کد خبر: 395824
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۵
گزارش جوان از تخلفات بازار طلا
ترازو از قدیم الاایام نماد میزان و به نوعی عدالت بوده است.عدالت در دستگاه قضا و کسب و کار.اهمیت ترازو بدان حد است که برای قوه قضائیه به نماد عدل گستری تبدیل شده است.
از زمانی هم که آدمیان برای کسب و کار و خرید و فروش کالا اقدام کردند، به دنبال ابزاری برای برابری در معاملات خود بودند.حال اگر روزی ترازوی عدل و مساوات بلرزد و کف نا حقی بر کف عدالت سنگینی کند چه باید کرد؟


ترازوهایی که طلا خود طلا هستند
شاید ابزار ترازو در هیچ صنفی همانند طلاه فروشان از اهمیت و و جایگاه ارزشمندی برخوردار نباشد.ترازو در این چنان از جایگاه ویژه ای برخوردار است که هر لرزش آن می تواند خسارت مالی به خریدار بزند.
در هر شغل و صنفی می توان کاسبان به اصطلاح رند پیدا کرد که راه ثروت اندوزی خود را برداشتن کلاه از سر خریداران می دانند.پس هر چه در توان دارند به کار می گمارند تا از سحرگاهان تا شامگاهان هر چه بیشتر کفه نا مردی ترازوی خود را سنگین تر کنند.
متاسفانه برخی از طلا فروشان برای کسب سود نامشروع اقدام به تقلب در ترازوی بررسی وزن طلا می کنند.
آنان وزن سینی ترازو را در محاسبه وزن طلا در نظر نمی گیرند و پول بیشتری از مشتری طلب می کنند.
در همین رابطه رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشوری در گفت وگو با " جوان " با تایید وجود برخی افراد شیاد در صنف طلا فروشان همانند دیگر صنوف اظهار داشت:طبق دستور العمل صادره از سوی سازمان استاندارد و اتحادیه ترازوی طلا فروشی هنگام محاسبه وزن طلا باید صفر باشد.
محمد کشتی آرای گفت: با صفر شدن ترازوی طلا فروشان اگر وزنه نیم کیلویی هم بر روی آن قرار گیرد صفر نشان می دهد.
وی ادامه داد: کسانی که دارای اصل و ریشه هستندو نان حلال خورده اند، هیچگاه به خود اجازه نمی دهند با دستکاری ترازو اقدام به سوء استفاده از مردم کنند.
کشتی آرای افزود: سازمان استاندارد به طور مرتب به طلا فروشی ها مراجعه و ترازو طلا فروشان را بررسی می کند.


عیاری که عیار نیست
یکی دیگر تخلفاتی که برخی از فعالان بازار طلا و سکه انجام می دهند فروش طلا با عیار پایین تر از رقم اعلامی به مشتری است.خریدار بی خبر با اعتماد به طلا فروش، اقدام به خرید می کند اما در زمانی که می خواهد طلا که بعنوان سرمایه پس انداز کرده بود را بفروشد با عیار پایین آن مواجه می شود.
به گفته مسوولان سازمان استاندارد ایجاد مراکز ذوب مصنوعات و شرکت‌های بازرسی و تغییرات در نحوه نظارت باعث ساخت مصنوعات با عیار طلا جامعه می‌شود.
بحث عیار پایین طلا در بازار سکه نیز صادق است . برخی از مشتریانی که برای خرید سکه به طلافروشی‌ها می‌روند، سکه‌هایی با عیار پایین‌تر از حد استاندارد را به جای سکه‌های معمولی خریداری می‌کنند و تا زمانی هم که قصد فروش سکه‌ها را نکنند، از تقلبی بودن آنها باخبر نمی‌شوند.
به نظر می رسد تنها راه حل معضل طلا و سکه با عیار پایین خرید کردن از واحد های دارای مجوز از اتحایده طلا و جواهر است.
البته مؤسسه استاندارد به طور مرتب برای نمونه برداری به واحد های طلا فروشی مراجعه و طلای آنها را مورد بررسی قرار می دهد.



طلایی که فقط برق می زنند
تخلف دیگری که برخی از طلا فروشان دست به آن می زنند، فروش طلای کهنه به جای نو است.بسیاری
از طلا فروشان طلای کهنه و یا دست دوم را از مشتریان خریدرای و با لعاب زدن به آن به جای نو به مشتری می فروشند .طلافروش حق ندارد طلای نویی را که به قیمت طلای کهنه می‌خرد، دوباره به فرد دیگری بفروشد و این عمل خلاف قانون است.
شاید این مورد برای بسیاری رخ دهد که طلای کهنه بخرند و قیمت طلای نو را بپردازند.
در حال حاضر خریدار تنها با چشمان خود اقدام به وارسی طلا می کند و ابزار دیگری برای شنخات اینکه طلای نو یا کهنه خردیده است ندارد.در این باره نقش اتحادیه طلاه و جواهر نیز کم رنگ با بهتر بگوئیم بی رنگ است.به گفته کارشناسان این اتحادیه توان اینکه بر عملکرد تمامی طلافروشی‌ها نظارت روزانه داشته باشد، را ندارد.شیاد به گفته رئیس اتحایده طلاه و جواهر عامل اصلی در عدم تخلف خود فروشنده و نان حلال خودرن باشد.ضمن اینکه باید مقوله وجدان را ینز چاشنی این موضوع کرد.
با وجود تمام نظارت ها و نمونه برداری ها از سوی سازمان استاندارد و اتحادیه به دلیل گستردگی کار و تعداد فروشندگان تقبل در بازار طلا و سکه وجود داشته و دارد.شاید تنها عامل مهم د رجلوگیر یاز ضررو زیان و تقلب خود خریداران باشند که باید بیش از پیش حواسشان جمع باشد و با آگاهی اقدام به خرید کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار