کد خبر: 616987
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۵
دكتر فواد ايزدي در گفت و گوي اختصاصي با «جوان آنلاين»
دكتر ايزدي با تاكيد بر اينكه عملكرد دولت با «مجوز» همراه است، از بازي برد – برد ايران در قبال آمريكا سخن گفته است.
دكتر فواد ايزدي، استاد دانشگاه تهران است كه تفكر و مواضع اش را با رسانه ها نيز در ميان مي گذارد تا در دنياي انديشه هاي متفاوت، مسيرهاي درست بيشتر چكش كاري شوند. اين بار در گفت و گويي كوتاه از ديپلماسي دولت دكتر حسن روحاني با ما سخن گفته است. وي در اين گفت و گو با تاكيد بر اينكه عملكرد دولت با «مجوز» همراه است، از بازي برد – برد ايران در قبال آمريكا سخن گفته است. گفته هايش علارغم در بر گرفتن بازي «حاصل جمع جبري مثبت»، معناي ديگري از برد را نيز در بر مي گيرد كه بيش از هر چيز در حوزه داخلي و ملي خود را نمايان مي سازد.





آقاي دكتر نگاه و نظر شما درباره رويكرد كنوني دولت در خصوص مذاكره و رابطه آمريكا چيست؟ آيا موافق اين روند هستيد كه در حال انجام است؟

ابتدا لازم است بگويم كه رئيس جمهور با راي مردم روي كار آمده است. مسئله بعدي اين است كه در نظام جمهوري اسلامي ايران مقام معظم رهبري سياست هاي كلان كشور را تعيين مي كنند. حوزه سياست خارجي نيز از جمله مسائل كلان كشور است. با توجه به اينكه دكتر حسن روحاني در دوره رقابت هاي انتخاباتي از چرخيدن اقتصاد كشور سخن به ميان آورده بود پس از پيروزي از مقام معظم رهبري اجازه خواست كه در اين مسير گام بردارند و در خصوص مذاكره با آمريكا اقدام كند. مقام معظم رهبري نيز بر اساس سنت پيشين همواره از منتخب مردم حمايت كرده است، به دولت وي اجازه دادند كه مي تواند در اين مسير گام بردارد. ايشان با اينكه فرموده بودند به مذاكره با آمريكا خوش بين نيستند با اين وجود چنين مجوزي را به دولت داده اند.

به عقيده شما آيا دولت مسير موفقت آميزي را دنبال خواهد كرد؟

مسيري را كه دولت در حال رفتن است بازي برد – برد است. يعني اينكه اگر دولت موفق شود، تحريم ها عليه ايران نيز برداشته خواهد شد اما اگر آمريكا همانند دوره رياست جمهوري آقاي خاتمي فقط به دنبال امتياز باشد و نخواهد گامي به سمت منافع ايران بردارد و در نتيجه موفقيتي براي دولت روحاني حاصل نشود، باز هم ايران برنده است. به اين دليل كه در داخل كشور اجماعي كلي شكل مي گيرد. تا كنون برخي از بر اين اعتقاد بوده اند كه دولت آمريكا تمايل دارد با ايران ارتباط برقرار كند و حتي گام هاي لازم را بر مي دارد، اما اين مقامات جمهوري اسلامي هستند كه علاقه اي نشان نمي دهند. حال حركت دولت روحاني به اين سمت مويد اين مسئله است كه اتفاقا جمهوري اسلامي گام هاي كافي و مورد نياز را بر مي دارد و اين آمريكا است كه عقب نشيني مي كند و چون با صداقت عمل نمي كند، مقصر ايجاد چنين فضايي است. بر اين اساس است كه مي گويم ايران در هر صورت برنده ديپلماسي كنوني دولت است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار