کد خبر: 865746
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
نتايج اوليه كنكور 96 اعلام شد
سازمان سنجش اسامي برگزيدگان كنكور 96 را در گروه‌هاي مختلف آموزشي اعلام كرد. بر اساس نتايج اعلام شده از مجموع ۳۶ داوطلب برتر كنكور ۲۸ نفر پسر و ۸ نفر دختر هستند.
سازمان سنجش اسامي برگزيدگان كنكور 96 را در گروه‌هاي مختلف آموزشي اعلام كرد. بر اساس نتايج اعلام شده از مجموع ۳۶ داوطلب برتر كنكور ۲۸ نفر پسر و ۸ نفر دختر هستند. همچنين به گفته مشاور عالي سازمان سنجش آموزش كشور داوطلبان مي‌توانند تا 23 مردادماه نسبت به انتخاب رشته اقدام كنند. اين درحالي است كه همه شركت‌كنندگان در آزمون امسال مجاز به انتخاب رشته هستند. حذف كنكور چندسالي است كه مطرح شده، ولي به دلايل نامعلومي همچنان كنكور سراسري برگزار مي‌شود تا مافياي مؤسسات كنكوري هم ادامه يابد.
 
در آزمون سراسري 96 جمعاً تعداد 929 هزار و 791 داوطلب ثبت‌نام كردند كه از اين تعداد 548 هزار و 220 نفر زن و مابقي مرد هستند. به گفته مشاور عالي سازمان سنجش و آموزش كشور از تعداد ثبت‌نام‌كنندگان كنكور سراسري 148 هزار و 429 نفر در گروه آزمايشي علوم رياضي و فني، 580 هزار و 301 داوطلب در گروه آزمايشي علوم تجربي، 184 هزار و 122 نفر در گروه آزمايشي علوم انساني، 10 هزار و 485 نفر در گروه آزمايشي هنر و 6454 داوطلب نيز در گروه آزمايشي زبان‌هاي خارجي ثبت‌نام كردند. دكتر توكلي گفت: آمار داوطلبان ثبت‌نام‌كننده در آزمون سراسري 96 با تعداد 929 هزار و 791 داوطلب نسبت به آمار داوطلبان ثبت‌نام‌كننده در آزمون سراسري 95 كه تعداد 860 هزار و 437 نفر بوده است، تعداد 69 هزار و 355 نفر به عبارتي حدود 5/7 درصد افزايش يافته است.
 
سرانجام روز گذشته اسامي برگزيدگان كنكور اعلام شد كه براساس اعلام سازمان سنجش در گروه علوم رياضي و فني تمامي ۱۰ داوطلب اول پسران هستند و نفر اول در اين گروه صابر دين‌پژوه از استان تبريز است. در ميان ۱۰ داوطلب برتر گروه تجربي هم تنها نام يك دختر به چشم مي‌آيد و باقي نفرات برتر را پسران تشكيل مي‌دهند كه نفر اول در گروه اميرحسين قاسمي‌نژاد از شهر سيرجان است. در گروه علوم انساني تعداد دختران در نفرات اول تا دهم بيشتر است و شاهد حضور ۴ دختر و ۶ پسر هستيم. نفر اول در گروه علوم انساني عرفان ميران‌زاده از تهران است.
 
در گروه زبان‌هاي خارجي يكي از شگفتي‌هاي كنكور رخ داده كه براساس آن اميرحسين قويدل از شهر تبريز و نفر دوم در گروه علوم تجربي، حائز رتبه سوم در گروه‌زبان‌هاي خارجي شده است كه مي‌توان او را پديده كنكور امسال دانست.
 
در گروه آزمايشي هنر هر سه نفر برگزيده را دختران تشكيل مي‌دهند كه در اين گروه سما معيري از تهران نفر نخست است. درباره پراكندگي جغرافيايي نفرات برتر نيز از ميان ۳۶ داوطلب برتر ۱۷ نفر از تهران هستند، چهار نفر از تبريز و چهار نفر از يزد هستند. اين اتفاق در شرايطي است كه در كنكور سراسري سال گذشته از مجموع ۳۶ داوطلب برگزيده، ۲۱ نفر تهران بودند و يزدي‌ها سهمي در نفرات نخست نداشتند و حالا در كنكور ۹۶ با چهار داوطلب سهم خود را پس گرفتند.
 
انتخاب رشته تا 23 مرداد
در خصوص دفترچه انتخاب رشته تحصيلي مشاور عالي سازمان سنجش آموزش كشور گفت: دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسري سال ۹۶ براي تمامي گروه‌هاي آزمايشي روي سايت سازمان سنجش قرار گرفته است.   مشاور عالي سازمان سنجش آموزش كشور خاطر نشان كرد: داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در آزمون ۹۶ از روز پنج‌شنبه، ۱۹ تا روز دوشنبه ۲۳ مرداد جاري مي‌توانند با مراجعه به سايت سازمان سنجش آموزش كشور نسبت به انتخاب رشته‌اقدام كنند.
 
مراكز مشاوره با دريافت‌هاي كلان
 همچنين رئيس اداره اطلاع‌رساني آموزش و پرورش شهر تهران گفت: امسال 60 پايگاه مشاوره انتخاب رشته آزمون سراسري در شهر تهران راه‌اندازي شده است و 150 مشاور در اين مراكز به داوطلبان براي انتخاب رشته، مشاوره تخصصي ارائه مي‌كنند.
عليرضا راه‌پيما افزود: به اين منظور كميته‌هاي منطقه‌اي مركب از كارشناسان مشاوره، كارشناسان فناوري اطلاعات و ارزيابي عملكرد و كميته برنامه‌ريزي پايگاه‌هاي مشاوره انتخاب رشته آزمون ورودي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي سال 96 در شهر تهران تشكيل شده است.
 
وي به مراكز مشاوره اغواگر اشاره و تصريح كرد: اخبار وحشتناكي از مبالغ هنگفت و ناكارآمدي برخي مراكز مشاوره وجود دارد كه لازم است به دانش‌آموزان نسبت به اقدامات آن مراكز اطلاع‌رساني شود.
رئيس اداره اطلاع‌رساني آموزش و پرورش شهر تهران اضافه كرد: مشاوراني كه در مراكز مجاز تحت‌نظر آموزش و پرورش به كار مشغول هستند در طول سال به طور مستقيم با دانش‌آموزان و خانواده‌ها ارتباط داشته و به خصوصيات آنها آشنا هستند و در نتيجه بهترين راهنمايي را براي انتخاب رشته به آنها ارائه مي‌كنند.
وي با بيان اينكه هزينه پاييني در قياس با مراكز مشاوره آزاد براي اين امر پيش‌بيني شده است، گفت: براي داوطلبان متقاضي، به ازاي مشاوره و راهنمايي تخصصي در مناطق 15، 16، 17، 18 و 19 تهران مبلغ 90 هزار تومان و براي ساير مناطق، مبلغ 110 هزار تومان تعيين شده است و فرزندان خانواده‌هاي معظم شهدا، جانبازان و فرهنگيان از تخفيف 40 درصدي برخوردار هستند.
 
دور و نزديك حذف كنكور
از سال 92 تاكنون بحث حذف كنكور به عناوين مختلف مطرح شده است؛ چراكه در سال‌هاي متوالي همواره با وجود برگزاري آزمون‌هاي سراسري و دانشگاه آزاد كه حالا به صورت متمركز برگزار مي‌شود صندلي‌هاي خالي براي برخي رشته‌ها همچنان بدون متقاضي مانده است و كار در اين زمينه به جايي رسيده است كه حتي غايبان كنكور نيز براي انتخاب رشته از سوي دانشگاه‌ها دعوت مي‌شوند!
اين موضوع به اينجا ختم نشده، بلكه ظاهراً بسياري از مؤسسات كه در زمينه كنكور فعال هستند و مافياي كنكور را اداره مي‌كنند با حذف كنكور، به طور صريح و ضمني مخالت كرده تا به فعاليت‌هاي خود براي كسب درآمدهاي نجومي ادامه دهند.
 
 دريافت هزينه‌هاي كلان از داوطلبان و ابداع روش‌هاي نوين تست‌زني از جمله موضوعاتي است كه اين مؤسسات همچنان آن را دنبال مي‌كنند.
اينگونه رفتارها سبب شده است تا دانش‌آموزان در طول سال‌هاي تحصيل درس‌ها را طوطي‌وار فرا بگيرند تا با گذراندن كلاس‌هاي كنكور از اين سد عبور كنند. تبعات اين نوع نگاه به دروس پايه سبب شده است تا دانشجويان بدون پشتوانه وارد دانشگاه بشوند كه نتايج آن در جامعه فارغ‌التحصلان قابل مشاهده است.
 
حذف كنكور شايد وقتي ديگر !
در اين زمينه رئيس سازمان سنجش وزارت آموزش و پرورش درباره چرايي حذف نشدن كنكور در سال‌هاي آتي توضيح داد و گفت: در هر صورت حداكثر ۱۵ درصد رشته محل‌هاي دانشگاهي در سيطره كنكور باقي خواهد ماند.
 
عبدالرسول عمادي گفت: بسياري از رشته محل‌هاي دانشگاهي از كنكور، آزاد شده‌اند؛ مثل دانشگاه آزاد، پيام‌نور، دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي و حتي بعضي از رشته‌هاي دانشگاه‌هاي دولتي به ويژه در نوبت دوم خود از كنكور آزاد هستند. اين بدين معناست كه داوطلبان مي‌توانند كارنامه‌شان را ارائه دهند، خود دانشگاه يا سازمان سنجش بررسي و سپس اعلام مي‌كند؛ اين افراد وارد دانشگاه شوند و تحصيل كنند، اما مسئله جايابي پيش مي‌آيد كه مي‌بينيد براي يك صندلي دانشگاه ۳۰ يا ۴۰ نفر متقاضي با هم رقابت مي‌كنند.
عمادي افزود: بايد توجه داشت پذيرش دانشجو براساس سوابق تحصيلي تنها يكي از روش‌هايي است كه قانون سنجش و پذيرش دانشجو مقرر كرده است كه بر اساس آن در رشته‌هايي كه ظرفيت، تقريباً متناسب با تعداد متقاضيان است، نياز به كنكور نيست.
 
وي با تأكيد بر اينكه حتي اگر كنكور سراسري هم حذف شود، خود دانشگاه‌ها بايد يك فيلتري بگذارند، افزود: به طور مثال بايد يك آزمون داخلي و البته سخت‌تر را تدارك ببينند؛ چراكه امتحانات مدارس از آنجا كه طبق يك محتواي معيني صورت مي‌گيرد، تا حدي مي‌تواند سخت باشد؛ يعني اگر دانش‌آموزان همه بروند و كتاب‌هاي درسي را خوب بخوانند، احتمال اينكه همه آنها نمرات خوبي بگيرند، زياد است به اين دليل كه ما نمي‌خواهيم بين آنها رقابت ايجاد كنيم، بلكه مي‌خواهيم آنها يك محتواي معيني را ياد گرفته باشند.
عمادي خاطرنشان كرد: در بعضي رشته محل‌هاي دانشگاهي متقاضي هميشه زياد است و از آنجا كه ظرفيت هم از يك حدي فراتر نمي‌رود، ناگزير بايد يك آزمون دومي غير از سوابق تحصيلي ملاك انتخاب و گزينش باشد و آن آزمون و معيار چيزي است كه به آن صنعت كنكور مي‌گوييم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
0
0
مافیا کجا رو نمی چرخونه که کنکور و نچرخونه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار