کد خبر: 1221522
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۶

جوان آنلاین: کانال تلگرامی مطالعات جنگ هیبریدی در مطلبی با طرح این پرسش که آیا زمان تشکیل دادگاه سایبری بین المللی فرا رسیده است یا خیر، نوشت:

در دکترین حقوق بین الملل می‌توان بحثی را در مورد لزوم ایجاد یک قوه عدلیه مشاهده کرد که وظیفه آن رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با محیط ICT است. با این حال، ماهیت فضای مجازی چالش‌هایی را به همراه دارد. به عنوان مثال، پیچیدگی نسبت دادن حملات سایبری و همچنین دشواری جمع آوری شواهد از نقطه نظر فنی و اثبات دخالت یک دولت خاص در یک حمله سایبری تلاش‌های قانونی را بسیار دشوار می‌کند.

علاوه بر این، مشکلی وجود دارد که به این واقعیت خلاصه می‌شود که در واقع، هیچ توافقی در مورد مسائل اساسی در این حوزه مهم حکمرانی وجود ندارد. تفاوت‌های ایدئولوژیکی جدی در خصوص مسائل مختلف و همچنین استفاده از مقررات ICT وجود دارد. هیچ مصالحه‌ای در مورد اینکه آیا قواعد حقوق بین الملل موجود در محیط ICT قابل اجرا هستند یا نیاز به قواعد جدید وجود دارد و اینکه آیا قوانین الزام آور حقوق بین الملل که در محیط ICT قابل اجرا خواهند بود یا خیر پرداخته نشده است.

در عین حال، برای اجرای رسیدگی‌های حقوقی در سطح جهانی، اولاً باید دیدگاه مشترک یا حداقل سازشکارانه، مبانی حقوقی محیط ICT و نیز هماهنگ سازی قوانین شکل بگیرد و یک کنوانسیون جهانی را سازماندهی کند. علیرغم اینکه بسیاری از دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای در سال‌های اخیر چارچوب قانونی را برای مبارزه با جرایم سایبری تدوین و اتخاذ کرده اند، سیستم‌های حقوقی ملی، یکپارچه نشده اند و کنوانسیون بین المللی هنوز تدوین نشده تا فعالیت‌ها در محیط ICT را به طور کلی تنظیم کند. به ویژه این مسئله، در خصوص جرایم سایبری کاملا پررنگ و قابل مشاهده است.

آرویک مارتیروسیان، به این نتیجه می‌رسد که اکنون عوامل ذکر شده تهدیدی برای ایجاد یک نمونه سیاسی شده یا ناکارآمد دیگر است و با توجه به فقدان مقررات حقوق بین الملل و نظام تضمین امنیت اطلاعات بین المللی، ایجاد چنین ارگانی در مرحله کنونی، توسعه حقوق بین الملل و روابط بین الملل را می‌طلبند که اکنون بسیار خنثی و بی اثر است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار