کد خبر: 212515
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۷
میر تاج الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور و نادران نماینده منتقد دولت درباه هدفمند کردن یارانه ها مناظره کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر در این مناظره که در دانشگاه امام صادق (ع ) برگزار شد میرتاج الدینی گفت معتقدم این قانون در کنار سیاست های اصل 44 یکی از مهم ترین طرح های اقتصادی کشور است.

وی افزود: هدفمندکردن یارانه ها ایده ای است که از دیرباز مطرح بوده و در برنامه سوم به آن اشاره شد اما در برنامه چهارم شفاف تر به آن پرداخته شد و همه کارشناسان اقتصادی کشور عبور از گذرگاه اقتصادی موجود در خصوص حامل ها و یارانه های انرژی را یک اصل می دانند .

معاون پارلمانی رئیس جمهور اضافه کرد: دو سوم منابع نفتی و گازی کشور در قالب یارانه ها در داخل مصرف می شود و تنها یک سوم آن صادر می شود.

میرتاج الدینی گفت: سه دهک بالای جامعه چهار برابر سه دهک پایین جامعه یارانه ها را مصرف می کنند و در بحث بنزین دهک دهم که پول دارترین دهک جامعه است 22 برابر دهک نخست که اقشار ضعیف جامعه هستند از یارانه ها استفاده می کند.

وی افزود: سوال من از اقتصاددانان مجلس به ویژه نادران این است که چرا مشکلات بی عدالتی را در سال های گذشته حل نکردند و هر وقت عده ای خواستند کار کنند با درهای بسته روبرو شدند و چرا تصویب این قانون 18 ماه در مجلس طول کشید در حالی که به صورت فوریتی به مجلس آمده بود.

الیاس نادران در پاسخ گفت: من نمی خواهم به بسیاری از کلیاتی که میرتاج الدینی گفت معترض باشم.

وی افزود: اصل اینکه توزیع یارانه ها در کشور عادلانه نیست همه قبول دارند اما پاسخگویش اقتصاددانان مجلس نیستند بلکه آن بخش از بدنه دولت است که به دیدگاه ها و نظرات اقتصاددانان مجلس توجه نکرد.

این نماینده مجلس گفت: لازم بود به سخنان رئیس جمهور اواخر سال گذشته توجه کنیم که در اختلاف با مجلس گفت باید اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را به همه پرسی بگذاریم و این در حالی بود که قبل از رئیس جمهور، سخنگوی اقتصادی دولت گفته بود دولت همین مصوبه مجلس بیست هزار میلیاردی را اجرا خواهد کرد و برای من این سوال باقی است که آیا دولت از این خواسته همه پرسی عدول کرده و قانون را اجرا خواهد کرد یا خیر.

نادران اضافه کرد: سقف یارانه ها در بودجه سنواتی مشخص شده و هیچ منع قانونی برای اجرا وجود ندارد و ما تا چه زمانی باید منتظر باشیم که دولت بنابه هر دلیلی اجرای قانون را به تاخیر بیندازد.

این نماینده مجلس گفت:‌ اگر مجلس بر رای قبلی خود اصرار ورزید آیا ما وارد دور باطلی خواهیم شد و با دولت کشمکش خواهیم داشت یا اینکه دولت قانون را اجرا خواهد کرد و این سوال اساسی مجلس است که دولتی که در اظهار نظرهای رسمی نوسان دارد آیا بر همه پرسی مُصر است یا قانون را اجرا خواهد کرد و این جواب را میرتاج الدینی از سوی دولت اعلام کند.

وی افزود: در نامه ای که رئیس جمهور به رئیس مجلس نوشت گفت که این قانون پیچیدگی های فراوانی دارد که اجرا را با مشکل مواجه می کند.

نادران گفت: ‌به این منظور جلسه ای تشکیل شد و از دولت خواسته شد که ابهامات و پیچیدگی ها را بیان کند و دولت به عنوان اولین پیچیدگی بحث بیست هزار میلیارد و چهل هزار میلیارد را پیش کشید.

این نماینده مجلس اضافه کرد: در ماده هفت که دولت آن را نیز به عنوان ابهام مطرح کرد گفته شد در یارانه های نقدی و غیر نقدی به تناسب درآمد باید توزیع شود که به گفته دولت مشخص نیست که به کم درآمدها باید بیشتر باید داده شود یا به پردرآمدها البته ما در آن ابهام نمی بینیم چرا که دولت نشان داده است در مواجه با فشارهای اجتماعی در اجرای عدالت عقب نشینی می کند.

وی به بحث مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت:‌ وقتی این لایحه مراحل تصویب خود را در مجلس می گذراند پیشنهاد دولت برای نرخ مالیات بر ارزش افزوده هفت درصد بود اما وقتی رئیس جمهور به مناسبت هفته صنعت به خانه صنعت رفت و یکی از صنعتگران به دلیل تلقی غلط خود از این نرخ مالیات آن را فشار به صنعتگران دانست رئیس جمهور همانجا گفت که ما نرخ را یک و نیم درصد می کنیم.

نادران افزود: در بخش خوشه بندی نیز دولت بعد از اعتراضاتی که به وجود آمد بلافاصله اصل آن را منکر شد و صورت مسئله را پاک کرد.

وی افزود: در قانون اصلاح شده برنامه چهارم مجلس برای سال 84 به دلایل اساسی قیمت حامل های انرژی را تثبیت کرد ولی از سال 85 این وظیفه را برعهده دولت گذاشت تا پیشنهاد دهد و مجلس تصویب کند. چرا دولت تاخیر داشت و با وجود اینکه پیشنهادی ارائه نکرد این موضوع را به گردن اقتصاددانان مجلس می اندازد.



مجری برنامه در ادامه مناظره میرتاج الدینی و نادران خطاب به معاون امور مجلس رئیس جمهور گفت: مواضع دولت در خصوص زمان اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها چیست؟

میرتاج الدینی گفت: دولت در اجرای اصل قانون بسیار جدی است.

وی افزود: دولت از ابتدا در لایحه خود به مجلس مدت زمان اجرای طرح را سه ساله عنوان کرد اما در کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس این میزان تا پنج سال تصویب شد و در صحن علنی هم کلمه " تا از پنج سال " حذف شد.

میرتاج الدینی گفت: در شرایطی که احتمال تصویب 20 هزار میلیارد تومان در مجلس لب مرز بود ، رئیس جمهور گفت چه ایرادی دارد این طرح را به همه پرسی بگذارید.

وی افزود: اصل 59 قانون اساسی به این مورد اشاره کرده است که در صورت تصویب دو سوم نمایندگان و سپس فرمان مقام معظم رهبری این اقدام شدنی است.

میرتاج الدینی تصریح کرد: همه پرسی در این خصوص مرحله آخر کار است و هم اکنون در برنامه ما مطرح نیست.

وی درباره نامه آقای احمدی نژاد به آقای لاریجانی گفت : مجلس مرجع قانون است و ما مشکلات را پیش این مرجع می بریم نه جای دیگر. رییس جمهور هم نامه ای به رییس مجلس نوشت که این قانون مصوب 20 هزار میلیارد تومان مشکلاتی دارد.

میرتاج الدینی افزود:دو یا سه هزار میلیارد تومان از مجموع 20 هزار میلیارد تومان ، مالیات و عوارض کسر می شود.

وی افزود:50 درصد هم از این 20 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه به مردم ، 30 درصد به بخش کشاورزی و صنعت و 20 درصد آن هم هزینه های دولت است و آنچه که در صندوق یارانه می ماند ناچیز است.

میرتاج الدینی گفت: در صحن علنی مجلس تصویب شد که پرداخت یارانه نقدی از 5 دهک به همه دهک ها تغییرکند در حالیکه رقم 20 هزار هیچ افزایشی نداشت.

وی افزود: دولت معتقد بود با این قانون هم چوب و هم پیاز می خورد برای اینکه یک سری قیمت ها آزاد و تورم اضافه می شود اما رقم باز توزیع یارانه به مردم تغییری نمی کند.

وی با طرح این سوال که چرا دولت های گذشته درپی این کار نرفتند گفت: چون تبعات آن را در جامعه می دانستند و جرأت نمی کردند و علاوه بر آن دولت های گذشته سیستم کارآمد باز توزیع موثر یارانه ها را تعریف نکرده بودند.

وی تاکید کرد: در قانون هدفمند کردن یارانه ها ، یارانه ها حذف نمی شود بلکه هدفمند می شود.

میرتاج الدینی گفت: رقم 20 هزار میلیارد رقمی نیست که بتوان با آن باز توزیع موثری انجام داد اما در 40 هزار این امکان وجود دارد که قدرت خرید مردم حفظ شود.

وی خطاب به نادران گفت: مدل اقتصادی شما درباره یارانه ها چیست و چه راه حلی برای برون رفت از این وضعیت دارید؟

نادران بلافاصله از میرتاج الدینی پرسید بالاخره دولت بر همه پرسی اصرار دارد یا نه ؟ میرتاج الدینی پاسخ داد: دولت راه های دیگر را دنبال می کند اما همه پرسی یکی از راه حل ها و شاید راه حل نهایی است.

نادران گفت: اصل 59 قانون اساسی به موضوع همه پرسی درباره مسائل بسیار مهم اقتصادی - سیاسی و اجتماعی برمی گردد نه اینکه مجری برابر قانونگذار ، گردن کلفتی کند.

وی افزود: چرا قبل از تصویب مجلس ، دولت از همه پرسی سخنی به میان نیاورد؟

نادران پرسید بالاخره دولت قانون را کی اجرا می کند؟

میرتاج الدینی پاسخ داد: دولت قانون را برای اجرا ابلاغ کرده است.

نادران گفت: دولت خیلی چیزها را ابلاغ می کند اما کی اجرا می کند؟

میرتاج الدینی خطاب به نادران گفت: شما محتوایی بحث کنید نه ساختاری.

نادران گفت : دولتی که برابر طلا فروشان اصفهان و موج اجتماعی خوشه بندی عقب نشینی می کند چه راهکاری برای حل این موضوع دارد؟

این نماینده مجلس افزود: دولت برابر عواقب اجتماعی سخت و مقاومت های مدنی از قبیل پرداخت نکردن قبوض آب و برق و غیره چه برنامه ای دارد و چند سال قرار است پرداخت های نقدی انجام دهد؟

وی گفت: عقل مدیریتی و حکومتی ایجاب می کند که دولت کار عظیم ، حجیم و بی سابقه را به صورتی انجام دهد که گام نخست را با نهایت احتیاط بردارد.

نادران افزود: وقتی سال اول به اتمام رسید گام های بعدی را در سالهای آتی محکم تر برمی داریم زیرا این کار فوق العاده حجیم است.

این نماینده مجلس یادآور شد: رقم 20 هزار میلیارد تومان درآمد از افزایش حامل های انرژی رقم قابل توجهی است.

وی افزود: شرایط اجتماعی کشور در این طرح مهم است چرا که قیمت های حامل های انرژی را چند برابر اضافه می کنیم.

نادران تصریح کرد: مجلس همچنان آمادگی دارد استدلال های دولت را گوش کند.

وی افزود: خدا را شاهد می گیرم که مجلس جز خیر دولت و اینکه اقتصاد ما به سمت عدالت محوری برود فکر نمی کند اما نگرانی ها جدی است و اینها را باید حل کنیم.


الیاس نادران در ادامه مناظره شب گذشته با میرتاج الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: عقل مدیریتی ایجاب می کند که وقتی کار بی سابقه ای را انجام می دهیم، گام اول را با نهایت دقت و احتیاط برداریم.

نماینده تهران در مجلس افزود: دولت قرار است چند سال پرداخت نقدی به مردم را ادامه دهد و اگر نگرانی مجلس را رفع نشود راه به جایی نخواهیم برد.

معاون امور مجلس رئیس جمهور در پاسخ به نادران که موضوع مالیات بر ارزش افزوده و خوشه بندی را از موضوعاتی بیان کرد که دولت در آن از موضع اولیه خود عقب نشینی کرد، گفت: وقتی موضوع مالیات بر ارزش افزوده مطرح شد به علت اینکه مردم و ماموران مالیاتی توجیه نبودند اعتراضاتی صورت گرفت، دولت نظرش بر این بود تا یک سال از تصویب قانون بگذرد و بعد از توجیه مردم این قانون اجرا شود اما اصرار مجلس بر این بود که حداکثر دو ماه بعد از تصویب، این قانون اجرا شود.

میرتاج الدینی با بیان اینکه قانون باید طوری تصویب شود که دولت بتواند آن را اجرا کند، افزود: وقتی این قانون اجرا شد بحث ها و اعتراضاتی پیش آمد و از همین مجلس بعضی ها به دولت فشار آوردند که جلوی اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را بگیرد.

وی به نامه رئیس جمهور به رئیس مجلس درباره قانون هدفمندکردن یارانه ها اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور در این نامه تصریح کرد که قرار است قانون بزرگی اجرا شود و دولت های قبلی با وجود اینکه می توانستند آن را اجرا نکردند، اما این دولت می خواهد این قانون اجرا شود و اگر انعطاف لازم وجود نداشته باشد، ممکن است اشکالاتی بوجود آید.

معاون امور مجلس رئیس جمهور به طرح کارتی کردن مصرف بنزین اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح در ابتدا مشکلاتی داشت اما به تدریج درست شد و در بحث هدفمندکردن یارانه ها نیز به همین شکل است تا مشکلات و مسایل جانبی را حل نکنیم نمی توان قانون را اجرا کرد.

میرتاج الدینی گفت: موضوع خوشه بندی بحث فرعی قانون، بر مبنای درآمدها بود و چون کار بزرگی بود پنج درصد خطای اطلاعات ارائه شده از سوی مردم کافی بود تا این طرح کنار گذاشته شود.

وی اضافه کرد: خوشه بندی روش اجرایی بود، قانون نبود که عقب نشینی شود.

میرتاج الدینی با اشاره به انتقاد نادران از عدول رئیس جمهور از سقف پرداختی 50 تا 70 هزار تومان یارانه به مردم افزود: این مبلغ پرداخت برای وقتی بود که آزادسازی حامل های انرژی یک باره باشد نه اینکه آن را گام به گام اجرا کنیم و اینگونه حرف زدن و تهدیدکردن جامعه متعهدانه نیست.

معاون امور مجلس رئیس جمهور گفت: اینکه دولت در بحث 40 هزار میلیارد تومان، قیمت گاز، آب، برق و غیره را اعلام نکرد این نبود که برای دولت مشخص نباشد، بلکه برای جلوگیری از تورم، این سیاست اجرا شد همچنان که خیلی از کشورهای دنیا به این ترتیب قیمت حامل های انرژی را اصلاح کردند.

میرتاج الدینی در ادامه افزود: در بحث 40 هزار میلیارد تومان که دولت می تواند 50 درصد آن را در جامعه تزریق کند، دولت می توانست برای هر فرد به طور مثال بین 30 تا 35 هزار تومان در ماه پرداخت کند و حتی بحثی شده بود که مبلغ سه ماه پیش از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها به حساب مردم واریز شود.

معاون امور مجلس رئیس جمهور با اشاره به نظر کارشناسان در این زمینه خطاب به نادران گفت: ما چند بار باید به جامعه شوک وارد کنیم و آیا این طول کشیدن ها، شوک چندباره و اجرای تدریجی قانون هدفمندکردن یارانه ها برای جامعه مناسب است؟

نادران گفت: اقتصاددانانی که آقای میرتاج الدینی درباره آنان صحبت کردند بهتر است بیایند در یک مناظره و درباره شوک های وارده به جامعه بحث کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی از 40 هزار میلیارد تومان صحبت می شود این است که باید از مردم 50 هزار میلیارد تومان بگیریم بعد به اینها 20 هزار میلیارد تومان بدهیم، آیا اینگونه وضع مردم خوب خواهد شد؟ آنهایی که برای آقای میرتاج الدینی اینها را نوشتند نصف اول را نگفتند که برای توزیع 20 هزار میلیارد تومان باید از مردم 50 هزار میلیارد تومان گرفت.

وی گفت: ما واقعیت های اقتصاد ملی را می گوییم و 30 سال روزه اقتصادی قضای یک کشور را نمی توان یک ساله گرفت و مجلس می خواهد ظرفیت اجرایی کشور و ظرفیت اقتصادی مردم را برآورد کند و بعد برنامه ریزی بعدی را انجام دهد.

نادران ادامه داد: من سوالم این است که آیا سه خوشه بهتر از 10 دهک است، دولت از سه خوشه عقب نشینی کرد 10 دهک را چکار می کند و بگویید شرایط اجرا برای دولت چند ماه و چند سال است؟

وی افزود: اگر تصویب قانون در مجلس 18 ماه طول کشید به این دلیل بود که نمایندگان مجلس می خواستند با نمایندگان دولت حداکثر همراهی و تعامل را داشته باشند، آیا اینکه مجلس همراهی کرد یک گناه کبیره است؟ چرا راستی آزمایی نکردید، چرا حساب خانوارها (افتتاح حساب) را روشن نکردید؟ چه ابهامی وجود داشت؟

نادران گفت: همه کارها را انجام می دادید؛ افتتاح حساب را انجام می دادید؛ هر وقت لازم می شد در حسابشان وجه نقد می ریختید و مردم برداشت و استفاده می کردند.

وی اضافه کرد: اینکه بازتوزیع را به مردم می گوییم ولی قیمتی را که می خواهیم به سقف برسانیم را نمی گوییم، آیا اگر اینها را بگوییم بازهم مردم به 40 هزار میلیارد رای خواهند داد؟

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در مالیات بر ارزش افزوده مجلس برای تامین نظر دولت نهایت همراهی و همکاری را انجام داد و قضیه بازار تبریز را که آقای میرتاج الدینی اشاره کرد هیچ ارتباطی به مالیات بر ارزش افزوده نداشت.

نادران گفت: بناست با مردم چه کار کنیم که اینطور از واکنش های اجتماعی می هراسیم؟ آیا عوارض و آثار اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها که دولت به آن اصرار دارد به مردم گفته شده است؟ آیا در اثر افزایش قیمت هایی که ایجاد خواهد شد با 10 هزار میلیارد تومانی که می خواهیم به صنعت بدهیم این افزایش جبران خواهد شد؟

وی اضافه کرد: اختلاف ما با دولت این است که کاری که 30 سال به تاخیر افتاده حتما باید با احتیاط عمل و همه جوانب اجرای آن درنظر گرفته شود؛ با شعاردرمانی نمی توان مملکت را اداره کرد باید واقعیت های اجتماع، سیاست و اقتصاد ایران را ابتدا درک و سپس آن را درمان کرد.

مجری در ادامه مناظره معاون امور مجلس رئیس جمهور و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، از میرتاج الدینی پرسید: تورم در مدل پیشنهادی 40 هزار میلیارد تومان چقدر است؟

میرتاج الدینی گفت: هیچکدام قطعی نیست، اما رئیس بانک مرکزی این مبلغ را نهایتاً‌ 15 درصد اعلام کرده است.

معاون امور مجلس رئیس جمهور افزود: بحث تورم 50 یا 60 درصد ترساندن جامعه است.

نادران گفت: برای 40 هزار میلیارد تومان تورم 60 درصدی و برای 20 هزار میلیارد تومان تورم 30 درصدی پیش بینی کرده ایم.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: تورم انتظاری در جامعه مهم است.

مجری پرسید نحوه توزیع یارانه های نقدی چگونه است؟

میر تاج الدینی پاسخ داد: به خانوارهای متقاضی همه دهک ها و به سرپرست خانوار تعلق می گیرد.

میرتاج الدینی گفت: یارانه نقدی را می توان همیشه پرداخت کرد ولی بستگی به شرایط جامعه دارد.

مجری سؤال کرد مبلغ نقدی پرداخت یارانه در مدل 40 هزار میلیارد تومان چقدر است؟

میرتاج الدینی گفت: فعلاً مبلغی نمی گوییم.

نادران هم گفت: مجلس به مقدار مبلغ نقدی ورود پیدا نکرده است چرا که حوزه اجرا باید تصمیم گیری کند.

وی افزود: نگاه ابتدای مجلس این بود که از طریق سوار کردن یارانه ها بر نظام تأمین اجتماعی این مبالغ به یک سرمایه تبدیل شود.

نادران تصریح کرد: اگر یارانه 100 هزار میلیارد تومان تا ابد به مردم پرداخت شود این شکاف طبقاتی به راحتی حل شدنی نیست.

این نماینده مجلس گفت: باید در چند سال آینده یارانه نقدی را هم به طور کلی قطع کنیم.

وی افزود: یارانه نقدی مانند سهمیه بندی بنزین، روشی موقتی است و سهمیه بندی بنزین نیز بالاخره قطع خواهد شد.

مجری پرسید: اگر قرار است به همه مردم یارانه بدهید پس هدفمند کردن یارانه ها چه مفهومی دارد؟

میرتاج الدینی گفت: باید با مردم صادقانه صحبت کرد و نباید مردم را ترساند.

نادران از میر تاج الدینی پرسید مگر شما نمی خواهید یک بار یارانه ها را قطع کنید؟

میرتاج الدینی پاسخ داد: یارانه ها می تواند ادامه پیدا کند بستگی به شرایط اجتماعی دارد اما شرایط به سمتی می رود که فقط طبقات اجتماعی پایین تمایل به گرفتن یارانه خواهند داشت.

معاون امور مجلس رئیس جمهور خطاب به نادران گفت: شما برای جلوگیری از بی عدالتی راه حل بدهید.

نادران گفت: باید همه اقتصاد ملی را در جامعه ببینیم؛ شعار دادن کار سختی نیست؛ می پرسند مدل ما چیست؟ همین قانونی که تصویب شده مدل ماست.

نادران گفت: اگر در تاریخ اجرای قانون دولت مشکلی داشت چرا در زمان تصویب زمان اجرای آن را 6 ماه پس از تصویب قرار نداد؛ دولت چرا همه چیز را با تشخیص خودش عمل می کند؟

مجری گفت: در خصوص شناسایی جامعه هدف چه راهکاری دارید؟

نادران پاسخ داد: به دولت اجازه داده ایم که به همه مردم و به تناسب درآمدها یارانه پرداخت کند.

وی افزود: هیچ دهک بندی در مجلس تصویب نشد و دولت نیز الزامی ندارد اما برای مردم باید روشن باشد.

مجری پرسید: طول اجرای طرح چقدر است؟

میرتاج الدینی پاسخ داد: دولت سه گام را در نظر دارد و در طول 5 سال اجرایی خواهد کرد.

معاون امور مجلس رئیس جمهور افزود: اجرای طرح یا مستمر یا با استراحت یک ساله خواهد بود.

نادران گفت: طول اجرا پنج سال است و در گام اول باید ظرفیت های اجتماعی کشور در نظر گرفته شود.

مجری از میر تاج الدینی پرسید دولت چه وقت این قانون را اجرا می کند؟

میر تاج الدینی گفت: دولت کارهای مقدماتی را شروع کرده است.

مجری پرسید: چه وقت یارانه ها هدفمند می شود؟

میرتاج الدینی گفت: اجازه دهید به لحاظ کنترل روانی جامعه زمانی را نگوییم.

معاون امور مجلس رئیس جمهور اضافه کرد: دولت بسته های حمایتی شامل بازرگانی، صنعت،‌کشاورزی و کارهای اساسی را آماده کرده است و آیین نامه سازمان هدفمند کردن یارانه ها در دولت در دست بررسی است.

وی تأکید کرد: سیاست ما این است که برای کنترل روانی جامعه زمان اجرای آزاد کردن قیمت ها را نگوییم.

مجری پرسید: فشارهای اجتماعی چگونه کنترل می کنید؟

معاون امور مجلس رئیس جمهور گفت: تلاش ما این است که با کمترین فشار بر مردم اجرایی شود.

وی افزود: اقدامات جبرانی و حمایتی مثل یارانه نقدی که قبل از اجرا پرداخت خواهد شد برای اطمینان از اجرای مناسب طرح است.

میرتاج الدینی تصریح کرد: قیمت آب، برق و گاز در چند گام آزاد خواهد شد.

نادران گفت: برای کاهش فشارهای اجتماعی برنامه این است که وقتی دولت سوار کار شد بعد از آن گام های بعدی را بردارد.

وی ادامه داد: برآورد ما برای کاهش تنش های اجتماعی توجه به مطالعات مرکز پژوهش های مجلس است که رقم پیشنهادی برای سال اول را 10 تا 20 هزار میلیارد تومان می داند.

وی خطاب به میرتاج الدینی گفت: گزارش نهادهای نظارتی داخل دولت را ببینید و بعد قضاوت روشنی داشته باشید.

مجری از معاون امور مجلس رئیس جمهور پرسید: دولت چقدر از راهکار 30 یا 37 هزار میلیارد تومان مطرح شده استقبال می کند.

میرتاج الدینی با بیان اینکه دولت از این راهکار استقبال می کند، گفت: دولت نگرانی و هراسی از اجرای قانون ندارد.

وی افزود: آقای احمدی نژاد یک سال قبل از انتخابات دهم موضوع هدفمند کردن یارانه ها را مطرح کرد.

معاون امور مجلس رئیس جمهور ادامه داد:آقای احمدی نژاد اجرای این طرح را به نفع مردم می داند.

نادران هم شب گذشته در مناظره با معاون امور مجلس رئیس جمهور در دانشگاه امام صادق(ع) گفت: از نظر ما قانون بعد از تصویب باید اجرا شود.

وی تأکید کرد: هیچ مجری ای نباید به خود اجازه دهد با تشخیص خود قانون را به تأخیر بیندازد و یا اجرا نکند و این به نفع آینده کشور نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اطلاعاتی در دست است که دوم خردادی ها قصد دارند اعتراضات اجتماعی را از طبقات بالای جامعه به طبقات پایین و اقشار آسیب پذیر منتقل کنند.

الیاس نادران افزود: این جریان بعد از شکست سنگینی که در 9 دی و 22 بهمن متحمل شد منتظر اجرای قانون هدفمندکردن یارانه هاست تا با بهره گیری از عوارض اجرای این قانون، اعتراضات احتمالی را در جهت فشار بر حاکمیت سازماندهی کند.

مناظره میرتاج الدینی معاون امور مجلس رئیس جمهور و نادران نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از ساعت 21 و سی دقیقه دیشب به مدت دو ساعت و نیم درمرکزی همایش های دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد. حدود 400 نفر از دانشجویان از نزدیک شاهد این مناظره بودند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار