کد خبر: 902586
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴
در‌حالي‌كه بخش خصوصي با عنوان كارفرمايي داراي صدها تشكل است، اما كارگران به‌عنوان محور توسعه كشور با جمعيتي بالغ بر 13تا 15 ميليون نفر در كنار كارفرمايان چندان تشكل‌هايشان به چشم نمي‌آيد...

در‌حالي‌كه بخش خصوصي با عنوان كارفرمايي داراي صدها تشكل است، اما كارگران به‌عنوان محور توسعه كشور با جمعيتي بالغ بر 13تا 15 ميليون نفر در كنار كارفرمايان چندان تشكل‌هايشان به چشم نمي‌آيد و تأثير‌گذاري چنداني نيز ندارند، اين در حالي است كه رشد تشكل‌هاي كارگري مي‌تواند به ثبات اقتصادي، بهبود وضعيت اقتصاد ايران، تقويت اشتغالزايي و صيانت از مشاغل موجود كمك كند.
به گزارش «جوان»، در كشورهاي پيشرفته كارگران به نسبت جمعيتي كه دارند داراي حزب قوي هستند كه اين حزب در مجلس و همچنين دولت صاحبنظر است، از‌اين‌رو احزاب كارگري با تشكيل كميسيون‌هاي تخصصي مختلف سياست‌هايي را دنبال مي‌كنند كه به رشد و توسعه اقتصادي، صيانت از مشاغل و ثبات اجتماعي بينجامد.
متأسفانه به دليل ديدگاه‌هاي مختلف و متضاد، قرائت نه‌چندان صحيحي از تشكل‌هاي كارگري گاهاً ارائه شده است، اين در حالي است كه وجود اين تشكل‌ها به جهت صيانت از 23 ميليون شغل موجود بي‌شك مي‌تواند مؤثر باشد، البته تشكل‌هاي كارفرمايي به‌عنوان يكي از نهادهاي لازمه صيانت از اشتغال و توسعه اشتغال طي دهه‌هاي گذشته رشد كيفي و كمي بسيار قابل ملاحظه‌اي داشته‌اند، به‌طوري‌كه بخش كارفرمايي و خصوصي داراي پارلمان و اتاق، تشكلاتي چون اتحاديه، صنف و انجمن است. در اين ميان متأسفانه رشد كيفي و كمي تشكل‌هاي كارگري متعهد به نظام و انقلاب اسلامي بايد بيشتر مورد توجه قرار بگيرد، اين در حالي است كه انتقادهايي در رابطه با استفاده برخي از تشكل‌هاي كارگري در انتخابات‌هاي مختلف به سود برخي از جريان‌ها مطرح است كه اين بهره‌جويي‌ها از اين تشكل‌ها بايد پايان يابد و توسعه كمي و كيفي اين تشكل‌ها با مساعدت مجموعه‌هايي چون دولت، مجلس و خانه كارگر انجام پذيرد. متأسفانه نمايندگان كارگري حتي در شوراي عالي اشتغال كه پايان هر سال جلسه‌اي براي تعيين دستمزد كارگران برگزار مي‌كنند، هم چندان مورد توجه نيستند و معمولاً نظر نمايندگان دولت و كارفرمايان نظرشان غالب مي‌شود كه ضعف صداي كارگر با 13 تا 15 ميليون سهم از جمعيت 23ميليوني اشتغال يك معضل است، زيرا در پيشرفت كشور كارگران سهم دارند و با توسعه تشكل‌هايشان بايد مشاركتشان د‌ر صيانت از اشتغال و پيشرفت كشور افزايش يابد.
در همين رابطه علي ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با حضور در نشست با نمايندگان و اعضاي تشكل‌هاي عالي كارگري كه در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي برگزار شد، اظهار داشت: رابطه خوبي با اعضاي تشكل‌ها دارم و تحولات جامعه كارگري را به خوبي مي‌دانم.
وي با اعلام اينكه در تشكل‌هاي كارگري به صورت كمي 55 درصد رشد داشتيم، گفت: تشكلات تجمعي ما در حال فرو افتادن بود كه آنها را در قالب شوراها احيا كرديم؛ چرا‌كه وجود هر نوع تشكلي كه در آن كارگران انبوه شركت داشته باشند براي ما مهم است؛ بايد به سمت قدرتمند كردن تشكل‌ها پيش برويم. ربيعي شنيده شدن صداي تشكل‌ها و كيفي كردن فعاليت‌هايشان را راهكاري ديگري براي قدرتمند‌سازي آنها دانست و افزود: براي اين منظور پيوند با نخبگان فكري اهميت دارد، ما بايد بتوانيم اشخاصي كه صدايشان پژواك دارد، دعوت كنيم و يك نهاد خوب بسازيم؛ تشكل‌هاي قوي با صداي بلند آرمان ماست و خاستگاه جامعه كارگري نهاد‌گرايي است و اين صداها بايد بلندتر شنيده شود. وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه جامعه كارگري در فرآيندهاي اقتصادي سريع پيش آمده از خود صبوري خوبي نشان داد، اظهار داشت: جامعه كارگري در تحولات اخير و شبه اغتشاشات حضور نداشت و اين نشان از آن دارد كه جامعه كارگري ديدي دراز‌مدت و آينده‌انديش دارد؛ البته جامعه كارگري همواره خواستار ثبات همراه با حق‌طلبي بوده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار