کد خبر: 865549
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
در گفت‌وگو با خبرنگار و فعال رسانه‌اي در تگزاس
برنا دانش مجري، كارشناس پرس.‌تي.‌وي است كه بيشتر سال‌هاي عمر خود را در امريكا گذرانده و همان‌جا تحصيل كرده است...
    معصومه  طاهری
برنا دانش مجري، كارشناس پرس.‌تي.‌وي است كه بيشتر سال‌هاي عمر خود را در امريكا گذرانده و همان‌جا تحصيل كرده است. او كه از 19 سالگي به فعاليت‌هاي فرهنگي مذهبي و استكبارستيزانه در امريكا پرداخته با برخي شخصيت‌هاي مشهور در حوزه‌هاي مختلف آشنايي پيدا كرده است از جمله محمود عبدالرئوف بسكتباليست مشهور امريكايي كه مسلمان و شيعه شده و همين انتخاب براي او در كشوري كه ادعاي آزادي دارد مشكلات زيادي داشته است.
شما با محمد عبدالرئوف بسكتباليست مشهور امريكايي كه شيعه شده دوستي نزديكي داريد. ماجراي مسلمان شدن او چيست؟
حدود 65 سال است كه مالكوم ايكس مسلمان شده و تا امروز مهم‌ترين دليلي كه مردم در امريكا مسلمان مي‌شوند به خاطر او بوده مانند محمود، او هم كتاب مالكوم ايكس را خواند و كنجكاوانه شروع كرد درباره اسلام تحقيق كردن و بعد از مدتي مسلمان معتقدي شد به طوري‌كه از همان ابتدا نماز و روزه‌اش را ترك نمي‌كرد و روزهاي دوشنبه و پنج‌شنبه يا گاهي چند ماه پشت سرهم رجب و شعبان و رمضان روزه مي‌گرفت؛ البته اين طور نبود كه بخواهد جلوي ما ادا دربياورد مثلاً ما كه دوستان نزديكش بوديم مي‌دانستيم روزه است ولي اگر جايي مي‌رفت و روزه بود چيزي به او تعارف مي‌كردند نمي‌گفت روزه‌ام، نمي‌خورم. مي‌گفت ميل ندارم منظورم اين است كه مسلمان با اعتقاد و مؤمني است. او بازيكن معروفي بود وقتي مي‌خواست به مسجد ما بيايد مردم صف مي‌كشيدند تا از او امضا بگيرند. محمود به امام علاقه داشت و درباره امام خيلي كتاب مي‌خواند حتي هنگام بازي اگر مسئله‌اي پيش مي‌آمد با بازيكنان درباره امام بحث مي‌كرد مثلاً بازيكنان ديگر مي‌گفتند كه تلويزيون و مطبوعات مي‌گويند اين امام فرد بدي است ولي محمود قاطع جواب مي‌داد شما كه خودتان ديده‌ايد همين مطبوعات و تلويزيون درباره ما چي مي‌گفتند و هنوز هم مي‌گويند همه‌ آنها درباره ما اشتباه مي‌گويند حالا درباره امام هم اشتباه مي‌گويند. يك بار با يكي از بازيكنان سرشناس بحث مي‌كرد و محمود، ترجمه انگليسي كتاب ولايت فقيه امام را برايش مي‌خواند. او آنقدر اين كتاب را خوانده كه جلدش هم پاره شده است.
اين ارتباط محمود عبدالرئوف با بازيكنان معروف بسكتبال و بحث‌هايي كه با آنها مي‌كرد تأثيري هم داشت؟
بگذاريد اسم نياورم ولي مثلاً محمود تعريف مي‌كرد كه به يكي از بازيكن‌هاي معروف گفته بيا اين كتاب را بخوان او هم كتاب را خوانده و گفته واي اين چه كتاب خوبي است. اين شخص كيست كه اين همه حرف‌هاي درست و حسابي مي‌زند بعد مي‌گفت صفحه دوم يا سوم كتاب را نشانش دادم و گفتم اين حرف امام خميني است و به او گفتم ديدي درباره امام خميني دروغ مي‌گويند همان طوركه درباره ما سياه‌پوستان دروغ مي‌گويند.
عبدالرئوف فعاليت‌هاي تبليغي هم در معرفي اسلام و تشيع دارد؟
يك زماني محمود در شهري كه بزرگ شده بود مسجد داشت، ولي آمدند و آنجارا آتش زدند پليس هم اصلاً پي‌گيري نكرد. آن موقع كار تبليغي زيادي مي‌كرد اصلاً خود همين كه محمود مسلمان شده بود تبليغ بزرگي براي اسلام بود كه مردم مدام مي‌پرسيدند چرا اين شخص مسلمان شده است. افرادي كه اهل تحقيق بودند مي‌رفتند دنبال اسلام چون اين افراد قدرت اثرگذاري دارند همان طور كه وقتي مالكوم ايكس 65 سال پيش مسلمان شد تا حالا همين طور مردم دارند مسلمان مي‌شوند.
تا حالا كسي توسط محمود مسلمان شده؟
بله خيلي زياد، حتي محمود زماني كه در NBA بازي مي‌كرد، چند تا نوجوان مسلمان شدند و الان هم با محمود در ارتباط هستند.
به همراه محمود شما با امام موسي عبدالعليم كه او هم از چهره‌هاي مشهور رهيافته امريكايي است رفاقت داريد. خاطره‌اي از اين دو نفر كه برايتان جالب باشد داريد؟
اينها با اينكه آدم‌هاي معروفي هستند خيلي متواضع‌اند يعني مانند افرادي عادي رفتار  مي‌كنند و خيلي مردمي هستند. اهل ريا و فريب نيستند. امام موسي و محمود رفتارهاي جلو دوربين و پشت دوربينشان يكي است. اين براي من خيلي مهم است و چيزي كه مي‌گويند را باور دارند و به آن عمل مي‌كنند.
از ارادت محمود به امام علي يا اهل بيت چيزي خاطرتان هست؟
چيزهاي خصوصي زيادي درباره محمود مي‌دانم كه ممكن است دوست نداشته باشد كسي بداند و رسانه‌اي كنم. مثلاً اينكه ماه‌ها روزه مي‌گيرد، اهل استخاره است، هر روز قرآن مي‌خواند، يك شيعه واقعي است طوري كه الگوي ما در امريكا علاوه بر شخصيت‌هايي چون امام خميني و حضرت آقا و شهيد مطهري، اين افراد هستند، افرادي كه اهل شلوغ‌بازي و تظاهر و فريب نيستند ولي در بحث تبليغ، هركاري لازم باشد انجام مي‌دهد مثلاً زمان سالگرد امام در فيسبوكش مطلب مي‌گذارد و تبليغ مي‌كند. اگر كسي هم چيزي بگويد محكم پاي حرف و مطلبش مي‌ايستد طرف مقابل با هر دين و مسلكي كه باشد اعم از مسيحي، امريكايي، سني و... يا با دليل مي‌گويد كه ما امام خميني را قبول داريم.
آيا تا به حال ايران آمده است؟
ايران را دوست دارد و سال‌هاي قبل خيلي ايران مي‌آمد، وقتي در امريكا بازي مي‌كرد در فصل استراحتش دوبار به ايران ‌آمد اما الان چند سالي مي‌شود كه ايران نيامده است.
شايد مردم ايران زياد ندانند كه چرا محمود عبدالرئوف به عنوان يك چهره استكبارستيز در رسانه‌هاي دنيا مطرح شد. ماجراي اين اتفاق را برا‌ي‌مان توضيح دهيد.
وقتي مسلمان شد به سخنراني‌هاي امام توجه زيادي مي‌كرد و به سياست علاقه نشان مي‌داد. او طي اين مدت متوجه شد چقدر در حق سياهان ظلم مي‌شود به نظر او پرچم امريكا نماد اين ظلم است هرجا در دنيا مشكلي باشد يا ديكتاتوري وجود داشته باشد ردپاي امريكا آنجاست، حتي در داخل خود كشور امريكا. محمود مي‌گفت ما مسلمان و پيرو مكتب اهل بيت هستيم. براي همين ظلم را قبول نمي‌كنيم و زير بار آن نمي‌رويم. ما نمي‌توانيم به پرچمي احترام بگذاريم كه در دنيا مشكل ايجاد مي‌كند. محمود نمي‌خواست رسانه‌اي بشود و دنبالش هم نبود با اين حال دوست نداشت جلوي پرچم امريكا بايستد و اداي احترام كند براي همين هم هيچ وقت براي سرود ملي حاضر نمي‌شد، مي‌گفت نبايد در كشوري كه ادعاي آزادي دارد نيامدن جلوي پرچم و سرود ملي مشكلي باشد تا اين‌كه يك بار خبرنگاري به محمود گفت متوجه شدم در تمام برنامه‌هاي سرود ملي و پرچم نبودي و محمود در جواب او گفت به نظرم اين پرچم نماد ظلم است، نخواستم جلوي آن بايستم.
بعد از آن اتفاق براي محمود مشكلي ايجاد نكردند؟
خيلي زياد. در واقع بعد از آن بود كه ماجراي محمود مانند بمبي در امريكا صدا كرد و از آنجا كه رسانه‌هاي امريكا وابسته به صهيونيست‌ها هستند شروع به تخريب او كردند و سال بعد نگذاشتند در NBA بازي كند و محدودش كردند اما امروز بعد از گذشت چند سال رسانه‌هاي مستقل حق را به محمود مي‌دهند و به او مي‌گويند كه خيلي به تو ظلم شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار