کد خبر: 900831
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
نگاهي به حوزه نشر و كتاب در روزهاي پس از تعطيلات سال نو
بازنگري در آيين‌نامه تخصيص يارانه‌هاي نمايشگاه كتاب، باز انتشار چند كتاب خاطره از محمدرضا بايرامي درباره هشت سال دفاع مقدس با ويرايش و مقدمه‌اي تازه و نيز اقتباس كتاب «رولت روسي» كه ماجراي انتخابات ترامپ براي رياست جمهوري را روايت مي‌كند...

فرزين ماندگار
بازنگري در آيين‌نامه تخصيص يارانه‌هاي نمايشگاه كتاب، باز انتشار چند كتاب خاطره از محمدرضا بايرامي درباره هشت سال دفاع مقدس با ويرايش و مقدمه‌اي تازه و نيز اقتباس كتاب «رولت روسي» كه ماجراي انتخابات ترامپ براي رياست جمهوري را روايت مي‌كند، در قالب يك فيلم در عرصه بين‌الملل اخباري است كه در گزارش پيش رو به آنها پرداخته مي‌شود.
انتشارات كتاب نيستان در آستانه برگزاري نمايشگاه بين‌المللي كتاب چهار اثر از محمدرضا بايرامي را در دست تجديد چاپ قرار داده است. چهار كتاب «دشت شقايق‌ها»، «هفت روز آخر»، «سايه ملخ» و «عقاب‌هاي تپه ۶۰» آثاري هستند كه همراه با رمان جديد اين نويسنده با عنوان «باد و كاه» از سوي اين نويسنده روانه بازار كتاب مي‌شود.
محمدرضا بايرامي دو كتاب «دشت شقايق‌ها» و «هفت روز آخر» را با ويرايش جديد و افزودن مقدمه‌اي تازه به آنها تجديد چاپ كرده است. او در اين دو مقدمه روايت‌هاي بكر و ناشنيده‌اي از نگارش اين دو كتاب و شرايط شكل‌گيري آنها بيان كرده است كه بسيار جالب است. از ماجراي نخستين مواجهه خود با جنگ تا نخستين آموزش نظامي خود و نيز ماجراي جذابي درباره خوانش داستان‌هاي چخوف در پادگان دوكوهه كه منجر به يك مشاجره كلامي و جدايي وي از جبهه در مقطعي شد.
وي كتاب دشت شقايق‌ها را روايتگر خاطره حضورش در جبهه و كتاب هفت روز آخر را روايتگر خروجش از جبهه عنوان كرده و از كتاب دوم به عنوان تلخ‌ترين يادداشت‌ها و نوشته‌هاي خود ياد مي‌كند كه خوانش آنها حتي امروز و براي تجديد چاپ نيز برايش دشوار بوده است. بايرامي همچنين در اين دو مقدمه اذعان داشته كه اين دو كتاب تنها بازمانده از هزاران صفحه يادداشت‌نويسي روزانه اوست كه همه را سوزانده است.
دو اثر داستاني سايه ملخ و عقاب‌هاي تپه ۶۰ نيز دو كتاب مشهور از محمدرضا بايرامي با موضوع جنگ تحميلي است كه سال‌ها پيش منتشر شده است و به‌تازگي به همراه ساير آثار وي براي بازچاپ در اختيار مؤسسه انتشاراتي كتاب نيستان قرار گرفته است.
اين چهار كتاب به همراه رمان جديد محمدرضا بايرامي در نمايشگاه بين‌المللي كتاب از سوي انتشارات كتاب نيستان بازنشر خواهد شد.
بازنگري در آيين‌نامه يارانه‌هاي كتاب
اما خبر ديگر از حوزه نشر و كتاب اينكه سخنگوي شوراي سياستگذاري سي‌و‌يكمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران مي‌گويد: ميزان درصد مشاركت بن كارت‌هاي دانشجويي نمايشگاه كتاب 60 به 40 است و دانشجويان در اين دوره نيز بن كارت 100 هزار توماني دريافت خواهند كرد.
معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در راستاي سياست‌هاي ترويج كتاب و كتابخواني و حمايت از نشر كشور، هر ساله در ايام برپايي نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران كارت ويژه خريد يارانه‌اي كتاب را در اختيار دانشجويان، طلاب، اساتيد، اعضاي هيئت علمي و مدرسان حوزه قرار مي‌دهد.
همايون اميرزاده سخنگوي شوراي سياستگذاري سي‌و‌يكمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران در گفت‌وگو با فارس درباره آغاز ثبت‌نام بن كارت‌هاي نمايشگاه كتاب در سال جاري به اين نكته اشاره مي‌كند كه آيين‌نامه تخصيص بن كارت‌ها (يارانه‌هاي نمايشگاهي) نيازمند اصلاحاتي است كه به‌زودي انجام مي‌شود. به گفته وي اين اصلاحات هم در نحوه پرداخت و هم در مسئله گروه‌هاي بهره‌بردار و ميزان مشاركت خواهد بود. همچنين با توجه به اينكه سازمان‌هاي دولتي در بحث خريد كتاب كه نوعي يارانه محسوب مي‌شود، حذف شده‌اند از اين رو برخي موارد نيازمند بازنگري در آيين‌نامه است. مشاور اجرايي معاونت امور فرهنگي با بيان اينكه اين مهم در هفته جاري مورد بازنگري قرار خواهد گرفت، تصريح كرد: پس از نهايي شدن نحوه تخصيص و زمان آن، از هفته آينده اطلاع‌رساني در اين زمينه صورت مي‌گيرد؛ چراكه بايد هماهنگي‌هايي با بانك عامل نمايشگاه (بانك شهر) صورت گيرد و اعتبارات در حساب بانك منظور شود.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا اعتبار بن‌كارت‌ها در دوره سي‌و‌يكم نمايشگاه افزايش يافته است، گفت: با توجه به محدوديت‌ها افزايش اعتبار در دوره سي‌و‌يكم نمايشگاه كتاب نخواهيم داشت. بر اين مبنا سطح اعتبارات همانند سال گذشته و ميزان مشاركت دانشجويي 60 به 40 خواهد بود.
گفتني است، سال گذشته در دوره سي‌ام نمايشگاه كتاب 164 ميليارد يارانه خريد كتاب به سي‎امين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران اختصاص يافته بود كه 80 ميليارد ريال به دانشجويان و طلاب، 24 ميليارد ريال براي دانش‌آموزان، يك ميليارد ريال براي اساتيد حوزه و دانشگاه و 50 ميليارد ريال بن مشاركتي مربوط به كتابخانه‌ها، مراكز علمي‌- فرهنگي، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و مراكز علمي و فرهنگي، كانون‌هاي فرهنگي مساجد، پايگاه‌هاي مقاومت بسيج و... در نظر گرفته شده بود.
البته ميزان مشاركت‌ ارشاد براي بن‌كارت‌هاي نمايشگاه سال گذشته به تفكيك اينگونه بود: مبلغ يك ميليون ريال بن خريد كتاب براي دانشجويان و طلاب (60 درصد آن از سوي دانشجويان و طلاب و 40 درصد از سوي معاونت امور فرهنگي)، 500 هزار ريال بن خريد كتاب براي دانش‌آموزان (60درصد معاونت امور فرهنگي و 40 درصد دانش‌آموزان)، 2 ميليون و 500 هزار ريال بن خريد كتاب براي اساتيد حوزوي و دانشگاهي (70 درصد توسط اساتيد و 30 درصد از سوي معاونت امور فرهنگي) ارائه شد. مبلغ موجود در بن كارت‌هاي دانشجويي و طلبگي یک میلیون ريال خواهد بود كه 400هزار ريال آن به عنوان يارانه كتاب توسط معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و 600 هزار ريال آن نيز توسط شخص دريافت‌كننده كارت پرداخت مي‌شود. دانشجويان از طريق سامانه ثبت‌نام كه به‌زودي اعلام خواهد شد، مي‌توانند ثبت نام خود را انجام دهند. هر ساله بخشي از اعتبار توسط ارشاد تأمين شده و بخشي ديگر توسط دانشجويان پرداخت مي‌شود.
كتاب پرفروش آمازون فيلم مي‌شود
اما فراتر از مرزهاي ايران «رولت روسي» كه ماجراي انتخابات ترامپ براي رياست جمهوري را روايت مي‌كند، در قالب يك فيلم ساخته مي‌شود.
سي‌بي‌اس فيلمز با اقتباس از «رولت روسي» نوشته مايكل ايسيكوف و ديويد كورن كه درباره تلاش روسيه در انتخابات رياست جمهوري امريكا در سال ۲۰۱۶ است، يك فيلم سينمايي مي‌سازد. اين كتاب به‌تازگي در رأس فهرست كتاب‌هاي پرفروش غيرداستاني نيويورك تايمز قرار گرفته است.
اين كتاب كه عنوان كامل آن «رولت روسي: داستان جنگ پوتين با امريكا و انتخابات دونالد ترامپ» است درباره تلاش هكرهاي روسي و استفاده مسكو از آنها با هدف انتخابات امريكاست و در عين حال روايتگر اين است كه از اطلاعات ويكي‌ليكس براي تأثير بر اين انتخابات استفاده شد. در اين كتاب ايسيكوف و كورن درباره جزئيات جاسوسي و عداوت پشت پرده در رابطه دونالد ترامپ با ولاديمير پوتين سخن مي‌گويند و در عين حال روابط و پيوندهاي روسيه با اعضاي حلقه داخلي ياران ترامپ را توضيح مي‌دهند. ايسيكوف و كورن در دوره انتخابات رياست جمهوري به عنوان گزارشگر براي «ياهو نيوز» كار مي‌كردند.
بخش‌هايي از اين كتاب يادآور مقالاتي است كه در اين دو سال اخير پشت سر هم درباره تأثير روسيه بر انتخابات امريكا منتشر شد، اما نويسندگان اين مطالب را با روايتي منسجم در كنار هم قرار داده‌اند. اين كتاب قصد ندارد بگويد با توافق ترامپ و روسيه انتخابات انجام شد اما نشان مي‌دهد روسيه به‌شدت در تلاش بود تا روند انتخابات را به نفع ترامپ پيش ببرد. «رولت روسي» در عين حال ادعا مي‌كند پوتين از زماني كه هيلاري كلينتون وزير امور خارجه اوباما شد به‌شدت با وي مخالف بود و اين از آنجا سرچشمه مي‌گرفت كه هيلاري مخالف بازگشت پوتين به رياست جمهوري بود. اين كتاب كه در ۳۵۲ صفحه ۱۳ مارس ۲۰۱۸ وارد بازار كتاب شد اكنون كتاب نخست در ميان پرفروش‌هاي بخش كتاب‌هاي سياسي آمازون است و ۸۴ درصد مخاطبان به آن ۵ ستاره داده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار