کد خبر: 793868
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹
در حاشيه فراخوان در فضای مجازي براي بزرگداشت سربازانی که در حادثه تصادف جان باختند
حادثه تلخ واژگون شدن اتوبوس حامل سربازان و جان باختن 13 تن از آنان خيلي‌ها را متأثر كرد. خبر كوتاه و بسيار ناراحت‌كننده بود اما به دنبال اين اتفاق در شبكه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي موج‌سازي بزرگي به راه افتاد. كاربران با شعر، متن ادبي و عكس همدردي خودشان را اعلام كردند
معصومه طاهري
حادثه تلخ واژگون شدن اتوبوس حامل سربازان و جان باختن 13 تن از آنان خيلي‌ها را متأثر كرد. خبر كوتاه و بسيار ناراحت‌كننده بود اما به دنبال اين اتفاق در شبكه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي موج‌سازي بزرگي به راه افتاد. كاربران با شعر، متن ادبي و عكس همدردي خودشان را اعلام كردند؛ چراكه هركدام سربازان وطن را مانند اعضاي خانواده خود مي‌دانند و خودشان يا يكي از خانواده‌شان هم اين دوران را گذرانده‌اند براي همين با حس همذات پنداري و دلسوزي سعي مي‌كنند تا به شكلي تألم و ناراحتي خود را ابراز كنند.  در اين ميان عده‌اي فرصت‌طلب با اغراض سياسي و حتي ضدامنيتي كه اداي دلسوزان به ملت ايران را در مي‌آورند و هرازگاهي با ژست‌هاي دروغين به دنبال اهداف خود هستند برآن شدند تا از آب گل‌آلود ماهي بگيرند. آنها با انتشار پيام‌هاي گسترده در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي از مردم خواستند تا در شامگاه جمعه يعني شب ضربت امام علي(ع) كه مصادف با شب قدر و احيا است براي اداي احترام به اين سربازان در پارك‌ها و ميادين معروف شهرهاي خود بروند و شمع روشن كنند. همان شيوه‌اي كه براي مرحوم پاشايي كليد زدند؛ (روشن كردن شمع در ميادين شهرها در سرتاسر كشور و راهبري و خلق حركات ميداني كاملاً مبتني بر هماهنگي سايبري كه بازخورد زيادي درفضاي رسانه‌اي داشت). اين درحالي است كه اين بار شايد قضيه فرق مي‌كند و ما در ماه مبارك رمضان و مصادف با شب‌هاي قدر هستيم و چه جايي بهتر از مساجد و حسينيه‌ها و دعاي دسته‌جمعي براي آن عزيزان ازدست رفته، اما از آنجا كه دشمنان هميشه در كمين نشسته‌اند تا منافع خود را تأمين كنند، قطعه ديگر پروژه نفوذ خود را به راه انداختند به قول كارشناسان رسانه تست ضريب نفوذ فرمان‌هاي سايبري (از... به...) را به اجرا در آوردند تا بهتر و بيشتر به فضا اشراف پيدا كنند. در واقع نتيجه اين تست و نبض ضريب نفوذ راهبري مجازي اندازه‌گيري سطح و عمق پيام‌ها در تجمع‌سازي براي مواقع لزوم است تا با استفاده از عرصه ارتباطات و رسانه مانور قدرت در برابر ديدگان سازمان‌هاي حاكم تلقي مي‌شود به راه بيندارند كه ماحصل آن ايجاد انفعال و قدرت پيشگيرانه در راستاي اخلال بالقوه در تصميم‌گيري‌هاي مختلفي است. در اين ميان متعاملان يا معمولان آشكار آن، گروه‌هاي مردمي و كاربران فضاي مجازي هستند كه دنبال‌كننده موج‌سازي‌هاي خبري محسوب مي‌شوند.
با انتشار خبر جان باختن اين سربازان، به جاي اينكه مسئولان به تكاپو بيفتند تا علل حادثه را بررسي كنند برخي چهره‌هاي مطرح سوار بر موج شدند و از اين ماجرا به نفع خود استفاده كردند. چنانچه به نظر مي‌رسد رقابتي عجيب و پنهاني ميان اين دسته از افراد اتفاق افتاده برخي از آنها براي جلب توجه بيشتر عكس‌هاي سربازان را در صفحات مجازي يا اينستاگرام خود منتشر مي‌كنند؛ يك اتفاق ناخوشايند كه انگار هر شخصيت لايك بيشتر بگيرد برنده است. شخصيت‌هايي كه حرف‌هاي بي‌ربطشان را از حجاب گرفته تا رسانه ملي و... به بهانه‌هاي مختلف به موضوع كشته شدن سربازان مرتبط مي‌كنند به شكلي كه گاه به نظر مي‌رسد اين موضوع بيشتر ملعبه‌اي براي ديده شدن اين شخصيت‌هاست تا دلسوزي بجا براي اين سربازان و خانواده‌هايشان و جلوگيري از اتفاقات مشابهي كه ممكن است رخ بدهد.
البته اين موج‌سازي‌هاي خبري تا حدودي بد نيست، زيرا باعث مي‌شود تا اهميت واقعه روشن گردد اما متأسفانه اغلب اين موج‌سواري‌ها مقطعي و گذراست و توان آن را ندارد تا مسئولان را وادار كند به علت آن بپردازند حتي بعضاً به حواشي نامربوط سياسي نيز مي‌انجامد. در اين ميان چند نكته اهميت دارد؛ اول اين حادثه همزمان با دو حادثه مشابه ديگر در همان روز بوده كه بيشتر انگشت اتهام به سمت وزارت راه و ترابري مي‌رود اما فعالان رسانه‌اي با جهت‌دهي خاص سعي كردند موضوع فوق را به هرچيزي به جز عامل اصلي كه امكان تكرار حادثه فوق به دليل اهمال آن بسيار است هدايت كنند كه اين هم يك خطر است و هم يك هشدار چراكه اين جنگ رسانه‌اي و موج سواري كه به انحراف اذهان عمومي انجاميده تاحدودي توانسته تأثيرگذار باشد و اين خود يك خطر است. ازسوي ديگر برخي كارشناسان بزرگ‌نمايي رسانه‌اي اين حادثه دلخراش را به مسائل سياسي ديگري همچون انحراف اذهان عمومي و پيكان مطالبه‌گري رسانه‌ها از جريان فساد مالي و فيش‌هاي حقوقي نجومي مرتبط مي‌دانند؛ امري كه باز هم با توجه به فريب رسانه‌اي مردم قابل تأمل است و نكته آخر آن كه فراخوان دادن‌هاي بي‌ربط و مشخصاً سياسي به بهانه كشته شدن سربازان براي تجمع آن هم در شهرهاي مختلف كه گاهي ليست آن منتشر شده است خاطره تجمعات غيرقانوني توئيتري كه به فتنه 88 براي اغراض منافقانه عده‌اي افراد انجاميد را زنده مي‌كند؛ خاطره‌اي كه با نزديك شدن زمان انتخابات رياست جمهوري و تهديدات گروهك تكفيري صهيونيستي داعش و همچنين استفاده همه‌گير از تلگرام به نسبت سال 88  قابل تأمل است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار