جوان آنلاین: پس از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه علیه جمهوری اسلامی ایران که امریکا و دشمن صهیونیستی، با فرماندهی حکیمانه رهبر معظم انقلاب، دفاع جانانه نیروهای مسلح و اتحاد و انسجام ملی ناکام ماندند، بار دیگر این واقعیت مسلم برای همه نخبگان سیاسی، نظامی و آحاد ملت ایران اثبات شد که قدرت دفاعی و توان بازدارندگی، ستون فقرات امنیت ملی کشور است. این تجربه تلخ، اما آموزنده، در کنار تهدیدات فزاینده منطقهای و فشارهای بینالمللی، موجب شد تا مجلس شورای اسلامی ۲ تیرماه گذشته با رأی قاطع ۲۲۰ نماینده به کلیات طرحی رأی داد که بر اساس آن دولت موظف به تقویت بنیه دفاعی کشور شود.
این طرح که روز گذشته در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به تأیید رسید، بهزودی برای بررسی نهایی وارد صحن علنی مجلس خواهد شد. اتفاقنظر نمایندگان ملت در حمایت از این طرح، تنها یک تصمیم سیاسی نیست، بلکه پاسخی راهبردی به تحولات منطقهای و بینالمللی و نشانهای آشکار از اجماع داخلی در دفاع از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.
ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیروز در توضیح این طرح گفت: این طرح مشتمل بر یک ماده واحده و شش بند است که با هدف تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح در مقابله همهجانبه با جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی در ایام جنگ تحمیلی ۱۲ روزه با حضور دستگاههای مختلف در کمیته دفاعی تدوین شد و با اکثریت قاطع آرا به تصویب رسید. در بند اول این طرح گفته شده که سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت مکلفاند که ۱۰۰ درصد بودجه سال ۱۴۰۴ مربوط به تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح و بخش باقی مانده بودجه تأمین نشده سال۱۴۰۳ را پرداخت کنند. همچنین در بند دوم، سازمان برنامه و بودجه مکلف شده است که ۱۰۰ درصد سهم سالانه مصوبات شورای عالی امنیت ملی مربوط به منابع تقویت بنیه دفاعی را از محل صرفهجویی در هزینههای بودجه عمومی کشور یا واگذاری سهم فروش نفت پرداخت کند. در بند سوم، بانک مرکزی مکلف است که در سقف ۲ میلیارد یورو از منابع مسدودی یا سایر منابع ارزی خارج از کشور یا در اختیار را به صورت تسهیلات صفر درصد با تضمین بازپرداخت آن توسط سازمان برنامه و بودجه، یا در صورت اذن مقام معظم رهبری از منابع صندوق توسعه ملی جهت اجرای طرحهای اضطراری دفاعی در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح قرار دهد.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: در بند ۴، سازمان برنامه و بودجه مکلف به همکاری با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد شد تا معادل ۲ میلیارد یورو برای خرید خارجی اقلام عمده دفاعی با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح در اختیار وزارت دفاع قرار دهد.
رضایی درباره بند ۵ این طرح گفت: در این بند سازمان برنامه بودجه و وزارت نفت مجازند که بابت پشتیبانی امور دفاعی مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در قالب تخصیص نفت به ستاد کل نیروهای مسلح واگذار کنند. همچنین بر اساس بند ۶ هم سالانه ۳۰ درصد از منابع حاصل از درآمد استفاده از دالان هوایی کشور یا ترانزیت هوایی بابت تقویت سامانههای پدافند هوایی به ارتش اختصاص خواهد یافت. وی خاطرنشان کرد: با تصویب این طرح در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، انتظار داریم که نگرانیها برای نیروهای مسلح رفع شود و تحولی در وضعیت امکانات، تجهیزات و معیشت نیروهای مسلح اتفاق افتاده و در جلسات آینده در صحن علنی مجلس بررسی و رسیدگی شود.
توان دفاعی، نه موضوع مذاکره و نه محل امتیاز دادن
در مقابل، اما طی هفتههای اخیر، برخی کشورهای غربی، بهویژه اعضای باقیمانده در برجام، محدودسازی توان موشکی و دفاعی ایران را بهطور تلویحی بهعنوان پیششرطی برای بازگشت به میز مذاکره مطرح کردهاند. این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران، در بالاترین سطوح، چنین مطالباتی را قاطعانه رد کردهاند. در همین راستا، علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور در دهم شهریور، در پیامی توییتری نوشت: «کدام ایرانی باغیرتی امروز خواهان این است که سلاح خود را تحویل دشمن دهد؟»
لاریجانی اضافه کرده بود: «امریکاییها فقط حرف از مذاکره میزنند و پای میز مذاکره نمیآیند و به غلط میگویند جمهوری اسلامی مذاکره نمیکند! در حالی که ما به دنبال مذاکره عاقلانه هستیم. آنان با طرح مسائلی که خود میدانند امکان تحقق آن وجود ندارد، مثل محدودیتهای موشکی، مدلی را مطرح میکنند که عملاً مسیر مذاکره را منتفی کند.» این موضع نهتنها بیانگر دیدگاه یک مقام مسئول، بلکه نشاندهنده روحیه و اراده ملی برای ایستادگی بر اصول امنیتی و راهبردی کشور است.
تجربهای که به قدرت بدل شد
تمنای غرب برای کاهش توان دفاعی و موشکی در حالی است که جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته، همواره تحت شدیدترین تحریمهای تسلیحاتی غرب قرار داشته، اما همین محدودیتها موجب شد نگاه مسئولان کشور به درون معطوف شود. امروز، توان موشکی ایران، از جمله در زمینه ساخت موشکهای بالستیک، کروز، سامانههای پدافندی پیشرفته و پهپادهای بومی، نمونهای کمنظیر از خوداتکایی و نوآوری داخلی است. این دستاوردها صرفاً یک پیشرفت فناورانه نیستند، بلکه مبنای بازدارندگی فعال ایران در برابر تهدیدات خارجی محسوب میشوند و بدیهی است که به تعبیر دبیر شورای عالی امنیت ملی هیچ آدم عاقلی سلاح خود را به میز مذاکره نمیسپارد.
اراده سه قوه برای تقویت بنیه دفاعی
نگاهی به مواضع اخیر مقامات قوه مجریه، مقننه و قضائیه نشان میدهد که در موضوع تقویت توان دفاعی، هیچ گونه تردید یا دودلی وجود ندارد. نه تنها مجلس با تصویب طرح الزام دولت به تقویت بنیه دفاعی، مسیر قانونی آن را هموار کرده، بلکه دولت نیز با بهرهگیری از تجربیات گذشته، سرمایهگذاری در حوزه دفاعی را اولویتی ملی میداند. قوه قضائیه نیز در برخورد با هرگونه اقدام علیه امنیت ملی، از جمله نفوذ یا تخریب در صنایع دفاعی، با قاطعیت عمل کرده است. این هماهنگی سهجانبه، نشان میدهد که توان دفاعی ایران، نه یک گزینه سیاسی، بلکه یک اصل غیرقابل معامله است.
جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر تجربیات گذشته، از جمله جنگ تحمیلی هشت ساله و همچنین تهدیدات اخیر، به این باور رسیده است که تنها راه صیانت از استقلال، امنیت و عزت ملی، تقویت مستمر بنیه دفاعی کشور است. امروز، نه تنها هیچ مسئول و مقام دلسوزی حاضر به کوتاه آمدن در این زمینه نیست، بلکه با اجماع عمومی، تقویت توان دفاعی بهعنوان یک راهبرد بلندمدت در دستور کار قرار گرفته است.
در شرایطی که دشمنان جمهوری اسلامی ایران خواهان تضعیف ابزارهای بازدارنده کشور هستند، ایران مسیر معکوس را برگزیده: مسیر تقویت، توسعه و ارتقا. این رویکرد، نهتنها ضامن امنیت ملی است، بلکه پیام روشنی به همه جهان مخابره میکند: قدرت دفاعی ایران خط قرمز است و هرگونه تلاش برای عبور از آن، بیپاسخ نخواهد ماند.