کد خبر: 864382
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
اواخر سال 94 بود كه وزير نفت در نشستي مطبوعاتي وقتي با پرسشي درباره كرسنت مواجه شد...
وحید حاجی‌پور
وحید حاجی‌پور
 
اواخر سال 94 بود كه وزير نفت در نشستي مطبوعاتي وقتي با پرسشي درباره كرسنت مواجه شد، چشم در چشم خبرنگاران و دوربين‌ها اعلام كرد پس از انتخابات مجلس شوراي اسلامي با رسانه‌هاي منتقد نشست خواهد داشت تا درباره كرسنت توضيحاتي را ارائه دهد، به بيان ساده‌تر از خود و عملكردش دفاع كند، اين فرصت مناسبي براي رسانه‌هايي بود كه بارها از كرسنت سؤال كرده بودند ولي وزير نفت به كلي‌گويي مي‌پرداخت اما آقاي وزير هيچ‌گاه به تعهد خود عمل نكرد و فراموش كرد آنچه را كه وعده داده بود.
 
او پيش از انتخابات رياست جمهوري نمايندگان چند رسانه  خاص  را فراخواند و درباره كرسنت توضيحاتي را ارائه داد. آماده‌باش صادر شد تا در آينده‌اي نزديك هجمه‌اي سنگين را آغاز كنند براي جا انداختن كرسنت در اذهان عمومي و ارائه آدرس‌هاي پرغلط. براي آنهايي كه مي‌دانند در وزارت نفت چه مي‌گذرد، عيان است چه برنامه‌اي در دست اجراست. از همان ابتداي حضور زنگنه در نفت، كرسنت و دلال‌ها دوباره جان گرفتند در حالي كه همه چيز در شرف اتمام به سود ايران بود. كسي كه با آمدنش موجب محكوميت ايران در لاهه شد قول داده بود دو هفته‌اي كرسنت را تمام كند ولي اين دو هفته چهار سال به طول كشيده است. وزير نفت به روزنامه ايران گفته است مصاحبه مفصلي را درباره كرسنت انجام داده است كه به‌زودي منتشر مي‌شود. به گفته زنگنه اين مصاحبه اسرار مگويي را افشا مي‌كند تا مشخص شود مقصر كرسنت چيست. اين مصاحبه قرار است پس از توافق پنهاني با شركت كرسنت منتشر شود تا وقتي خبر اجراي اين قرارداد اعلام شد، فضا به سود وزارت نفت باشد تا كسي سراغي از مسببان كرسنت نگيرد.
 
فعلاً كار دست دلال بزرگ و معروف «ه. الف» است كه جرئت ورود به ايران را نداشته و از سوي جرياني مشخص مسئول حل و فصل قرارداد صادرات گاز با كرسنت است. اين دلال همان كسي است كه نقش مؤثري در انعقاد قراردادهاي دلالي با صنعت نفت ايران از جمله كرسنت دارد. وي كه تا پيش از ورود زنگنه به نفت سمت كرسنت آفتابي نمي‌شد، حالا مأموريت بزرگي در اختيار دارد. او قرار است كرسنت را اجرايي كند و با حق دلالي كه مي‌گيرد از ميزان جريمه بكاهد. گرچه وزير نفت اين موضوع را باز نمي‌كند و اصلاً دوست ندارد به دلال معروف اشاره‌اي داشته باشد اما اوج انحراف را بايد در اظهاراتي دانست كه وزير نفت گفته در كرسنت هيچ فسادي اثبات نشده است!
 
اين جمله وزير نفت در نوع خود پديده‌اي غيرقابل باور است .  وزير نفت در حالي به كتمان فساد مشغول است كه در مجلس شوراي اسلامي به فساد اعتراف كرد، هرچند براي سبك كردن قصور خود، حرف از حاشيه زد با اين مضمون كه «حالا در حاشيه اين قرارداد فسادي رخ داده.» ژنرال در حالي فساد در كرسنت را انكار مي‌كند كه در آذرماه 92 مصوبه‌اي را امضا كرده است كه در تضاد كامل با اين گفته است. بروز فساد در كرسنت اظهر‌من‌الشمس است و به‌قدري مؤثر است كه نطفه كرسنت با يك قرارداد دلالي و ارتشا بسته شده است. اين را وزير نفت به خوبي مي‌داند ولي حالا كه در يك مخمصه قرار گرفته است، دوست ندارد همه چيز به پاي شخصش تمام شود. مي‌گويد اگر فساد بود خب اعدامم مي‌كرديد ولي كيست كه نداند وزير نفت تاب يك روز بازداشت را هم ندارد چه رسد به اعدام. به‌راستي چه كسي بود كه وقتي متوجه شد در تهران حكم بازداشتش صادر شد يك هفته ديگر در كربلاي معلي ماند تا لابي‌ها كار خود را كند.
 
پازل چيده شده است و مسببان كرسنت و ضرر به حدي از اعتماد به نفس رسيده‌اند كه همه را متهم مي‌كنند تا قصورشان ديده نشود. بدون ترديد ساعت‌ها مي‌توان درباره كرسنت صحبت و افشا كرد؛  اقداماتي كه بر اساس اجتهاد شخصي صورت گرفت و در نهايت سرمايه ملي را به باد داد ولو آنكه دولت دهم هم مقصر باشد. سنگ اول وقتي كج گذاشته شد، ديگر نمي‌توان بنا را صاف كرد و تلاش‌هايي كه امروز در دستور كار قرار گرفته به دليل ديده نشدن آن سنگ كج است. وزير مي‌گويد دهان ما را بسته‌اند ولي اين چه بسته بودني است كه مديرعامل شركت ملي نفت ايران در روزهاي سرنوشت‌ساز دادگاه به حمايت از كرسنت مي‌پردازد و چنان در مدح كرسنت سخن مي‌گويد كه آدمي مي‌ماند وي مديرعامل شركت ملي نفت است يا شركت كرسنت! چه كساني دهان آقاي وزير را بسته‌اند؟ اگر منظور قوه قضائيه است كه بايد قدردان آن باشد كه تا به امروز حكم متهمان كرسنت را ابلاغ نكرده است و به شكل غيرقابل باوري با وزارت نفت همكاري كرده و درخواست بررسي مجدد پرونده را و ماده 18 معروف را پذيرفته است. اگر به سياسي‌كاري بود كه تعدادي از مديران فعلي آقاي وزير با حكم انفصال از خدمت مواجه بوده و در حال پرداخت جريمه‌هاي آنچناني بودند!
 
منتظر مي‌مانيم تا وزير نفت مصاحبه مفصل خود را با رسانه‌هاي همسوي خود منتشر و تا مي‌تواند فضاسازي كند تا اين جريده نيز با اسناد متقن و گزارش‌هاي خود شركت ملي نفت در دوره‌هاي مختلف از جمله دولت يازدهم، از پشت پرده اين قرارداد پرده بردارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار