کد خبر: 827462
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
معاون بنیاد شهید در نشست خبری مطرح كرد:
تبدیل بنیاد شهید در شرایط حاضر به وزارتخانه مخالف نظر صریح مقام معظم رهبری است چرا که ایشان سال 83 تاکید بر این داشتند که بنیاد شکل نهادی خودش را حفظ کند بنابراین اگر قرار است تغییر یا تحولی شکل بگیرد ابتدا باید نظر مقام معظم رهبری را جویا بشویم.
به گزارش خبرنگار «جوان»، مهدی ایزدی، معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری پاسخگوي سوالات خبرنگاران بود. ايزدي در ابتداي جلسه ضمن تشريح وظایف معاونت تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید گفت: در طی دورانی که بنیاد شهید فعالیت خودش را آغاز کرده چه آن زمان که بخش‌های شهدا، جانبازان و آزادگان نهاد جدا بودند و چه اکنون که یکی هستند همواره به گونه‌ای عمل کرده‌ایم که ایثارگران از متوسط معیشت جامعه برخوردار باشند. ما اعتقاد داریم که ایثارگران مروج فرهنگ ایثار و شهادت هستند و اکنون که سال‌ها از پایان جنگ گذشته است همچنان الگوی ایثارگری اقشار مختلف جامعه محسوب می‌شوند.

ایزدی با اشاره به دسته بندی شهدا براساس قانون بیان کرد: تمامی عزیزان شهید ما در پیشگاه خداوند در یک جایگاه قرار دارند اما قانونا ما کسانی را داریم که مستقیما در جنگ یا درگیری رودرو با دشمنان، معارضان و مهاجمان جان خود را از دست داده‌اند. همچنین گروه دیگری نیز تحت پوشش بنیاد شهید هستند که براثر عوارض غیرمستقیم جان خود را از دست می‌دهند. این افراد در «حکم شهید» خواهند بود. مانند افرادی که در حوادث یا سوانح در حین ماموریت‌های نظامی به شهادت می‌رسند یا براثر سقوط هواپیما یا بالگرد جان خود را از دست می‌دهند. در آیین نامه مصادیق شهید که سال 82 به تصویب رسید اصولا گروهی که مستقیم در جنگ به شهادت می‌رسند نسبت به گروهی که جان خود را به طور غیرمستقیم از دست می‌دهند در اولویت قرار دارند اما سال 93 مصوبه‌ای دیگر به تصویب رسید که این اولویت گذاری برداشته شد اما طبیعتا اگر در راستای ارائه خدمات به جامعه ایثارگری با محدودیت روبرو شویم این اولویت‌بندی لحاظ خواهد شد.

توضيحاتي درباره شهدای «منا»، «حله» و «آتش‌نشانان»

ایزدی در رابطه با شهدای «منا» نیز توضیح داد: این افراد در حکم شهید هستند و از آنجای که هیچ یگان یا مقامی به طور رسمی عنوان نکرده است که توطئه‌ای برای کشتن این عزیزان وجود داشته است یا براثر سوء نیت مستقیم جان خود را از دست داده‌اند بنابراین جزو گروه اول از شهدا که اشاره شد نیستند. البته تمامی خدماتی که به خانواده شهدا تعلق می‌گیرد به این عزیزان نیز اختصاص یافته است اما این گروه از سه قلم از خدمات ما محروم هستند که پرداخت حقوق،‌ مستمری یا کمک‌های نقدی، تسهیلات مسکن و دیگری استخدام و خدمات اشتغال اولیه از جمله مواردی هستند که به این خانواده‌ها تعلق نمی‌گیرد اما اگر قانونی توسط دولت و مجلس به تصویب برسد و بودجه آن نیز تامین بشود بی‌شک این گروه هم از تمامی خدمات جامعه ایثارگری برخوردار خواهند شد.

وي افزود: درخصوص شهدای «حله» نیز باید بگویم چون این عزیزان توسط تروریست‌ها کشته شده‌اند و عمل تروریستی نیز جزو مصادیق شهادت در میدان نبرد است، این عزیزان از تمامی خدمات بنیاد شهید برخوردار هستند. در این گروه بندی همچنین محیط بانان نیز به دلیل اینکه بر اثر اقدام مستقیم گروه‌های معارض یا قاچاقچی به شهادت می‌رسند از خدمات کامل برخوردار هستند. در رابطه با آتشنشانان شورای شهر و شهرداری خدماتی همچون بنیاد شهید برایشان در نظر گرفته است تا به این عزیزان ارائه کنند.

ستاد کل نیروهای مسلح برطرف كننده اختلاف در احراز جانبازی یا شهادت

ایزدی همچنین در رابطه با افراد یا کودکانی که بر اثر مین‌های باقی مانده از جنگ مجروح می‌شوند نیز توضیح داد: در رابطه با این عزیزان شورای تامین استان‌ها کار اولیه را انجام می‌دهند و در صورت تطابق اسناد، برای آن‌ها تشکیل پرونده خواهد شد و پرونده آنها به کمیسیون پزشکی بنیاد شهید ارائه می‌شود تا از خدمات درمانی بهره مند بشوند.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطر نشان کرد: ممکن است گروهی از عزیزان در محل خدمت خود یا یگان‌هایشان مجروح یا کشته شوند. در این شرایط یگان مربوطه براساس جلساتی که تشکیل داده است این افراد را به عنوان جانباز یا شهید محسوب می‌کند که ممکن است بنیاد شهید بر سر این تصمیم‌گیری با یگان اختلاف نظر داشته باشد. برای برطرف شدن این اختلاف نظر کمیسیون مشترک تصمیم‌گیری تشکیل می‌شود اگر به نتیجه رسید که رأی نهایی صادر خواهد شد اما در صورت اختلاف نظر کمیته‌ای در ستاد کل نیروهای مسلح برای این پرونده تشکیل خواهد شد که نظر ستاد کل لازم الاجرا و فصل‌الخطاب خواهد بود. بنابراین اگر عزیزانی این مشکل را دارند به ستاد کل نیروهای مسلح مراجعه کنند. همچنین ممکن است عزیزانی نسبت به درصد جانبازی خود خواهان اصلاح باشند برای آنها نیز در بنیاد شهید کمیسیون پزشکی تشکیل خواهد شد که اگر وضعیت‌شان تغییر کرده است نسبت به افزایش درصد جانبازی اقدام کنند. ممکن است عزیزانی وضعیت‌شان بهبود یافته باشد از این عزیزان درصدی کسر نخواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار