کد خبر: 816221
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵
يك جامعه‌شناس در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»
ابهري گفت: عزاداري داراي آداب و رسومي است و شهادت امام حسين(ع) موجب ضمانت انقلاب‌ها و دوام آنهاست و مداحان، واعظان و مبلغان مذهبي بايد در مراكز عزاداري فلسفه قيام عاشورا و شهادت سيدالشهدا را براي كودكان،‌نوجوانان و مردم بيان كنند و جمعيت را با اهداف عاشورايي آشنا كنند.
بهانه دست دشمنان در مراسم عزاداري ندهيم/ نكاتي از نظر آسيب‌شناسي فرهنگي و رفتاري رعايت شودجوان‌آنلاين:  در زيارت عاشورا به چهار محور درباره امام حسين(ع) اشاره مي‌شود كه اهميت قيام كربلا و شخصيت نافذ ايشان را به ثبوت مي‌رساند؛ اشهد‌ انك قد اقمت الصلاة شهادت مي دهيم كه تو نماز برگزار كردي، زكات دادي، امر به معروف كردي، نهي از منكر نمودي. بنابراين فلسفه قيام امام حسين (ع) بر چهار محور استوار است كه عزاداران و پيروان آن بزرگوار بايد اين چهار نكته را سرلوحه و سبك زندگي خود قرار دهند. در همين راستا با مجيد ابهري، جامعه‌شناس به گفت‌وگو پرداختيم.


دكتر مجيد ابهري،‌ جامعه‌شناس در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» با اشاره فرا رسيدن تاسوعا و عاشوراي حسيني و موسم عزاداري سالار شهيدان در سراسر كشور گفت: با فرا رسيدن ماه محرم حزن و اندوه، گريه و شيوه بر جامعه شيعيان سايه مي‌افكند؛ چرا كه اين ماه، عزاداري شريف‌ترين انسان خلقت و سرور جوانان اهل بهشت يعني اباعبدالله‌الحسين(ع) است.
 
ابهري ادامه داد: در زيارت عاشورا به چهار محور درباره امام حسين(ع) اشاره مي‌شود كه اهميت قيام كربلا و شخصيت نافذ ايشان را به ثبوت مي‌رساند؛ اشهد‌ انك قد اقمت الصلاة شهادت مي دهيم كه تو نماز برگزار كردي، زكات دادي، امر به معروف كردي، نهي از منكر نمودي. بنابراين فلسفه قيام امام حسين (ع) بر چهار محور استوار است كه عزاداران و پيروان آن بزرگوار بايد اين چهار نكته را سرلوحه زندگي و سبك خود قرار دهند.
 
 
وي افزود: اقامه نماز كه بازدارنده انسان از فساد، زشتي و تباهي است. همراهي و كمك به تهيدستان از طريق دادن زكات، امر به معروف و نهي از منكر كه اركان جامعه اجتماعي و ابزار كنترل اجتماعي است. عزاداري‌هاي سيدالشهدا به گونه‌اي است كه با نزديك شدن محرم به ويژه در ايام تاسوعا و عاشورا حتي افراد غير مسلمان خود را به مراكز عزاداري رسانده و صميمانه و صادقانه با شيعيان همدوش عزاداري مي‌كنند.
 
اين جامعه‌شناس با اشاره به رعايت آداب و رسوم مراسم عزاداري سالار شهيدان گفت: امام حسين(ع) محدود به زمان و افراد خاصي نيست. كربلا يك جغرافياي محدود در عراق نيست و قيام امام حسين(ع) نيز به درازاي تاريخ و پهناي زمان تا روز قيامت ادامه خواهد داشت. متاسفانه عده‌اي يا از روي عمد يا جهل در اين ايام رعايت حرمت عزاداران و شهيدان را نداشته و با رفتارها و ظواهر ناپسند اهانت به عزاداران روا مي‌دارند.
 
ابهري اضافه كرد: در مراسم عزاداري سيدالشهدا بايد نكاتي از نظر آسيب‌شناسي فرهنگي و رفتاري رعايت شود. مداحان و نوحه‌سرايان بايد شخصيت و جايگاه ارزشمند سيدالشهدا و خاندان محترمش را رعايت كنند و مبادا از اشعار سخيف و توهين آميز استفاده شود تا اشكي از چشم كسي بريزد. حسين(ع) شهيد راه آزادي، استقامت و ديانت است و با خون خود ولايت را امضا كرد.
 
وي همچنين در خصوص تصاوير شهداي كربلا كه در هيئت‌ها استفاده مي‌كنند، گفت: استفاده از تصاوير موهن كه هيچ شباهتي با ماهيت و شخصيت امام حسين(ع) و شهداي كربلا ندارد در برخي از مراكز عزاداري ديده مي‌شود؛ تصاويري كه بيشتر موجب توهين به اين بزرگواران است. مديران مراكز عزاداري بايد از استفاده از اين تصاوير جلوگيري كنند.
 
اين جامعه‌شناس در رابطه با ساعت برگزاري مراسم عزاداري اظهار داشت: ايجاد سر و صدا بعد از ساعات پاياني شب ممكن است براي بيماران، سالمندان و كودكان در حال استراحت مزاحمت ايجاد كند. عزاداري بايد از ساعت معيني شروع شده و در ساعت مشخصي خاتمه پيدا كند.
 
ابهري همچنين در خصوص حضور بانوان در مراسم عزاداري گفت: دختران و زنان محترم ايراني اعم از شيعه و غير شيعه بايد به حرمت شهداي اين ماه و عزاداران اين بزرگواران رعايت ظواهر و ادب اجتماعي را نموده و مبادا حركتي كنند كه بوي اهانت از آنها به شامه برسد.
 
وي با بيان اينكه نبايد در هيئت‌هاي مذهبي ريخت و پاش و اسراف در غذا مشاهده ‌شود، گفت: غذا و نذورات بايد به گونه‌اي توزيع شود كه به نيازمندان واقعي و گرسنگان رسانده شود. البته گاهي اوقات ديده مي‌شود كه با ايجاد ايستگاه‌هاي صلواتي در خيابان‌ها موجب ترافيك مي‌شود كه اين رفتار نيز بايد مورد تجديد نظر قرار گيرد.
 
ابهري در پايان خاطرنشان كرد: عزاداري داراي آداب و رسومي است و شهادت امام حسين(ع) موجب ضمانت انقلاب‌ها و دوام آنهاست و مداحان، واعظان و مبلغان مذهبي بايد در مراكز عزاداري فلسفه قيام عاشورا و شهادت سيدالشهدا را براي كودكان،‌نوجوانان و مردم بيان كنند و جمعيت را با اهداف عاشورايي آشنا كنند. بنابراين ملاحظه مي‌شود كه رفتارهاي ما زير ذره‌بين دشمنان و دوستان قرار دارد مبادا رفتاري انجام شود كه موجب اهانت به ساحت شيعه و تمسخر ما شود و بهانه به دست دشمنان به ويژه صهيونيست‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي بدهد.        

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار