در فرم ثبت نام، ثبت چنین اطلاعاتی در مدت تنها ۳۰ ثانیه، بسیار بعید به نظر می‌رسد!

در نقطه مقابل البته افرادی نیز هستند که حتی با وجود این شرایط موفق به ثبت نام برای خرید مزدا ۳ شده و حتی با فاصله چند دقیقه پس از تکمیل فراید ثبت نام، حواله مزدا ۳ خود را در وب سایت‌های خرید و فروش خودرو با قیمتی بسیار بالاتر آگهی کردند. و این مسئله ابهامات موجود در نحوه ثبت نام مزدا3 را نمایان می کند.

دستور ویژه وزیر صنعت برای شفافیت لیست خریداران مزدا ۳

پس از ادامه یافتن بحث‌های مختلف پیرامون این سیستم پیش فروش خودرو، وزیر صنعت معدن و تجارت در قابل توییتی از دستور خود به روابط عمومی وزرات صنعت برای همکاری با سازمان حمایت از مصرف کنندگان در راستای بررسی این شیوه ثبت نام توسط بهمن خودرو خبر داده است. محمد شریعتمداری در صفحه توئیت خود نوشته است: «نحوه پیش فروش مزدا ۳ گروه خودروی بهمن به دلیل حاشیه سود و قطع و وصل‌های مشکوک بحث برانگیز شده، به مرکز روابط عمومی وزارت صمت دستور دادم با همکاری سازمان حمایت از مصرف کنندگان ضمن بررسی روند پیش فروش نسبت شفافیت لیست خریداران اقدام کند و اگر تخلفی رخ داده به تعزیرات معرفی کند.»

بهمن خودرو باید جواب تخلفات را بدهد

پیام برازجانی، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت صنعت در این رابطه به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «پس از دستور وزیر صنعت، پیگیری‌ها را شروع کردیم و از سازمان حمایت خواستیم که هم فرآیند ثبت نام مزدا ۳، هم لیست خریداران این خودرو و هم شکایات مردمی را بررسی و سپس اعلام کند. همچنین مردم اگر شکایتی از نحوه ثبت نام مزدا ۳ دارند یا تخلفی را مشاهده کرده‌اند می‌توانند آن را در پرتابل وزارت صنعت ثبت کنند.»

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه می‌دهد: «آن طور که شواهد نشان می‌دهد، تخلفاتی در زمینه ثبت نام مزدا ۳ صورت گرفته و به طور حتم گروه خودروسازی بهمن نیز باید در این زمینه پاسخگو باشد.»

باید روند ثبت نام خودرو اصلاح شود

برازجانی در رابطه با زمان مورد نیاز برای مشخص شدن لیست کسانی که موفق به ثبت نام مزدا ۳ شده‌اند، می‌گوید: «زمان مشخصی را نمی‌توان تعیین کرد، اما به طور حتم این مسئله بررسی خواهد شد و اگر مشخص شود که تخلفی صورت گرفته با آن برخورد خواهد شد.»

رئیس مرکز روابط عمومی صمت با اشاره به این موضوع که ثبت نام خودرو در ۳۰ ثانیه منطقی به نظر نمی‌رسد، اظهار می‌دارد: «اینکه پیش فروش خودرو اینترنتی انجام می‌شود و برخی افراد قادر به ثبت نام آن نیستند غیرمنطقی است. امیدواریم که در آینده روند ثبت نام خودرو اصلاح شود تا امکان استفاده از رانت برای خرید خودرو وجود نداشته باشد.»

چه زمانی با دلالان خودرو برخورد خواهد شد؟

حضور دلالان هنگام ثبت نام خودرو و سود‌های هنگفتی که از این راه به جیب می‌زنند داستان تازه‌ای نیست. همچنین سود ۱۰۰ میلیون تومانی برای ثبت نام مزدا3، انگیزه دلالان برای دست یافتن به این خودرو را چند برابر خواهد کرد.

امید است که به زودی پیگیری‌های روابط عمومی صمت به نتیجه برسد و لیست کسانی که قادر به ثبت نام مزدا ۳ در عرض ۳۰ ثانیه شدند منتشر شود؛ و پس از آن راهکاری برای جلوگیری از اتفاقات این چنینی اندیشیده شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار