کد خبر: 1307477
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۴ - ۰۰:۰۰
سناریوی بازیگران محدود واردکنندگان ادامه‌دار است؟

جوان آنلاین: چهار ماه از سال می‌گذرد، اما وزارت صمت گام عملی برای واردات خودرو برنداشته است. در سال جاری برنامه‌ریزی شده است حدود ۹۰ هزار خودرو وارد شود با این حال دست فرمان فعلی سیاستگذار این بخش تحقق این میزان از واردات را با، اما و اگر روبه‌رو کرده است. در روز‌های ابتدایی هفته وزارت صمت فراخوانی منتشر کرد که در آن از متقاضیان واردات خودرو خواسته شده بود تا پایان تیرماه برای بررسی صلاحیت و رتبه بندی نمایندگی‌ها مدارک خود را به وزارت صمت ارائه دهند. 

 از سویی دیگر نگرانی‌ها درباره سناریوی تکراری واردکنندگان محدود خودرو در سال گذشته افزایش یافته است. در حالی که افزایش رقابت و رفع انحصار یکی از اهداف مهم واردات خودروست آمار‌ها نشان می‌دهد سال گذشته بیش از ۵۰ درصد واردات خودرو تنها از سوی چهار شرکت انجام شده است. این ساختار انحصاری، نه تنها منجر به کاهش تنوع برند‌ها در بازار شده، بلکه قیمت نهایی خودرو‌های وارداتی را نیز افزایش داده است، چراکه فضای رقابتی از بین رفته است و واردکنندگان بزرگ بدون نگرانی از رقابت، خودرو‌ها را عرضه کرده‌اند. 
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این باره با اشاره به ضرورت رفع انحصار از خودرو گفت: تأکید بر واردات خودرو به معنای کنار گذاشتن تولیدات داخل نیست. صنعت خودروسازی نیز در جای خود از اهمیت بسزایی برخوردار است، اما تنها راه رقابت پذیری در این صنعت و ایجاد رقابت بین خودرو‌های داخلی و خارجی، واردات خودروست. مهرداد لاهوتی با بیان اینکه صنعت خودرو نیازمند رقابت است و خودروسازان داخلی باید از انحصار خارج شوند، افزود: مادامی که واردات خودرو در کشور با محدودیت مواجه است، خودروسازان داخلی چه زمانی که از سوی دولت مدیریت می‌شدند و چه در شرایط فعلی که مدیریت به بخش خصوصی واگذار شده است، تلاشی برای عرضه محصولات رقابتی به لحاظ کیفیت و قیمت نخواهند کرد. وی با اشاره به تعیین سقف ارزی ۲ میلیارد یورو برای واردات خودرو در سال جاری بیان کرد: علاوه بر سقف ۲ میلیارد یورو برای واردات خودرو، هر یک از ایرانیان خارج از کشور می‌توانند با ارزی که در اختیار دارند، یک دستگاه خودرو وارد کشور کنند. 
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی واردات خودرو را راهکاری مؤثر در جهت شکستن انحصار صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: با ورود گسترده خودرو‌های خارجی به کشور، خودروسازان داخلی ناچار به رقابت با خودرو‌های وارداتی هم در زمینه کیفیت و هم قیمت خواهند شد. 
دادفر، کارشناس بازار خودرو نیز در این زمینه گفت: تاکنون بانک مرکزی وضعیت ارزی برای واردات خودرو را تخصیص و تأیید نکرده است، میان بانک مرکزی و وزارت صمت زبان مشترک وجود ندارد. 
وی افزود: معتقدم اجرای این آیین نامه فعلاً انجام نمی‌شود، زیرا از ابتدا تا امروز، واردات خودرو فقط تبدیل به یک کشمکش، یک سردرد، یک درگیری و یک بلاتکلیفی محض شده که نتیجه آن مشخص نیست. واردات نه فقط برای فعالان حوزه خودرو، بلکه برای مردم هم یک دردسر بزرگ شده است. وقتی تخصیص ارز مشخص نباشد، هیچ کس به نتیجه نخواهد رسید. شما نمی‌توانید برنامه‌ریزی کنید، نمی‌توانید پیش‌بینی داشته باشید. ما الان در اقتصادی هستیم که پیش بینی پذیر بودن، خودش سرمایه است، اما در شرایط فعلی این اصل هم از ما گرفته شده است. وی افزود: در حال حاضر این قانون اجرا نشده است و زمان آن مشخص نیست، اما هیچ اثری از اجرای آن ندیدیم. با توجه به اینکه قانون مذکور ابلاغ شده است، تاکنون اثری از اجرای آن نیست. 
هم اکنون نیز با گذشت حدود نزدیک به چهار ماه از سال، هنوز هیچ خودرویی وارد نشده است و حتی فهرست نهایی شرکت‌های مجاز نیز مشخص نیست. کارشناسان بی‌عملی وزارت صمت در واردات خودرو را منجر به بهم ریختگی بازار خودرو در ماه‌های آینده می‌دانند.

برچسب ها: خودرو ، وزارت صمت ، واردات
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار