کد خبر: 906801
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۴
رادیو ایران مسابقاتی را با کمک فرهنگستان ادب و زبان فارسی برگزار می کند که در این مسابقه واژه های بیگانه گفته می شود و واژه های جایگزین پیشنهاد خواهد شد.

حمید رضا شاه آبادی در مراسم پاسداشت زبان فارسی که در رادیو ایران برگزارشد ،گفت: عزم جدی در میان مدیران رسانه ملی و عرصه فرهنگ کشور ، شخصیت های سیاسی و فرهنگی نظام برای پاسداشت زبان فارسی وجود دارد .امروزه یکی از مهمترین دغدغه ها در رسانه ملی توجه به زبان فارسی است .

در این مراسم که امروز (سه شنبه، ۲۵اردیبهشت ماه) در رادیو ایران برگزار شد، علاوه بر تقدیر از شمسی فضل اللهی،  براي دومين بار در راستاي پاسداشت زبان فارسي ،پويش آيين سخن را برگزار كرد.

در این مراسم حمید شاه آبادی معاون صدا ، غلامعلي حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شمسی فضل اللهی، گوینده پیشکسوت و جمعی از اهالی فرهنگ و مسئولان رسانه و فارسی آموزان کشورهای خارجی از جمله کشور فرانسه ،ترکیه و اسپانیا  حضور داشتند.

محمد جعفر محمد زاده مدیر رادیو ایران در ابتدای مراسم با اشاره به اینکه زبان فارسی فصل مشترک ارتباط مردم ایران است و میراث فرهنگی ،ادبی و تاریخی مارا سبب شده است با ورود واژه های بیگانه حیات این زبان به خطر افتاده است .

او ادامه داد: رادیو برآن شد که حرکت ملی را طراحی کند و تلاش گسترده ای را شروع کرد این حرکت آیین سخن نام گرفت .رادیو ایران از مردم می خواهد که اشتباهات نوشتاری ،گفتاری و استفاده از کلمات بیگانه گزاشگران را یاد آوری کرده و کلمه جایگزینی را به جای واژه بیگانه پیشنهاد دهند.اینجا بود که نهادهای فرهنگستان ادب و زبان فارسی ،شورای تخصصی زبان و ادبیات فارسی ،نهادها و رسانه های دیگر با ما همکاری داشتند.

رادیو ایران در اردیبهشت و خرداد امسال قرار است در باره ی زبان فارسی فعالیت هایی را انجام دهد و از بحث های زبان فارسی در برنامه «کافه هنر» و «میزبان» پیگیری می شود.همچنین پیام هایی با بهره گیری از رسانه های مختلف منتشر خواهد شد که اشتباهات نوشتاری و گفتاری را اعلام می کند.

رادیو ایران مسابقاتی را با کمک فرهنگستان ادب و زبان فارسی برگزار می کند که در این مسابقه واژه های بیگانه گفته می شود و واژه های جایگزین پیشنهاد خواهد شد.

حمید رضا شاه آبادی معاون صدا با اشاره به اهمیت زبان فارسی در میان مسئولان کشور اظهار کرد: عزم جدی در میان مدیران رسانه ملی و عرصه فرهنگ کشور ، شخصیت های سیاسی و فرهنگی نظام برای پاسداشت زبان فارسی وجود دارد .امروزه یکی از مهمترین دغدغه ها در رسانه ملی توجه به زبان فارسی است .تردیدی نیست که هیچ توفیق و موفقیت و نواقصی اتفاقی نخواهد بود .همچنین نباید افت و خیزهایی که در این حوزه پیش می آید را اتفاقی دانست و از آن گذشت .

او ادامه داد: زبان فارسی با آن عقبه به راحتی در اختیار ما قرار نگرفته است و افرادی صدها سال تلاش کردند که امروز بتوانیم با زبان حافظ و سعدی صحبت کنیم و دچار تغییر نشده ایم.خاک این سرزمین و تلاش ها باعث شده که این میراث گرانبها امروز در دستان ما قرار بگیرد.

معاون صدا با بیان اینکه نسل جوان آرام آرام از ادبیات و فرهنگ اصیل فاصله گرفته که این امر  نیز اتفاقی نیست ،تصریح کرد : ادبیات ها تغییر کرده ،واژه های بیگانه ای به وجود آمده که اتفاقی نیست و بی توجهی را نشان می دهد حتی تحولات فضای فرهنگی کشور  با فضای مجازی اجتناب ناپذیر است.

شاه آبادی با اشاره به توجه مسئولان به زبان فارسی خاطر نشان کرد ،خوشبختانه این توجه در مسئولان کشور وجود دارد البته باید برنامه ریزی باشد تا هر دستگاهی کار خودرا درست انجام دهد.و هر کدام تکالیف خودرا درست انجام دهند.

او اضافه کرد :رادیو که از طریق واژگان با مخاطب ارتباط برقرار می کند ،باید برنامه ریزی شفاف و روشنی داشته باشد و صدا و سیما اشتباهات را بشمارد و از خود شروع کنیم.استفاده از واژگان بیگانه در میان فرهنگ مردم افتخار بود اما باید در فرهنگسازی این مسئله را به یک امر قبیح تبدیل کنیم و نهادهای مسئول هم آستین همت را بالا زده اند .

معاون صدا با بیان اینکه در رادیو با افکار عمومی و توده ها سرو کار داریم گفت: عزم جدی نیاز است و باید ارتقاء برنامه های مشاعره ،مسابقات و غیره در دستور کار ما باشد که البته وجود دارد.آنچه امروز در دستور کار همکاران قرار دارد توجه بخه منابع اصلی و کتبی است که در فرهنگ ما جای دارند.اگر این منابع و آثار استفاده شده باشند باید بازنگری شوند و با استفاده از گویندگان جدید اقدامات نوینی را باز تعریف کنیم و در دستور قرار دهیم.

او اضافه کرد:تاجیک ها بیشتر ما به زبان فارسی و شعر آشنا هستند که بایستی  علت آن را پیدا کنیم  .آموزش و پرورش ،نهادهایی مانند صدا و سیما و ...تکلیفی دارند که باید در این راستا انجام شود.

معاون صدا با اشاره به اینکه کار گروه «نویسندگی»  در حال حاضر در معاونت صدا شکل گرفته تصریح کرد: در گذشته افرادی همچون شهید مطری و اخوان ثالث برای  رادیو نویسندگی می کردند و کسانی که ظرفیت رادیو را می شناسند باید به رسانه خود کمک کنند تا  رسانه ملی صیانت خود را برای زبان فارسی انجام دهد.

تقدیر از مترجم شاهنامه در «آیین سخن» رادیو ایران

در قسمتی از برنامه «کافه هنر» که اجرای آن را فاطمه آل عباس بر عهده داشت ، بئاتریس کریستیناسالاس مترجم شاهنامه به زبان اسپانیولی گفت: یونسکو به سفیر ونزوئلا پیشنهاد ترجمه اسپانیایی ترجمه شاهنامه را داد و ایشان هم به من پیشنهاد کردند که این کار را انجام دهم .هفت سال پیش کار ترجمه را شروع کردم و نوروز امسال به پایان رسید.

حمید رضا شاه آبادی و غلامعلی حداد عادل از بئاتریس کریستیناسالاس تقدیر کردند.

در ادامه این مراسم غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تبریک  روز حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی اظهار کرد : چه کار کنیم که پاسداشت زبان فارسی برای مسئولین سیاسی به صورت مطالبه ای عمومی ایجاد شود .هر چند که مقام معظم رهبری بیشترین حمایت را از زبان فارسی انجام داده اند و هیچ کس را به اندازه ایشان علاقمند به زبان فارسی ندیده ام و ایشان به مسئولان تاکید می کنند که زبان فارسی را حفظ کنند.

او ادامه داد: مقام معظم رهبری ادیب،  شاعر و مترجم خوبی هستند .امام راحل هم همین طور بودند زمانی که ایشان زنده بودند ،کمتر کسی متوجه شعر ایشان بود .امام خمینی (ه)  در جوانی کتابی را به زبان عربی نوشتند که کتاب درسی حوزه است .ایشان ساده صحبت می کردند و مسائل پیچیده جهانی را به زبان ساده تحلیل

می کردنمد تا همه متوجه شوند.امیدوارم که بقیه مسئولان هم به بزرگان کشور اقتدا کنند.

حداد عادل با اشاره به اینکه زبان و صدای ملت از رادی شنیده می شود ،تصریح کرد : زمانی که رادیو و تلویزیون وارد ایران شد با همان نام در بین مردم شناخته شد ،در سالهای نزدیک انقلاب «رادیو » به  نام «صدا» و«تلویزیون» به نام «سیما» مطرح اما بعد از انقلاب اسلامی نام صدا و سیما در بین مردم جا افتاد.که در حال حاضررادیو،زبان و صدای ملت ایران است و تلویزیون هم سیمای ملت ایران است که توقع می رود این رسانه در راستای زبان پخته و پرورنده همت گمارد.بنابراین این مسئله که پاسداشت زبان فارسی بایستی از رادیوباشد ،طبیعی است.

او در ادامه صحبتهایش با اشاره به قانون ممنوعیت از استفاده از واژه های بیگانه که تصویب شده ولی اجرایی نشده است گفت: این قانون ،قانون خوبی است ولی نتیجه خوبی گرفته نشده است.بیماری همه گیری در بخش هایی از جامعه پدید آمده است که مردم فکر می کنند اگر به زبان فرنگی حرف بزنند اعتبار می آورد و عده ای دچار فقر فرهنگی شده اند و از خود فرار می کنند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه نیروی انتظامی به تنهایی نمی تواند این قانون را اجرا کند ،پیشنهاد ایجاد پلیس زبان را داد و گفت: نیروی انتظامی تلاش می کند ولی توان اجرای این قانون را ندارد ما باید پلیس زبان هم داشته باشیم رادیو ،تلویزیون و چهره های محبوب، مردم را باید به پاسداری از زبان فارسی تشویق کنند.

او با اشاره به وظیفه رادیو در پاسداشت زبان فارسی بیان کرد:رادیو می نواند از افرادی که نزد مردم محبوبیت دارند و چهره شده اند دعوت کند تا مردم را به پاسداری از زبان فارسی تشویق کنند.آن زمانی است که جوان ها پیروی می کنند.

حداد عادل خاطرنشان کرد: جشن بزرگی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزارشد که از ترجمه آلمانی شاهنامه فردوسی رونمایی کردیم.که یک ادیب اتریشی بیست هزار بیت تاریخی شاهنامه را به شعر آلمانی برگردانده و با کمک استاد نصرت الله رستگار چاپ شده است.

شمسی فضل اللهی  در این مراسم تقدیر شد وسپس با تشکر از افرادی که یاد او بودند گفت: دوست داشتم که زمان بیشتری برای صحبت در باره مسائلی که علاقمندم داشته باشم .آرزویم این است که قصه های ساده شاهنامه با نقاشی های زیبا را برای بچه ها داشته باشیم.امیدوارم بتوانیم قدم های بلندی برداریم که بچه ها فقط اسم فردوسی را از زبان ما نشنوند.داستان های زیبای شاهنامه اگر با لحن ساده گفته و نقاشی شود ،قدم های روبه رشدی برداشته ایم .

فضل اللهی با بیان خاطره ای ادامه داد: من از سال 41 زمان یکه بیست و یک ساله بودم برنامه «فرهنگ مردم» را اجرا کردم ،ودوباره درسال 62 همراه با آقای آذری به دفتر ارگانی رفتیم و دوباره اجرای برنامه «فرهنگ مردم» را شروع کردم که تا به امروز ادامه دارد.در حال حاضر نیز این برنامه را با آقای رفیعی اجرا می کنم.

در مراسم پاسداشت زبان فارسی رادیو ایران از پوستر آیین سخن زبان فارسی و جلد سوم کتاب فرهنگ جامع زبان فارسی رونمایی شد.

همچنین دانش آموختگان زبان فارسی از فرانسه و ترکیه که در ایران تحصیل می کنند در این مراسم صحبت کردند.

این مراسم در ویژه برنامه «کافه هنر» به طور زنده از رادیو ایران پخش شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار