کد خبر: 735672
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
از امروز فيلم سينمايي محمد رسول‌الله(ص) در سينما‌هاي كشور به نمايش در خواهد آمد. درباره اين فيلم مي‌توان مطالب مختلف و گاه متضادي را مشاهده كرد...
محمدصادق عابديني
از امروز فيلم سينمايي محمد رسول‌الله(ص) در سينما‌هاي كشور به نمايش در خواهد آمد. درباره اين فيلم مي‌توان مطالب مختلف و گاه متضادي را مشاهده كرد. در اين گزارش بخشي از نكات مثبت و منفي درباره اين فيلم را مرور مي‌كنيم.

نكات مثبت

اولين فيلم سينماي ايران و دومين فيلم مطرح سينماي جهان درباره حضرت محمد(ص)
مصطفي عقاد در سال(1977م)1356 شمسي فيلم سينمايي «The Message» را ساخت، از آن سال تا كنون هيچ فيلم مهمي با موضوع زندگي خاتم‌الانبيا(ص) ساخته نشده بود. در سينماي ايران نيز كه معمولاً فيلم‌هاي بيوگرافيك كمتر ساخته مي‌شود، هيچ اثر سينمايي درباره آخرين پيامبر خدا ساخته نشده بود.
  
نشان دادن سيره نبي رحمت
موج اسلام‌هراسي و نشان دادن چهره موحش از اسلام در افكار عمومي جهان، مسئله‌اي است كه حداقل چند دهه است كه در غرب به شدت دنبال مي‌شود. حتي تلاش شد تا با توليد فيلم‌هاي موهن و ترسيم كاريكاتور‌هاي توهين‌آميز چهره نوراني پيامبر(ص) مورد هجمه قرار بگيرد. در اين بين نياز بود تا پاسخي فرهنگي و هنرمندانه به تمامي اين اقدامات داده شود. مجيدي تلاش كرده است تا سيره رحماني پيامبر(ص) را به نمايش بگذارد.
  
توليد فيلم فاخر با حضور عوامل بين‌المللي
 براي نشان دادن گوشه‌اي از عظمت وجودي حضرت محمد(ص) نياز به دقت فراواني است كه نه از عهده هر كسي بر مي‌آيد و نه اينكه مي‌توان آن كار را به چشم يك اثر معمولي نگاه كرد. توليد فيلم فاخر محمد رسول‌الله(ص) با حضور عوامل بين‌المللي اقدامي تاريخي بود. سينماي ايران نياز به همكاري‌هاي بين‌المللي براي حضور جدي‌تر در سطح جهان دارد.
  
ماندگاري فيلم محمد رسول‌الله(ص)   
گفته مي‌شود فيلم محمد رسول‌الله(ص) در يك سه‌گانه توليد خواهد شد و فيلم اخير كه بخش تولد، كودكي و نوجواني پيامبر را به نمايش گذاشته است، بخش اول اين سه‌گانه است و در دو بخش آتي «جواني» و «نبوت» پيامبر اسلام به تصوير كشيده خواهد شد. اين اقدام مي‌تواند بر ماندگاري اثر فاخر «محمد رسول‌الله(ص)» بيفزايد. اقدامي كه تا به حال حتي در هاليوود نيز براي زندگاني پيامبران قوم بني‌اسرائيل صورت نگرفته است.
  
همكاري نهاد‌ها و ارگان‌ها در خدمت به فيلم «محمد رسول‌الله(ص)»
اهميت ساخت فيلم محمد رسول‌الله(ص) آنقدر بود كه براي اولين بار ارگان‌ها و نهاد‌هاي مختلف هر كدام به نحوي امكانات و توان خود را در اختيار اين فيلم قرار دادند. صداوسيما كارگروه ويژه‌اي براي تبليغات اين فيلم راه‌اندازي كرده است و بخش عمده‌اي از تبليغات محيطي شهر تهران و ديگر شهر‌هاي بزرگ كشور به تبليغ فيلم «محمد رسول‌الله(ص)» اختصاص يافته است.
  
بازتاب‌هاي بين‌المللي
فيلم «محمد رسول‌الله(ص)» پيش از آنكه حتي اكران عمومي شود، توجه رسانه‌هاي خارجي را به خود معطوف كرده است. چندين خبرگزاري و روزنامه مطرح جهان گزارش‌ها و نقدهايي روي آخرين فيلم مجيد مجيدي منتشر و تلاش كرده‌‌اند نظر اين كارگردان ايراني را در باره فيلمش جويا شوند. با آنكه برخي از اين رسانه‌ها تلاش كرده‌اند تا گزارش‌هاي جهت‌داري را درباره فيلم «محمد رسول‌الله(ص)» منتشر كنند، اما چيزي از برد رسانه‌اي اين فيلم كاسته نشده است.

نكات قابل تأمل
   
مقايسه با يك فيلم ماندگار
فيلم «The Message» كه سال‌ها به عنوان تك فيلم ساخته شده درباره پيامبر(ص) از تلويزيون پخش شده است، علاوه بر اينكه در نوع خود شاهكاري سينمايي به شمار مي‌رود، باعث شده تا انتظار‌ها درباره فيلمي كه قرار است بعد از چهار دهه درباره پيامبر به نمايش گذاشته شود، بالا برود. يكي از نگراني‌هاي كساني كه فيلم «محمد رسول‌الله(ص)» ساخته مجيد مجيدي ديده‌اند، اين است كه اين فيلم نتواند در حد و اندازه‌هاي فيلم قبلي ظاهر شود.
   
مخالفت‌ها با فيلم
به‌رغم اينكه مجيدي تلاش كرده با سفر به كشور‌هاي اسلامي و ديدار با شخصيت‌هاي مذهبي نظرات مثبت درباره فيلم را جلب كند، اما در عين حال نظراتي هم مخالف و متضاد با اين فيلم است؛ موضع‌گيري الازهر به عنوان مركز مهم مذهبي در جهان عرب يكي از موارد است كه انتقاد‌ها از به تصوير كشيده شدن برخي از معصومين و اهل بيت(ع) اين پتانسيل را به وجود آورده كه عده‌اي بخواهند در برابر فيلم مجيدي موضع بگيرند. با آنكه در فيلم مجيدي چهره پيامبر به تصوير كشيده نشده است.
  
پروسه طولاني توليد و عدم استفاده از توان داخلي
فرايند توليد فيلم مجيدي بسيار كند و طولاني شد. در قياس با پروژه‌هاي مشابه در كشورهاي صاحب صنعت سينما، فيلم محمد پروژه‌اي كشدار به شمار مي‌رود. در اين فيلم مي‌شد بسياري از اموري را كه خارجي‌ها انجام داده‌اند، به هنرمندان ايراني سپرد و از كمك نيروهاي خارجي در بخش‌هاي ديگري استفاده كرد. بي‌توجهي به توان فني سينماگران ايراني در اين فيلم به چشم مي‌آيد؛ به طور مشخص در تصويربرداري و موسيقي فيلم.
   
نااميدي از عام‌الفيل
داستان حمله ابرهه به مكه و نزول ابابيل بر سر لشكر وي، به خودي خود داراي جذابيت‌هاي دراماتيكي است و قابليت تصويرسازي بالايي دارد. اين برهه تاريخي كه پيش از تولد حضرت محمد(ص) وجود دارد، در فيلم مجيدي گنجانده شده اما نه انتخاب بازيگر براي ابرهه و سپاهش و نه لشكر فيل‌ها و حركت آنها براي تخريب كعبه و نه صحنه مربوط به عذاب الهي و نزول ابابيل در حد قابل قبولي نيست و آن همه سفر به هند و آفريقا براي گرفتن اين سكانس‌ها و انتظار براي ديدن جلوه‌هاي ويژه خارق‌العاده با نااميدي به اتمام مي‌رسد.
  
فيلمنامه‌اي با ضعف‌هاي آشكار
فيلم محمد رسول‌الله(ص) از جمله آثاري است كه تماشاگر از فيلم جلوتر است. بيننده اين فيلم بسياري از روايت‌هاي مربوط به تاريخ زندگي نبي اكرم را به خوبي مي‌داند و همين، كار فيلم و فيلمنامه‌نويس را سخت مي‌كند. يكي از نقاط ضعف فيلم در نگارش فيلمنامه آن است. فيلمنامه از قد و قواره يك كار فاخر كم دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار