کد خبر: 638520
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۹
دولت مي‌توانست دوبار قيمت بنزين را افزايش دهد!
آن طور كه از ظواهر امر پيدا است، نوروز امسال كه اولين تجربه دولت يازدهم و سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي در زمينه ساماندهي سفرهاي نوروزي و ارائه خدمات به مردم است نه خبري از سهميه بنزين نوروزي خواهد بود و نه از شارژ سفركارت‌ها.
الناز خمامي زاده

آن طور كه از ظواهر امر پيدا است، نوروز امسال كه اولين تجربه دولت يازدهم و سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي در زمينه ساماندهي سفرهاي نوروزي و ارائه خدمات به مردم است نه خبري از سهميه بنزين نوروزي خواهد بود و نه از شارژ سفركارت‌ها. ضمن آنكه رئيس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي و معاون رئيس‌جمهور در حاشيه مراسم معرفي اقدامات ستاد مركزي هماهنگي خدمات سفرهاي نوروزي در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره سهميه بنزين نوروزي مي‌گويد: «دولت مي‌توانست دوبار قيمت بنزين را افزايش دهد!‌»

به گزارش «جوان»، روز گذشته ستاد مركزي هماهنگي خدمات سفرهاي نوروزي متشكل از دستگاه‌ها و ساز‌مان‌هاي مختلف طي مراسمي كه در سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي برگزار شد، رسماً كار خود را آغاز كرد. در اين مراسم مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي با اشاره به اينكه ستاد مركزي هماهنگي خدمات سفر با مصوبه دولت تشكيل شده است، گفت: «اين ستاد در دو ماه گذشته با برگزاري جلسات مختلف تلاش كرده كه هماهنگي‌هاي لازم را براي سفرهاي مطلوب مردم در ايام نوروز فراهم كند و ما به اين سمت مي‌رويم كه با توجه به تدابير دولت يك نوروز كم‌حادثه و خاطره‌انگيز را براي مردم رقم بزنيم.»

سلطاني‌فر در اين مراسم به همين گفته‌ها بسنده كرد اما وي بعد از آن در جمع خبرنگاران به آن دسته از سؤالاتي كه بسياري از مسافران نوروزي خواهان شنيدن آن بودند، پاسخ داد. سلطاني‌فر درباره سهميه بنزين سفر كه در سال‌هاي گذشته به كارت سوخت مردم افزوده مي‌شد با گفتن اين عبارات كه مردم چند ماهي است از بنزين با نرخ ارزان استفاده مي‌كنند هم سهميه بنزين نوروزي را منتفي و هم به نوعي استفاده مردم از نرخ كنوني بنزين را براي آنان يك موهبت دانست. معاون رئيس‌جمهور گفت: «‌مردم چند ماهي است كه از بنزين با نرخ ارزان استفاده مي‌كنند؛ دولت براساس مصوبه مربوط به يارانه حامل‌هاي انرژي، بايد 38 درصد قيمت بنزين را افزايش مي‌داد، ولي اين اتفاق نيفتاد. براساس بودجه سال 93 بايد قيمت بنزين از ابتداي سال افزايش مي‌يافت كه اين اتفاق هم نمي‌افتد. بنابراين مردم در نوروز مانند سال‌هاي قبل از صدها ليتر بنزين با همان قيمت سابق مي‌توانند استفاده كنند.»

سلطاني‌فر اين را هم گفت كه دولت مي‌توانست دوبار قيمت بنزين را افزايش دهد؛ اما به‌خاطر رفاه حال مردم، اين كار را نكرد!

معاون رئيس‌جمهور در پاسخ به سؤالات ديگر خبرنگاران همچنين شارژ سفر كارت‌ها را نيز منتفي دانست و در پاسخ به سؤالي معنادار درباره ايجاد انگيزه براي سفر مردم و توزيع سفر نيز اين را گفت كه اگر امكانات و خدمات بيشتري بدهيم، انگيزه مردم قطعاً براي سفر رفتن بيشتر مي‌شود اگرچه مردم در تعطيلات نوروزي، براي رفتن به سفر انگيزه لازم را دارند!

شايد گفته‌هاي معاون رئيس‌جمهور تا حدود زيادي صحت داشته باشد. گردش و سفر در خون مردم ايران و فرهنگ آنها جريان دارد؛ سال‌ها پيش كه قرار بود يارانه بنزين قطع شده، بنزين سهميه‌بندي شود و بهايش افزايش پيدا كند برخي پيش‌بيني مي‌كردند كه به دليل بالا رفتن هزينه‌هاي سفر با اتومبيل شخصي، بسياري از مردم از خير سفر نوروزي مي‌گذرند اما در عمل خلاف اين امر اتفاق افتاد. با اين حال علاقه مردم ايران به سفر موجب آن نشد كه دولت گذشته براي نهادينه كردن سفر نوروزي در سبد خانوار اقدامات حمايتي خود را از آنان دريغ كند. در سال‌هاي گذشته از تعلق سهميه بنزين نوروزي به مردم گرفته تا شارژ سفر كارت‌ها كه تسهيلات خاصي را در اختيار دارندگان آن قرار مي‌داد، كم و بيش سعي شده بود كه سايه حمايتي در ايام نوروز از سر گردشگران نوروزي برداشته نشود، هر چند گردشگران ايام نوروزي در داخل كشورمان عمدتاً از قشر متوسط جامعه هستند كه اين ميزان حمايت از آنها را در دولت گذشته نيز كفايت نمي‌كرد.

حالا سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي در دولت يازدهم ضمن آنكه خط رد و ابطالي كشيده بر تمامي خدمات حمايتي اين سازمان در دولت گذشته، قدم‌هاي محكم و خاطر جمع خود در راستاي قطع اين خدمات را به اين بهانه بر مي‌دارد كه مردم فرهنگ دوست ايران بدون بهانه به سفر مي‌روند؛ شايد معاون رئيس‌جمهور خاطر جمع است كه حتي اگر بنزين آزاد هم از مردم دريغ شود، آنها با پاي پياده به سفرشان ادامه مي‌دهند، چراكه مردم ايران براي رفتن به سفر انگيزه لازم را دارند!

اين موضوع حالا بهانه‌اي شده است براي اهمال سازمان ميراث فرهنگي در اقدامات حمايتي توزيع سفر در ايران و ايجاد انگيزه در وجود گردشگران ايراني. در اين اوضاع و احوال كه دولت، تدبير را در قطع سهميه بنزين نوروزي از گردشگران ديده است، حالا حتي افزايش ندادن بهاي بنزين در آستانه سفرهاي نوروزي هم به مثابه منت و موهبتي است براي مردم كه اگر سفر در داخل مرز پر گوهر كشورشان را به خارج كردن ارز از كشور و سفرهاي خارجي ترجيح داده‌اند يا آنكه توانايي مالي سفرهاي خارجي را نداشته‌اند دولت براي تشويق آنها به سفر داخلي در ايام نوروز اگرچه برايشان سهميه نوروزي بنزين در نظر نگرفته است اما بايد سجده شكر بجا بياورند كه دولت به جاي اين هديه نوروزي بر جاي مانده از سياست‌هاي فرهنگي دولت گذشته، حداقل لطف كرده و بهاي بنزين را چند برابر نكرده است!

درست است كه مردم ايران بدون بهانه، انگيزه لازم براي گشت و گذار در اين سرزمين چهارفصل را دارند اما بدون شك آنجا كه حمايت آن هم به بهانه خوبي بيش از اندازه مردم ايران قطع شود، ممكن است در دراز مدت و در سال‌هاي آينده به نتايج نامطلوبي براي گردشگري داخلي كشورمان منجر شود. تراز گردشگري در ايران به هيچ وجه متناسب نيست و به آن اندازه كه گردشگر از كشورمان خارج مي‌شود، گردشگر خارجي به كشورمان وارد نمي‌شود‌؛ شايد اگر سياست‌هاي حمايتي از گردشگران داخلي به اين بهانه‌ها كمرنگ و كمرنگ‌تر شود، فردا فرهنگ گردشگري از سبد خانوار حذف شده و مردم طبقه متوسط نيز سفرهاي فرنگ را به سفرهاي داخلي ترجيح ‌دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار