کد خبر: 786611
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
محمدحسين جهان‌آرا*
شهيد محمد جهان‌آرا پس از پيروزي انقلاب و در دوران دفاع مقدس به ويژه زماني كه در خرمشهر حضور داشت فعاليت‌هاي فرهنگي و نظامي‌ بدون وقفه داشت. بعد از پيروزي انقلاب مدتي را در جهاد سازندگي كار كرد و زمان جنگ هم كه ماجراي خلق عرب پيش آمد كانون فرهنگي اسلامي را تشكيل داد. البته جنگ مانع ادامه فعاليت اين كانون شد.

از خصوصيات محمد اين بود كه اهل بحث، حرف و مذاكره بود. خانواده ‌هم خيلي برايش مهم بود و حضورش در خانواده خيلي روي بقيه اعضا تأثير مي‌گذاشت. بستگان وقتي با محمد آشنايي پيدا مي‌كردند و مي‌ديدند چه انسان صادقي است به حرف‌هايش عمل مي‌كردند و همين عاملي براي گرايششان به مذهب بود. جاذبه‌اي كه در اين افراد وجود دارد بيشتر از هر چيزي عامل جذب است. آن زمان چپي‌ها و عرب‌ها مي‌گفتند خرمشهر و در كل خوزستان براي عربستان است و ما مي‌خواهيم عرب‌ها بر اين منطقه حكومت كنند. شهيد خيلي با حوصله با اين افراد صحبت مي‌كرد و سعي در اقناعشان داشت. به هيچ عنوان آدم متكبري نبود و كاملاً اهل صحبت و مذاكره بود.

صدام هم قصد داشت با استفاده از اين فضا، خرمشهر را از ايران جدا كند و مي‌خواست اتفاقاتي كه در كردستان پيش آمده بود را در اهواز پياده كند. وقتي اين سياست‌ها نتيجه نداد جنگ را شروع كردند. شهيد جهان‌آرا شش ماه پيش از شروع رسمي جنگ گزارش داده بود كه نيروهاي عراق آماده جنگ هستند ولي آن زمان دولت مركزي احتمال حمله عراق به ايران را نمي‌داد. با شروع جنگ من در دزفول بودم و محمد مرتب به دزفول مي‌آمد و من پيگير وضعيت خرمشهر از طريق او بودم. براي دفاع از شهر درخواست اسلحه كرده بود و حتي با بني‌صدر جر و بحث و درگيري هم داشت.

شهيد جهان‌آرا در خرمشهر يك فرمانده نظامي و يك فرد روحيه‌دهنده به بقيه نيروها بود. زمان جنگ در خرمشهر جاي نيروها با محل انبار مهمات فاصله داشت. يك روز وقتي نيروهاي توپخانه به شهيد جهان‌آرا مي‌گويند كه ما هم مي‌خواهيم در جنگ حضور و وظيفه‌اي را به عهده داشته باشيم شهيد به آنها مي‌گويد اصلاً فكر نكنيد كه چون در خيابان‌ها نيستيد كاري انجام نمي‌دهيد، اصلي‌ترين كار جنگ همين جايي است كه مهمات را نگهداري كنيد، چون اگر مهماتي نداشته باشيم، نمي‌توانيم مقابل دشمن بايستيم. حضور ايشان در همه جا مثبت و سازنده بود و يكي از دلايل فتح خرمشهر وجود شهيد بود. شب‌ها نگهباني مي‌داد و خودش اولين نفري بود كه مهمات را حمل و پخش مي‌كرد.
* برادر شهيد محمد جهان‌آرا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار