کد خبر: 716746
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
گفت‌وگوي «جوان» با رئيس ستاد برگزاري كنگره 3هزار شهيد استان سمنان
كنگره 3 هزار شهيد استان سمنان 17 ارديبهشت سال جاري در راستاي زنده نگه داشتن نام و ياد شهدا برگزار مي‌شود.
صغري خيل فرهنگ

اين خبر فرصتي را فراهم آورد تا با عبدالرحيم فريدون، رئيس ستاد اين كنگره به گفت و گو بنشينيم و از چند و چون اين اقدام ارزشي بيشتر بدانيم.

تقديم 3 هزار شهيد نشان‌دهنده نقش ارزنده استان سمنان در هشت سال دفاع مقدس است. براي آشنايي خوانندگان مختصري به حضور سمناني‌ها در جنگ تحميلي بپردازيم.

استان سمنان با تقديم 3000 شهيد در سال‌هاي دفاع مقدس و با حضور در حدود 25 عمليات آفندي و پدافندي و حضور در يگان‌هايي نظير لشكر 17 علي ابن ابيطالب(ع) و تيپ 21 امام رضا(ع) و در نهايت حضور در يگان مستقل تيپ قائم نقش مهمي در هشت سال دفاع مقدس داشته است. آخرين حضور مؤثر سمناني‌ها در عمليات مرصاد بود كه جمله زيباي فرمانده معظم كل قوا حضرت امام خامنه‌اي مبني بر اينكه «شنيدم نقش تيپ 12 قائم در عمليات مرصاد آنچنان بود كه اگر نبود، دشمن ممكن بود تا كرمانشاه پيش بيايد. آنكه ايستاد تيپ 12 قائم بود كه اينها در تاريخ مي‌ماند»، هرگز از ذهن رزمندگان مبارز اين عمليات پاك نخواهد شد. استان سمنان در بحث تقديم تعداد شهدا با توجه به آمار جمعيت در سال‌هاي دفاع مقدس رتبه سوم را پس از استان‌هاي اصفهان و قم دارد. در بحث جايگاه ايثارگري در سطح كشور نيز بايد گفت بيش از 97 درصد شهداي استان مربوط به سال‌هاي دفاع مقدس آن هم در خطوط مقدم نبرد است.

ارزيابي شما از تلاش‌هاي صورت گرفته در راستاي نشر فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه چيست. آيا صرفاً برگزاري يك كنگره كه در جاي خود اقدامي خوب و قابل تقدير است كافيست ؟

در بحث وظيفه مسئولان در نكوداشت مقام شهدا بايد عرض كنم كه مقام معظم رهبري تعبيري دارند مبني بر اينكه هر كس به نحوي سهمي در برگزاري كنگره دارد بايد ايفاي نقش نمايد. طبعاً مدير و مسئول نيز به نسبت ساير مردم نقش و مسئوليت ويژه‌اي دارد. خود ما بعد از برگزاري كنگره كار را تمام شده نمي‌دانيم، چون راه شهدا و سيره شهدا براي هميشه تاريخ ادامه دارد. به تعبير بزرگان شهدا شمع محفل بشريت هستند و نقش شهدا همانند قلب در بدن است كه كار رساندن خون به همه اعضاي بدن را دارد. لذا كار در وادي شهدا نيز براي هميشه ادامه دارد.

برنامه‌ها و فعاليت‌هاي ستاد كنگره 3 هزار شهيد استان سمنان تاكنون چه بوده است ؟

ستاد كنگره بزرگداشت 3 هزار شهيد استان، فعاليت خود را از سال 1383 با جمع‌آوري آثار شهدا در سطح استان آغاز كرد و فعاليت خود را در بخش‌هاي گوناگون نظير جمع‌آوري آثار، تأليف، تدوين كتاب، جزوه، نشريات، توليد فيلم، مستند، بازخواني و بازنگري آثار گوناگون دفاع مقدس، برگزاري جلسات نقد و بيان خاطرات و جمع‌آوري آنها تداوم بخشيد. هم‌اكنون نيز در حال برگزاري اجلاسيه‌هاي شهدا در هشت شهرستان استان و اجلاسيه بزرگ 3 هزار شهيد با برنامه‌هاي گوناگون در مركز استان مي‌باشد.

از برنامه‌هاي ستاد كنگره در سطح شهرستان‌هاي استان مي‌توان به برگزاري اولين اجلاسيه شهرستاني در مهرماه 93 در شهرستان گرمسار و سپس در شهرستان‌‌هاي آرادان، مهدي شهر، دامغان، سرخه، ميامي و شاهرود با برنامه‌هاي متنوع فرهنگي هنري و نمايشي اشاره نمود. يكي ديگر از اقدامات ستاد كنگره بزرگداشت 3 هزار شهيد استان سمنان براي مشاركت حداكثري همه نهادها و ارگان‌‌هاي دولتي و خصوصي ايجاد و برنامه‌ريزي 24 كميته مختلف بوده است كه هر كدام از آنها اقدامات فاخري را از جمله ورزشي، فرهنگي، هنري و... انجام داده‌اند. در اين كميته‌ها براي اقشار مختلف مردم جامعه از جمله كودكان و نوجوانان برنامه‌ريزي‌‌هاي خوبي صورت پذيرفته است. توليدات فرهنگي نظير فيلم، كتاب، مستند، كليپ و. . . از جمله مواردي است كه در كنار اين مراسمات و اجلاسيه‌ها تهيه و توليد مي‌شود كه در مسير انتقال اين فرهنگ مؤثر است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار