کد خبر: 877490
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷
بانویي رهيافته از کشور مکزيک
خانم سوخي اينوخوسا گلين تازه مسلماني مکزيکي است که بعد از تشرف به اسلام با نام سهيلا شجره شناخته مي‌شود که تحصيلات وي در مقطع مديريت ارشد کسب و کار (MBA) از کشور مکزيک است.

معصومه طاهري

خانم سوخي اينوخوسا گلين تازه مسلماني مکزيکي است که بعد از تشرف به اسلام با نام سهيلا شجره شناخته ميشود که تحصيلات وي در مقطع مديريت ارشد کسب و کار (MBA) از کشور مکزيک است. قبل از آشنايي با همسر ايراني به اسلام گرويده بود و اكنون مادر چهار فرزند به نامهاي فاطمه، سعيده، مهدي و محمدعلي است؛ رهيافته مسيحياي که در جمع انجمن اسلامي شهيد ادواردو آنيلي حاضر شده بود. با وي به همراه اعضاي اين انجمن که به صورت تخصصي در حوزه تازه مسلمانان فعاليت دارد به گفتوگو نشستيم.

چرا کشور خود را ترک کرديد و به ايران آمديد؟

زيرا ميخواستيم بچههايمان در فضاي اسلامي بزرگ شوند براي همين ايران بهتر از مکزيک بود. از نظر من هر چيزي که خدا دستور داده تا انجام بدهيم يک دليل منطقي و علمي دارد و اگر دليلش را بدانيم متوجه ميشويم که همه دستورات خدا به نفع خود ماست. اگر سختي هم دارد باز هم به نفع خود ماست چون هم در اين دنيا و هم آن دنيا خدا پاداش به ما ميدهد. در اين دنيا اگر به دستورات خدا عمل کنيم خودمان زندگي بهتري خواهيم داشت و در آن دنيا هم از طرف خدا پاداش اطاعت از دستوراتش را ميگيريم پس در هر دو صورت به نفع خود ماست. به نظر من کسي که مسلمان است، ايران را انتخاب ميکند چون حکومت و فضاي اسلامي دارد. ما هم ايران را انتخاب کرديم.

آيا با توجه به فضاي لائيک کشور مکزيک و به خصوص آزادي بيحد و مرز جنسي، تربيت بچهها در آن محيط سخت بود؟

اتفاقاً در تمام امريکايلاتين، مکزيک کشوري شناخته شده در مذهب است چون بيشتر مردم کاتوليک هستند و به امور ديني خود پايبندي دارند. کشور ما لائيک نيست و به خانواده اهميت ميدهند. همسرم هم به اين خاطر با من ازدواج کرد زيرا زندگي خانوادههاي مکزيکي با ايراني تقريباً شبيه هم هستند و تقريباً پوشيدگي داريم اما وقتي دختر بزرگم ميخواست وارد مدرسه بشود يک مقدار برايم سختم بود چون بايد حتماً بيحجاب ميبود. براي همين هم دوست داشتيم به ايران بياييم تا پايههاي ديني آنها قوي شود و در يک فضاي اسلامي باشند. البته هر جا که باشيم با الگو بودن ميتوانيم بچهها را خوب تربيت کنيم. ما هر طور عمل کنيم بچهها هم ياد ميگيرند.

برخورد مادر شما با تغيير مذهبتان چگونه بود؟

بسيار کم سابقه و جالب بود. با توجه به خشنودي ايشان از تغييرات مثبتي که در من ايجاد شد اميدوارم مسلمان بشود. خدا را شاکرم که مادري خوب، مهربان و باهوش دارم. مسلماني من را قبول کرد چون از ما دور است هنوز مسلمان نشده است.به نظرم اول بايد پذيرش قلبي به اسلام پيدا کند. از خدا کمک ميخواهم تا زودتر به اسلام ايمان بياورد.

از داشتن حجاب هيچوقت احساس سختي يا پشيماني داشتهاند؟

نه، حجاب سختشان نبود. البته روزهاي اول سخت بود چون خارجي هستند ولي نه به اين صورت که اذيت بشوند، بلکه برعکس هميشه از مسلمان شدن خود خوشحال هستند و به من هم همين را ميگويند.

شما در يک مصاحبه گفتهايد که در كتاب انجيل هم به حجاب سفارش شده است.

بله، در انجيل درباره حجاب آياتي وجود دارد و داستانهاي آن به ما نشان ميدهد که خانمها در مسيحيت حجاب داشتند و حجاب را امري خوب و مقبول معرفي کرده است البته به خاطر تغييراتي که در انجيل صورت دادهاند الان آيات حجاب در انجيلهاي تازه نيست چون کتاب را جديد کردند و چند سوره آن را برداشتند ولي من نسخه قديم را خواندهام. به اين صورت که حدود 50 سال قبل براي رفتن به کليسا بايد حجاب بر سر ميکردند. براي همين راهبهها حجاب دارند چون سفارش انجيل است.

نظر شما درباره قانون حجاب اجباري براي زنان ايراني چيست؟

به نظر من هر چيزي که درباره دين باشد بايد آدم از سر قلب بپذيرد. موقعي که من حجاب گذاشتم زياد قوي نبودم، ولي وقتي فهميدم داشتن حجاب به نفع خودم است، پذيرفتم. هرجاي دنيا قانون وجود دارد فرقي نميکند. اگر قانون را رعايت نکنيم نظم به هم ميخورد. وقتي در کشوري قانوني وجود دارد همه بايد آن را اجرا کنيم.

اقبال مردم از يک زن محجبه مسلمان در مکزيک چگونه است؟

قبلاً يعني 20 سال پيش موقعي که مسلمان شدم شرايط اجتماعي کمي برايم سخت بود، ولي الان اينطور نيست چون از ايران و شهر قم مبلغان زيادي به کشورهاي ديگر ميروند و تبليغ دين اسلام ميکنند. امروز خيلي از مردم مکزيک و امريکاي لاتين با اسلام آشنا شدهاند. دائم سؤال ميپرسند و کتاب ميخوانند و براي هم مطالب ديني ميفرستند حتي برخي هم با حجاب هستند.

چه قشري از مردم مکزيک بيشتر به اسلام گرايش داشتهاند؟

نميدانم ولي از روي تجربه خودم جمعيت زيادي از خارجيها را ديدهام که مسلمان شدهاند. اغلب هم کاتوليک هستند چون کاتوليک با اسلام نزديکتر است.

آيا مردم مکزيک در شبکههاي اجتماعي حضور فعال دارند؟

بله، سايتها و کانالهاي زيادي وجود دارد که همين براي تبليغ و معرفي اسلام هم راهکارخوبي شده است به اين صورت که وقتي دسترسي و امکان تبليغ حضوري وجود ندارد. از طريق فضاي مجازي کار راحتتر و آسانتر شده و افراد سؤالات و ابهامات خود را ميپرسند. سايتها و کانالهايي هم در اينباره ايجاد شده است.

شما كدام آيه يا سوره قرآن را بيشتر دوست داريد يا تحت تأثير آن قرار گرفتيد؟

قرآن کتاب جامع و زيبايي است. ترجمه اسپانيايي آن را ميخوانم چون عربي را درست نميفهمم. از بين تمام سورههاي زيباي قرآن، دو سوره را بيشتر دوست دارم و برايم خاطرهانگيز هستند؛ يکي سوره توحيد که خدا را به يگانگي معرفي ميکند و ديگري سوره حمد که رحمانيت خدا را بيان ميکند.

به عنوان يک بانوي مسلمان مکزيکي كدام كتاب را براي شناخت بيشتر حضرت فاطمه (سلامالله عليها) مطالعه کرديد و آن را به جوانان هم سفارش ميكنيد؟

کتابهايي را ميخوانم که به اسپانيايي ترجمه شده باشد. دوستي مترجم زبان اسپانيايي در قم دارم که کتابهايي را درباره حضرت زهرا ترجمه کرده و برايم ميفرستد، ولي يک کتاب به زبان فارسي است به نام «فاطمه زهرا». هر وقت براي بچهها آن را ميخواند براي من هم ترجمه ميکند. آن را خيلي دوست دارم واقعاً زيباست.

با توجه به اينکه در ايام محرم و صفر هستيم چه احساسي نسبت به واقعه عاشورا و امام حسين(ع) داريد؟

اگر مشکلي برايم در زندگي پيش بيايد با خودم فکر ميکنم امام حسين(ع) و حضرت زينب(س) در کربلا با آن همه مشکلات و مصيبتهاي دردناک يک چيزي را به ما نشان دادند و اينکه با آن همه سختي، خم به ابرو نياوردند و باز هم خدا را شکر کردم كه چقدر مشکلات ما کوچک هستند. آن موقع آرامش ميگيرم و ميبينم مشکل من در کنار واقعه کربلا چيزي نيست و اميدوار ميشوم که هرچيزي خواست خدا باشد خوب است و بايد شاکر او باشم.

به نظر شما در اسلام تبعيض جنسيتي بين زن و مرد وجود دارد ؟

قانون خدا دليل و منطق دارد، ولي نظر خود من اين است که مسئله جنسي در هر فرهنگ و خانوادهای فرق دارد. در جايي نشان ميدهند زن با ارزش است و بايد به آن احترام گذاشت و برخي ديگر برعکس نگاه تبعيضآميزي دارند. به نظر من حرف خدا حق است، ولي آنچه ما به بچهها در خانواده ياد ميدهيم مهم است.

آينده اسلام را در امريکاي جنوبي و مرکزي چگونه ميبينيد؟

با وجود تمام تبليغات منفي که عليه دين اسلام صورت ميگيرد در حال حاضر رشد خوبي وجود دارد انشاءالله بهتر و بيشتر هم ميشود.

به نظر شما چرا تازه مسلمانان قدر اسلام را بيشتر ميدانند؟

نميدانم؛ البته هميشه اينطور است آنهايي که با تحقيق و با قلب اسلام را پذيرفتند خيلي برايشان شيرينتر است و ميخواهند دستوراتش را در زندگي خود پياده کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار