کد خبر: 775324
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
اگرچه قطعی اینترنت در نگاه اول امری ساده به نظر می رسد اما در دنیای امروزی تصور یک روز بدون اینترنت بسیار دشوار است.
جوری به دنیای مجازی عادت کرده ایم که یک روز هم نمی توانیم آن را رها کنیم.

اگر یک روز بسته ی اینترنتی ما به پایان برسد سرگردان و بی حوصله به نظر می رسیم و نهایت تلاشمان را می کنیم، تا به اینترنت و دنیای مجازی دسترسی داشته باشیم.

* حال فکر کنیم اگر اینترنت از بین برود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بعضی از افراد فکر می کنند نهایت دسترسی آنها به شبکه های اجتماعی بسته می شود یا نمی توانند در اینترنت جستو جو کنند و اما این باور اشتباه است.

آشوب و به هم ریختگی در خیابان ها به دلیل از کار افتادن چراغ های راهنمایی و رانندگی، درگیری مردم در صف پمپ بنزین ها به دلیل از کار افتادن دستگاه ها و قفسه های خالی و پنجره های شکسته شده ی فروشگاه های زنجیره ای که سیستم های امنیتی آن ها و همچنین صندوق هایشان با استفاده از اینترنت کار می کنند، تنها بخشی از فاجعه ای است که در صورت قطع شدن اتصال اینترنت با آن روبرو خواهیم شد.

مشکل اساسی دیگری که می تواند در زمان قطع شدن اینترنت، یک اختلال مهم و اساسی در زندگی انسان ها ایجاد کند، قطع شدن ارتباط چراغ های راهنمایی و رانندگی با مراکز کنترل ترافیک است.

البته در چنین شرایطی، مردم می توانند با کمک یکدیگر و احترام به حقوق دیگران، از ایجاد یک فاجعه ی ترافیکی جلوگیری کنند.

در کنار مشکلاتی که برای بانک ها، فروشگاه های بزرگ و حمل و نقل شهری ایجاد می شود، می توان به قطع شدن ارتباط مردم با شبکه های اجتماعی اشاره کرد.

شاید این موضوع، در ابتدا و در مقایسه با مشکلاتی که پیش از این مطرح کرده ایم، کمی خنده دار و مسخره به نظر بیاید اما تنها کافی است به این نکته فکر کنیم که چند درصد از مردم دنیا برای ارتباط با خانواده و دوستان خود از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.

در حقیقت در زمان قطع اینترنت، این افراد تمام راه های تماس خود با خانواده، دوستان و همکارانشان را از دست می دهند.

یکی از مهمترین مواردی که باید به آن اشاره کرد این است که بسیاری از ما، اطلاعات مهم، قرار ها، یادآوری ها، تقویم کار های روزانه و فایل های مورد نیازمان را بر روی اینترنت قرار می دهیم و عادت کرده ایم که برای پیدا کردن هر چیز، از موتور های جستجوی آنلاین استفاده کنیم.

در چنین شرایطی است که دسترسی نداشتن به اینترنت، یک فاجعه ی اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.

باید توجه داشته باشیم که در صورتی که اینترنت برای مدت کوتاهی، یک یا چند روز، قطع شده باشد، مردم می توانند مشکلات را تحمل کرده تا همه چیز به شرایط عادی برگردد اما اگر قطع سراسری اینترنت برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا کرده، بنزین به پمپ بنزین ها نرسیده و کامیون ها سوخت کافی برای رساندن مواد غذایی به سوپر مارکت ها نداشته باشند، با یک فاجعه ی بزرگ روبرو خواهیم شد.

* برقراری تماس در شرایط اضطراری

در صورت قطع چند روزه ی ارتباطات، یکی از اساسی ترین مشکلاتی که با آن روبرو خواهیم شد، ناتوانی در استفاده از سرویس های اضطراری مانند خدمات اورژانس یا آتش نشانی در زمان بروز حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله یا خطرات انسانی مانند بمب گذاری و حوادث جاده ای و خیابانی است.

پیش از این، ارتباطات تلفنی و اینترنتی از هم مجزا بوده و در صورت قطع شدن اینترنت، می توانستیم از خطوط تلفن در شرایط اضطراری استفاده کنیم اما هم اکنون و در شرایطی که بسیاری از سرویس های برقراری ارتباط تلفنی از خدمات اینترنتی برای ایجاد ارتباط استفاده می کنند، در صورت قطع اینترنت، ارتباطات تلفنی این سرویس دهنده ها نیز قطع خواهد شد.

البته با این تصور دنیا نابود نشده است، باید بدانیم که قطع شدن اینترنت به این سادگی ها اتفاق نمی افتد: متخصصان دنیای کامپیوتر و اینترنت اعتقاد دارند که چنین اتفاقی یک فرض محال است اما همه ی ما می دانیم که فرض محال، محال نیست و بنابراین بررسی این اتفاق نیز کار بیهوده ای نخواهد بود.

روزانه کاربران بیشماری از سراسر دنیا کارهای خود را از طریق دنیای مجازی (اینترنت) انجام می دهند و هیچ گاه تصور آن را هم نمی کنند که اینترنت روزی بسته خواهد شد! آری اینترنت که هم اکنون از آن استفاده می کنید روزی به اتمام خواهد رسید و این را می دانید هر مبدای یک مقصدی دارد که اینترنت نیز از این مبحث مستثنی نیست.


اکثر سایت های فیس بوک , توییتر , گوگل , آمازون و .. سهام خود را از طریق همین اینترنت دریافت کرده اند که امروزه بیشترین سهام داران بین شرکت های اینترنتی شناخته می شوند و اگر روزی اینترنت از بین رود این شرکت ها نیز در دفتر خود را تخته خواهند کرد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار