کد خبر: 880176
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گفت‌و‌گو با مدير تاجيكستاني كاروان چند مليتي اربعين
بي‌شك پياده‌روي اربعين نماد عظمت و اقتدار نظام اسلامي است؛ اتفاق مهمي كه مانند آهنربا عاشقان و محبان اهل بيت را از سرتاسر جهان فارغ از اينكه از چه مليت، قوميت و نژادي هستند به كربلا مي‌كشاند ...
    معصومه طاهري
بي‌شك پياده‌روي اربعين نماد عظمت و اقتدار نظام اسلامي است؛ اتفاق مهمي كه مانند آهنربا عاشقان و محبان اهل بيت را از سرتاسر جهان فارغ از اينكه از چه مليت، قوميت و نژادي هستند به كربلا مي‌كشاند تا پاي پياده براي عرض ادب به بارگاه ملكوتي امام حسين(ع) عازم شوند. در اين ميان عده‌اي از رهيافتگان نيز آستين همت بالا مي‌زنند تا زمينه چنين سفري را براي تازه مسلمانان فراهم كنند.علي حسن‌زاده مديري تاجيكستاني است كه به گفته خودش دوست داشت حس و حال معنوي سفر اربعين خود را به ساير تازه مسلمانان بچشاند به همين دليل كاروان چند مليتي اربعين را به راه انداخته و هدايت مي‌كند. قبل از سفر گپ و گفت كوتاهي با ايشان داشتيم.
چه مدتي است كه همراه گروه صد نفره تازه مسلمانان به زيارت اربعين پياده مشرف مي‌شويد؟
خداوند توفيق داده تا هنگام اربعين در اين مسير باشيم و امسال اربعين 96، سال سومي است كه با كاروان چند مليتي اربعين به زيارت آسماني، ملكوتي و باصفا به همراهي خانواده و فرزندانم مشرف مي‌شويم و خادمي زائران امام حسين را به عهده دارم.
چطور شد تصميم به راه اندازي كاروان اربعين و سفر گروهي آن هم از تازه مسلمانان كرديد؟
من تحت تأثیر یک سخنرانی درباره اربعین منقلب شدم. بعد از آن تصميم به سفر گرفتم. پس از آن كه سفر اولم را به اربعين رفتم، حال و هواي خاصي داشتم. حس كردم دوباره زنده شدم و ميل و اشتياقم براي راه اندازي سفرهاي بعدي بيشتر شد و صد البته دوست داشتم تا اين حس و حال را ساير تازه مسلمانان و رهيافتگان فارغ از هر مليت و نژادي كه هستند هم تجربه كنند. من در آن سفر تازه فهميدم كه زندگي با عشق چيست؟ زندگي و قدم برداشتن در راه و مسير اهل بيت چيست؟پس از آن بارها و بارها به اطرافيانم گفتم و بازهم مي‌گويم زندگي و عمر من را همان 10 يا 12 روز مسير اربعين حسيني تشكيل مي‌دهد و بقيه‌اش حاشيه است. در حقيقت من از اربعين تا اربعين را به ياد اربعين زندگي مي‌كنم.
از چه كشورهايي در اين گروه هستند و چطور مي‌توانند عضو شوند؟
در كاروان ما ازكشورهاي آسياي مركزي، تاجيكستان، قزاقستان، قرقيزستان، ازبكستان، روسيه، برخي كشورهاي اروپايي و همچنين كشورهاي هندوستان، پاكستان، افغانستان، چين، تايلند، اندونزي و... شركت دارند. اين كاروان زير نظر جامعه‌المصطفي العالميه تشكيل  و ثبت نام آن نيز در همين نهاد انجام مي‌شود. من هم خادم و همراه اين عزيزان زائر هستم.
تا جايي كه مي‌دانيم هزينه‌ها را خود گروه تأمين مي‌كنند و از جايي حمايت نمي‌شويد. قطعاً مشكلاتي وجود دارد؟چرا سازمان‌هاي مربوطه حمايت نمي‌كنند؟
اين سفر، سفر عشق است و هزينه عشق را بايد پرداخت، هرچند با توجه به شرايط فعلي و وضع مالي طلاب رهيافته غيرايراني، انتظار مي‌رود عنايت خيران نيز شامل حالمان شود.
زيباترين خاطره‌اي كه در سفر زيارتي اربعين داشته‌ايد چه بوده است؟
فقط مي‌توانم بگويم كه اين10 روز از بهترين روزهاي عمرم بوده است. لحظه به لحظه‌اش پر از خاطره است و زيباترين خاطره‌هاي زندگي‌ام را تشكيل مي‌دهند كه فراموش نشدني هستند...
به عنوان يك رهيافته تاجيكي حضور خارجي‌ها در اربعين را چطور ديديد؟
در اين سفر جز كاروان ما كه چندمليتي هستيم، زائران زيادي به صورت انفرادي و حتي گروهي از كشورهاي اروپايي، روسيه، قزاقستان، افغانستان و... را ديدم كه همه باعشق و علاقه، رنج سفر را به جان خريده و در اين همايش بزرگ معنوي توفيق حضور يافته بودند.
گروه‌هاي مختلفي سعي كرده‌اند تا در موكب‌هاي خود خارجي‌ها را در باره سفر اربعين توجيه كنند. نظرتان درباره اين تبليغات چيست؟
اين همايش بزرگ معنوي هنوز آنگونه كه بايد معرفي شود، بين مسلمانان جهان معرفي نشده است. ضمن تشكر و قدرداني از همه اين گروه‌ها، انتظار مي‌رود گروه‌هاي بيشتري اعم از نهادهاي فرهنگي، انجمن‌هاي بين‌المللي، طلاب غيرايراني و... كه از مليت‌هاي گوناگون تشكيل مي‌شوند، جهت تبليغ و توجيه زيارت اربعين اقدام كنند و از اين فرصت معنوي بهره ببرند.
آیا اين تعدد تبليغات باعث اشباع زائران خارجي نمي‌شود؟
در پاسخ بايد بگويم كه به نظر مي‌رسد چنين نيست، بلكه بهترين محل تبليغ و توجيه اربعين از مسير اربعين و همين موكب‌ها شروع مي‌شود و هنوز آنقدر كار نشده است كه باعث اشباع شود و عموماً فعاليت‌هاي تبليغي و ديني هيچ گاه باعث اشباع نمي‌شود.
اعضاي كاروان شما عمدتاً در چه مقطع سني و تحصيلاتي هستند؟
درگروه ما از همه سنين، از كودك چند ماهه تا افراد ميانسال و بزرگسال حضور دارند. سطح تحصيلات نيز متفاوت بوده از مقاطع مختلف از دانش‌آموز، دانشجو، طلبه و از مقطع كارداني و مقدمات تا دكتري حضور دارند.
به نظرتان در راهپيمايي اربعين چه مشكلاتي وجود دارد كه بايد رفع شود؟
من به شخصه خودم از بس غرق در سفر اربعين مي‌شوم كه متوجه مشكلات نيستم و هيچ مشكل خاصي نديدم چون به مسائلي از اين دست فكر نمي‌كنم.
آيا اعضاي گروه شما در كشورشان اخبار مربوط به اربعين را رصد مي‌كنند يا تبليغي دارند؟
متأسفانه در جهان اهل سنت اين همايش بزرگ اسلامي نه در رسانه‌ها و نه منابر مساجد بازتابي ندارد و هيچ تبليغي حتي گزارش و خبري از اين مراسم بزرگ در رسانه‌ها نيست؛ به نوعي رسانه‌ها نسبت به چنين اتفاق مهم و بزرگي سكوت اختيار كرده‌اند تا به خيال خودشان آن را كوچك و  بي‌اهميت نشان دهند، درحالي كه خدا نمي‌گذارد و اربعين حركتي جهاني است.
جالب‌ترين تأثير زيارت اربعين درجهان را چگونه مي‌بينيد؟
مهم‌ترين تأثير همايش بزرگ اربعين تأكيد بر وحدت مسلمين است. بايد توجه داشته باشيم كه تمام مشكلات مسلمانان و مشكلات جهان اسلام به دليل تفرق و نبود وحدت و يكپارچگي بين امت اسلامي است. امروز هر مشكلي كه در جامعه اسلامي مشاهده مي‌شود، علتش نبود وحدت و همبستگي مسلمانان است. اربعين بهترين فرصتي است كه همه دولت‌هاي اسلامي، علماي اسلام، نهادها و سازمان‌هاي اسلامي و آحاد امت اسلام بايد از آن در جهت تحقق وحدت و تقريب بين مذاهب اسلامي بيشترين تلاش را داشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار