کد خبر: 850322
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
گروه موسیقى ایرانى «کهن» به سرپرستى و آهنگسازى کامیار فانیان و خوانندگى مهدى امامى، کنسرت خود را در فضای باز موزه هنرهاى معاصر اصفهان برگزار کرد.

تا ساعتی پیش از آغاز کنسرت در اصفهان باران می‌بارید و امکان لغو کنسرت وجود داشت. اما با بند آمدن کنسرت مخاطبان آمدند و در هوایی که هنوز بوی خاکِ نم خورده از باران به مشام می‌رسید، به تماشای کنسرت گروه «کُهن» نشستند.

در این کنسرت آثاری به آهنگسازی کامیار فانیان در آواز «افشارى» و دستگاه «ماهور» اجرا شد. جاوید ابراهیم پور با نی‌نوازی و سجاد منصورى با تنبک‌‌نوازی گروه «کُهن» را همراهی کردند.

استفاده از دورهای ریتمیک فراموش شده موسیقی ایرانی که در موسیقی‌های مقامی مناطق مختلف ایران می‌توان گونه‌هایی از آن را شنید یکی از شاخه‌های این اجرابود. اشعار تصانیف از شعرای مختلف ایران زمین چون فریدون مشیری، حافظ، شاه نعمت اله ولی، عراقی و حافظ ایمانی شاعر معاصر انتخاب شده بود.

گروه موسیقی دستگاهی کهن از سال 1385 فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز نمود و در طی این سال‌ها کنسرت‌های متعددی در جای‌جای ایران و کشورهایی چون فرانسه، آلمان، اتریش، اسپانیا، ایتالیا، ترکمنستان و آذربایجان برگزار کرده است.

موسیقی کشور ایران به جهت حضور اقوام مختلف با زبان‌ها و گویش‌ها، تفکرات و عقاید مختلف دارای گوناگونی‌های مختلفی است. که این تنوع موسیقیایی یکی از ارزنده‌ترین مسائلی است که می‌تواند موسیقی ایرانی را از بقیه کشورها متمایز کند. حضور اقوام مختلف ترک، کرد، ترکمن، بلوچ، بختیاری، لر، تالشی و دیگر اقوام در ایران تنوع موسیقیایی شگفت آوری در این سرزمین ایجاد کرده است.

کامیار فانیان متخصص و پژوهشگر موسیقی نواحی ایران که سرپرستی گروه «کُهن» را برعهده دارد، طی چند سال سفر به مناطق مختلف ایران بخشی از این موسیقی را گردآوری و ضبط نموده و این آرشیو سرمایه ارزشمندی برای کشور ایران است. بررسی نوازندگی دوتار در شرق خراسان، شمال خراسان، موسیقی ترکمن تنبور منطقه گوران و همچنین جمع آوری صوتی و تصویری سازهای بادی ایران چون قشمه، سرنا، کرنا، دوزله، شمشال و جفتی از دیگر فعالیت‌های این هنرمند اصفهانی تباراست.

او از سال 1380 گروه موسیقی خود را به نام شهرآشوب بنیان نهاد و سپس به دلیل مشابهت اسمی این گروه نام آن را به «کُهن» تغییر داد. در طی این سال‌ها اجراهای این گروه به دو بخش موسیقیایی ایرانی و مقامی تقسیم می‌شد که طی هر اجرا موسیقی نواحی مختلف چون سُرنا تربت جام، عاشیقی آذربایجان، تنبور منطقه گوران، دوتار ترکمنی، دو تار شمال خراسان و دو تار شرق خراسان و یک بخش و موسیقی ایرانی که شامل ساخته‌های فانیان بود در بخش دیگر اجرا می‌گردید.

موسیقی که فانیان تولید می‌کند از نظر موتیف‌های ریتمیک و حرکات ملودیک فضای متفاوت از آنچه در موسیقی ایرانی شنیده می‌شود را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند.

مهدی امامی فارغ التحصیل مهندسی عمران، مقدمات آواز، تمبک و دف را نزد پدرش استاد احمد امامی آموخت. آواز را نزد اساتیدی چون حسن ادیب، محسن کرامتی آموخت، از محضر استاد محمدرضا لطفی در زمینه تحلیل ردیف و آواز بهره جست و از سال 1386 نیز افتخار شاگردی استاد محمدرضا شجریان را دارد. هم چنین نوازندگی سنتور را در محضر اساتیدی چون حسین شکوفا و مسعود شناسا فرا گرفت. از وی آلبوم بزم دور به آهنگسازی علی کاظمی و سعید کرد مافی، آلبوم های بر افشان و چهارسو به آهنگسازی امیر شریفی، آلبوم سرخانه به آهنگسازی سعید کرد مافی توسط انتشارات ماهور منتشر شده است و نیز در آلبومم های اپرای مولانا و حافظ و عاشورا به آهنگسازی به بهزاد عبدی و آلبوم های ایرانه خانوم و خیام خوانی به آهنگسازی پیمان سلطانی همکاری داشته است.

جاوید ابراهیم پور نوازنده نی گروه «کهن» در رزومه هنری خود کنسرت‌های مختلف با گروه هایی چون گروه داوود آزاد، کهن، بامداد، ژولیاک را دارد. او از شاگردان پروفسور تنگیز شاولو خاشولی و جناب آقای محمد علی کیانی نژاد در نوازندگی ساز نی است.

سجاد منصوری متولد 1365 نوازندگی تمبک را نزد مرتضی قاسمی آغاز نمود و آموخته‌های خویش را در دوره تکمیلی نزد مسعود بخشی و همنوازی تمبک را نزد شاهین شیخ بهایی پی گرفت و تئوری موسیقی را نزد دکتر امید قبادی فرا گرفت.

کنسرت گروه «کُهن» به همت قربانی ریاست محترم دفتر تخصصی موسیقی هنر سرای خورشید و دکتر صرامی ریاست محترم دفتر تخصصی هنرهای تجسمی موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام/

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار