کد خبر: 721775
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
از نادرشاه و تراكتورسازي تا وهابيت و تحركات ضد ايراني
در سایه روابط نزدیک باکو با عربستان سعودی ، قامت سلیمانف رهبر جریان تصنعی وهابیت در جمهوری آذربایجان و صدها تن دیگر از آموزش یافتگان وهابی در مراکز وهابی عربستان سعودی آزادانه به ترویج وهابیت تحت عنوان "سلفی گری" در این جمهوری و ضربه زدن به عقاید شیعی مشغولند.
اکبر رنجبر

جوان‌آنلاين: طی ماه های اخیر، علیرغم گامهای متعدد تهران برای بهبود روابط با باکو ، اقدامات دولت جمهوری آذربایجان در ضربه زدن به منافع ملی جمهوری اسلامی ایران نه تنها متوقف نشده، بلکه تشدید نیز شده است.

از جدیدترین اقدامات زیربنایی باکو در چارچوب ایران ستیزی باکو ، انتشار کتاب تحریف آمیز "نادرشاه افشار؛ مکتوبات دیپلماتیک" توسط آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان می باشد که توسط مغز متفکر دولت باکو یعنی رامیز مهدی اف، رییس نهاد ریاست جمهوری آذربایجان و دبیر شورای عالی امنیت ملی تحریر شده است.

انتشار این کتاب و ادعای اینکه نادر شاه ایرانی نبوده است، نشان داد که باکو به‌رغم تمامی وعده هایش به مقامات ایرانی برای حرکت در مسیر دوستی و برمبنای تاریخ و فرهنگ مشترک دوکشور، با رویکرد قومگرایانه در حال تخریب و تحریف مبانی مشترک و پیوندهای جمهوری آذربایجان با ایران است. موضوعی که غفلت از آن، بسیار زیانبار است.

زیرا، علاوه براینکه افکار مردم جمهوری آذربایجان را در جهتی مغایر با دوستی و اشتراکات تاریخی و فرهنگی ودینی با ایران شکل می دهد، حتی بخاطر فعالتر شدن سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و کنسولگری این کشور در تبریز و نیز نمایندگی تازه تاسیس اداره مسلمانان قفقاز در قم و تلاشهایشان برای تشکل دادن به قومگرایان تحت پوشش برنامه های فرهنگی، دامنه تاثیرات منفی آن به داخل ایران نیز کشیده می شود.

در کنار این اقدامات ضدفرهنگی باکو در پوشش برنامه های به اصطلاح فرهنگی، رسانه های باکو بار دیگر، سازی را کوک می کنند که در سالهای گذشته نواختن آن را قدری کم کرده بودند. یعنی ساز خبرسازی های ضدایرانی با استفاده از بهانه های واهی. به عنوان مثال، وقتی در اردیبهشت ماه گذشته دکترحسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران اعتبارنامه سفیر جدید ارمنستان در تهران را پذیرفت، شبکه تلویزیونی لیدر جمهوری آذربایجان که در اصل متعلق به الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان می باشد، در برنامه هفتگی «صدای هفته» مورخ 26/2/94 خود اظهارات مقامات ایران در مورد هم کیشی، برادری و حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را فقط ادعا اعلام کرد.

به این نمونه از تبلیغات تلویزیونی باکو علیه ایران، باید سوء استفاده های موذیانه ای که شبکه های آ.ان.اس. و آ.ت.و. و سایر شبکه های باکو از ماجرای اعتراض هواداران تیم تراکتورسازی تبریز کردند تا همچنان تحریکات قومی خود علیه ایران را زنده نگه دارند، افزود. البته، با اطلاعاتی که علی حسن اف، مدیر شعبه اجتماعی سیاسی ریاست جمهوری آذربایجان و گرداننده اصلی رسانه های جمهوری آذربایجان طی سالهای اخیر از ایران و فضای سیاسی و رسانه ای کشورمان و ماهیت تعاملات سیاسی موجود در تهران در ارتباط با جمهوری آذربایجان کسب کرده است، حرکتهای تبلیغی باکو علیه ایران به قدری با ظرافت انجام می شود که اساسا برخی از مسئولان نمایندگی های ایرانی حاضر در باکو درک درستی از این حرکتها کسب نمی کنند و باکویی ها به قول خودشان "بالش نرمی را زیر سر این آقایان قرار داده اند که خوب بخوابند و ناراحت نشوند" و فکر کنند که "باکو راهبرد تبلیغاتی خود علیه ایران را تغییر داده است"! بله، باکو راهبرد تبلیغاتی خود علیه ایران را تغییر داده است.

اما، این تغییر در همان مسیر همیشگی بوده است و باکو در واقع، تاکتیکهای خود را تغییر داده و به این ترتیب توانسته است برای شبکه تلویزیونی آ.ان.اس. در تهران مجوز نمایندگی اخذ کند، خبرگزاری ترند را در ایران فعال کرده است، و در فضای مجازی نیز نشر اخبار و مطالب ضدایرانی و ضدشیعی از منابع جمهوری آذربایجان طی سالهای اخیر دائم روبه رشد بوده است.


سوءاستفاده‌هایي كه باکو از فضای بهبود روابط با ایران مي‌كند؟


این رویکرد باکو در حالی روی داده است که در دوره های اخیر فعالیتهای فرهنگی و سیاسی ایران در تعامل با جمهوری آذربایجان بطور مستمر در حال تضعیف بوده است. طی حدود دو دهه و نیم گذشته دولت جمهوری آذربایجان شرایط لازم را برای شکل گیری جریان وهابیت در این کشور فراهم کرد تا در کشوری شیعی که اساسا تا 25 سال پیش حتی فرقه وهابی به عنوان اقلیت نیز وجود نداشت، امروز به یک غده سرطانی علیه تشیع تبدیل شود. با آنکه نقش دولت جمهوری آذربایجان در این زمینه کاملا مشهود می باشد، طی ماه های اخیر باکو با دستگیری و محاکمه چند وهابی که به عملیاتهای تروریستی در سوریه پیوسته بودند، اینگونه القاء کرده است که دو طرف در مقابله با وهابیت می توانند همگام شوند.

با این ترفند، اداره مسلمانان قفقاز به ریاست الله شکور پاشازاده که تعاملات قوی با سازمانهای یهودی و آمریکایی و مراکز مسیحی اعم از واتیکان و کلیسای پراواسلاو روسیه و مفتی های وهابی عربستان و سازمان دیانت ترکیه دارد، توانست نمایندگی خود را در قم دایر کند و عملا از این مرکز به عنوان شعبه ای جهت جمع آوری اطلاعات طلاب جمهوری آذربایجان بهره بگیرد. اگر توجه کنیم که هربار با سفر روسای قبلی و فعلی کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان اعم از هدایت عروج اف، الشاد اسکندروف و مبارز قربانلو به تهران و قم، فشار و نگرانی بیشتری بر طلاب جمهوری آذربایجان در قم حاکم شده است، به ماهیت گشایش دفتر الله شکور پاشازاده در قم پی خواهیم برد.

جالب است که نائل شدن باکو به این موفقیتها در ایران، در شرایطی بوده است که تجاوزات و کینه توزی مرکز جریان خطرناک وهابیت یعنی رژیم سعودی علیه جهان اسلام و بخصوص تشیع به حد وحشیگری در یمن رسیده است. باکو در چنین شرایطی خیز بزرگی را در نزدیکی به رژیم سعودی برداشته است که سفر چندی پیش الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان به عربستان سعودی و برگزاری مجمع تجار سعودی در باکو با حضور روسای حدود یکصد شرکت سعودی از نشانه های آشکار این نزدیکی باکو با مرکز وهابیت می باشد. به این موارد باید مراودات مشکوک امنیتی باکو با امارات متحده عربی و اعلام همکاری جمهوری آذربایجان با امارات متحده در خصوص تامین امنیت "مرزهای دریایی" اشاره کرد که در جریان سفراخیر یک هیات از شورای امنیت ملی امارات متحده عربی به باکو خبر آن نیز منتشر شد.

اگر سخنان افشاء شده الهام علی اف در اسناد ویکی لیکس در خصوص تشبیه روابط باکو با رژیم صهیونیستی را به یک کوه یخی که فقط یک دهم آن پیداست و قسمت اعظم آن همواره ناپیدا می ماند، مورد توجه قرار دهیم، باکو این اصل را در روابطش با جریانهای وهابی نیز رعایت کرده است و بلای وهابیت را همانند یک سرطان به جان شیعیان جمهوری آذربایجان انداخته است. بگونه ای که اخیرا وهابی ها و عناصر مرتبط با ترکیه که شاهد ائتلاف اربابانشان برای پیشبرد عملیات تروریستی علیه سوریه و عراق هستند، در شهر قزاق در شمال جمهوری آذربایجان به خود جرات دادند که روحانی شیعه موسس مسجد تازه ساخت امام زمان (عج) را در وسط شهر تهدید به " سر بریدن" بکنند. (همان کاری که وهابی ها آن را به یک امر عادی در سوریه و بخشهایی از عراق تبدیل کرده اند! )

در حالیکه روحانیون شیعی سرشناس جمهوری آذربایجان از جمله حاج آبگل سلیمانف، حاج طالع باقروف، حاج فرامرز، حاج محسن صمداف و دهها تن دیگر از دینداران و مومنان این کشور بخاطر اعتراض به ممنوعیت حجاب و سایر حرکتهای ضدفرهنگی از جمله برگزاری مسابقه ابتذالی یوروویژن در باکو در زندان به سر می برند، در سایه روابط نزدیک باکو با عربستان سعودی ، قامت سلیمانف رهبر جریان تصنعی وهابیت در جمهوری آذربایجان و صدها تن دیگر از آموزش یافتگان وهابی در مراکز وهابی عربستان سعودی آزادانه به ترویج وهابیت تحت عنوان "سلفی گری" در این جمهوری و ضربه زدن به عقاید شیعی مشغولند.

در کنار تمامی این فعالیتهای زیربنایی باکو علیه منافع ملی ایران، این تصور از سوی برخی نمایندگی های ایران در باکو القاء می شود که گویا شرایط بسیار خوبی در مناسبات باکو با ایران ایجاد شده است و ایران توانسته است به حجم مبادلات تجاری خود با جمهوری آذربایجان بیافزاید.اما وقتی به آمارها توجه شود ، مشخص می شود در حالیکه حجم مبادلات تجاری باکو با رژیم صهیونیستی بیش از پنج میلیارد دلار است، این رقم در ارتباط با ایران در سالهای اخیر از پانصد میلیون دلار بالاتر نرفته است، البته علت این موضوع ، ناتوانی ایران در افزایش این رقم نیست، بلکه عدم تمایل باکو به عبور مناسبات اقتصادی با ایران از یک حد معین و محدود می باشد.

باکو این اصل را در تمامی بخشهای روابط با ایران اعم از روابط تجاری ، فرهنگی ، دینی و سیاسی رعایت می کند و اجازه نمی دهد که این مناسبات از مرز محدودی فراتر رود. به عنوان مثال در حالیکه سفرهای مکرر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران به عنوان رییس کمیسیون مشترک ایران و جمهوری آذربایجان به باکو به موضوعی طنز آمیز برای دست اندرکاران رسانه ای جمهوری تبدیل شده است، گام مشابهی توسط همتایان وی در جمهوری آذربایجان برداشته نمی شود تا معلوم بشود که باکو مناسباتش با ایران را در سطح محدودی تعریف کرده است.

همچنین در حالیکه سفارت کشورمان در باکو گاه حتی در سفر مقامات عالیرتبه کشورمان به باکو نیز نمی تواند دیدار مناسب و هم سطح هیات ها را در پروتکل سفر بگنجاند، رییس اداره مسلمانان قفقاز و رییس کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان که عملکرد آنها با انتقاد مومنان جمهوری آذربایجان مواجه است ، در سفر به ایران به عالیترین سطح مورد استقال قرار می گیرند و این موجب تعجب مسلمان آذربایجان است.

باکو برای سیاه نشان دادن چهره ایران هیچ فرصتی را از دست نمی دهد. نمونه اش نیز اطلاعیه اخیر کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان است که تقریبا در تمامی سایتهای اینترنتی این کشور منتشر شد و اینگونه القاء کرد که ایرانیها حتی در پوشش شکلات نیز مواد مخدر به جمهوری آذربایجان منتقل می کنند!! این سیاه نمایی در مورد ایرانی ها در حالیست که جمهوری آذربایجان همکار اصلی نیروهای ایساف برای انتقال موارد مخدر از افغانستان به اروپا در پوشش پرواز انتقال تجهیزات ناتو می باشد .

شکی نیست عدم درک صحیح از زیان بار بودن این تحولات برای منافع ملی ایران، خود خسرانی مضاعف است. آیا در ارتباط با جمهوری آذربایجان نیز همانند آنچه در عراق و سوریه روی داد و معضل تکفیریهای ضدشیعی تربیت یافته در اردوگاه کمپ بوکا آمریکا همچون سرطان در کل منطقه توزیع شدند، عمق خطر پس از گسترش سرطان مشخص خواهد شد؟

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
0
0
با دوستان مروت با دشمنان مدارا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار