با آغاز همزمان ترانزیت گازوئیل از بندر امیرآباد و ورود نخستین قطار سوخت به هرات، صادرات ریلی انرژی ایران جان تازهای گرفته است؛ نشانهای روشن از فعالشدن مسیرهای ترانزیتی جدید که میتواند با گشایش مسیر اقلیم کردستان، به جهشی بزرگ در تجارت منطقهای تبدیل شود. جوان آنلاین: حمل نخستین محموله گازوئیل از بندر امیرآباد به افغانستان، فصل تازهای در ترانزیت ریلی شرق منطقه گشوده است. این اقدام با هدف توسعه صادرات انرژی و کاهش فشار بر مسیرهای جادهای انجام شده و جایگاه بنادر شمالی ایران را در شبکه حملونقل بینالمللی ارتقا میدهد.
به گزارش فارس، رحمان معصومی، مدیرکل راهآهن شمال ۱، اعلام کرد که عملیات بارگیری و انتقال نخستین محموله شامل ۹۱ واگن و حدود پنج هزار تن گازوئیل آغاز شده و این نخستین ترانزیت مستقیم ریلی از امیرآباد به مقصد افغانستان است. گفتنی است توسعه ترانزیت از طریق خطوط ریلی ضمن تسهیل تجارت خارجی، مصرف سوخت و هزینههای حمل را نیز کاهش میدهد.
در همین حال، نخستین قطار باری حامل گازوئیل صادراتی ایران نیز هفته گذشته از مسیر خط ریلی خواف–هرات وارد ایستگاه روزنک در ولایت هرات شده است. به گفته مصطفی رضایی، مدیر کنسرسیوم توسعه ریلی ایران–افغانستان، این محموله نتیجه ماهها هماهنگی میان نهادهای دو کشور است و در فاز نخست، ظرفیت انتقال ماهانه بیش از ۳۰ هزار تن سوخت از طریق این مسیر فراهم شده است.
رضایی افزود: «صادرات ریلی گازوئیل نهتنها مبادلات تجاری را افزایش میدهد، بلکه تأمین پایدار سوخت و ثبات بازار انرژی افغانستان را تضمین میکند.» او تأکید کرد که راهآهن خواف–هرات میتواند به محور اصلی ترانزیت سوخت و کالا در شرق منطقه بدل شود.
کارشناسان معتقدند همزمانی فعالسازی مسیر شمالی (امیرآباد) و مسیر شرقی (خواف–هرات) نشان میدهد ایران در حال شکلدهی به شبکهای منسجم از ترانزیت سوخت در منطقه است. به باور آنان، اگر مسیر ریلی صادرات سوخت به اقلیم کردستان عراق نیز فعال شود، ایران میتواند به مرکز اصلی توزیع انرژی و لجستیک در غرب و شرق منطقه تبدیل شود؛ اتفاقی که بسیاری آن را «تحول بزرگ در نقشه تجارت منطقهای» میدانند.