جوان آنلاین: کانال تلگرامی «راهنمای منابع انسانی» نوشت: یکی از باورهای رایج این است که «تجربه» همیشه ما را آگاهتر و پختهتر میکند، اما یافتههای پژوهشی نشان میدهند «تجربه» بهتنهایی الزاماً باعث یادگیری از اشتباهات نمیشود و حتی میتواند ما را از مسیر یادگیری منحرف کند. افرادی که خود را «باتجربه» میدانند، معمولاً کمتر شک میکنند، کمتر احتیاط به خرج میدهند و روندها و تصمیمهای خود را کمتر به چالش میکشند. در واقع، تجربه زیاد میتواند اعتماد به نفس کاذب ایجاد کند. برای مثال، پژوهشها نشان دادهاند که مدیران باتجربهتر معمولاً بهرهوری خود را بالاتر از میزان واقعی آن ارزیابی میکنند. همچنین، هرچه قدرت یک مدیر بیشتر باشد، احتمال بیشتری دارد که دچار اعتماد به نفس کاذب شود. در مطالعهای جالب، مشخص شد که مدیران ارشد، نه فقط در قدرت تحلیل، بلکه در ۹۵درصد ویژگیهای اخلاقی مثل صداقت، همدلی و تأثیرگذاری نیز خود را بهتر از دیگران میدانستند، اما چرا این اتفاق میافتد؟ دو دلیل اصلی دارد:
۱) مدیران رده بالا معمولاً افراد کمتری بالای سر خود دارند و بنابراین بازخورد مستقیم کمتری دریافت میکنند. بازخورد کمتر، احتمال خودبزرگبینی را افزایش میدهد.
۲) از سوی دیگر، هرچه قدرت مدیر بیشتر باشد، کارکنان راحتی کمتری برای ارائه بازخورد به او احساس میکنند. در نتیجه این مدیران کمتر با دیدگاههای انتقادی مواجه میشوند.
تجربه اگر با بازخورد مستمر، تأمل شخصی و ذهنیت یادگیرنده همراه نباشد، میتواند تبدیل به نقطه ضعف شود؛ نه نقطه قوت.