کد خبر: 1218755
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۰
نظر وگذری بر «آیت الله العظمی سید محمدهادی میلانی به روایت اسناد»
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، همان‌گونه که از نام آن پیداست «آیت‌الله العظمی سیدمحمدهادی میلانی به روایت اسناد» را بازخوانی کرده‌است
 علی‌احمدی فراهانی

جوان آنلاین: اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، همان‌گونه که از نام آن پیداست «آیت‌الله العظمی سیدمحمدهادی میلانی به روایت اسناد» را بازخوانی کرده‌است. این پژوهش توسط رحیم روح‌بخش الله‌آباد انجام شده و مرکز اسناد انقلاب‌اسلامی، به انتشار آن همت گماشته است. تارنمای ناشر در اشارتی کوتاه، در‌باب موضوع این کتاب آورده‌است: «مرجعیت شیعه به‌دلیل ویژگی‌های خاص خود در طول تاریخ به‌ویژه تاریخ معاصر ایران، نقش تعیین‌کننده‌ای در تحولات سیاسی و اجتماعی داشته و دارد. حرکت‌های ضداستعماری و ضد‌استبدادی یک قرن اخیر، گواه روشنی از این نقش و پایگاه است. در نهضت اسلامی هم نقش مرجعیت شیعه، نقشی سرنوشت‌ساز و مهم بود. نهضت اسلامی‌در سال ۱۳۴۱، در مقابل سیاست‌های ضدمذهبی و ضدملی حکومت پهلوی، با همگامی و تشریک مساعی مراجع عظام تقلید آغاز و رفته‌رفته در میان ایشان، حضرت امام به‌عنوان سکان‌دار نهضت مطرح گردید. آیت‌الله‌العظمی‌سیدمحمدهادی میلانی از جمله مراجع عظام تقلید بوده‌اند که ضمن حمایت و پشتیبانی صریح و محکم از حضرت‌امام و مبارزات وی، هدایت جریان نهضت را در خراسان و مناطق مختلف برعهده داشت. حمایت‌های بی‌دریغ آیت‌الله میلانی از منویات امام و مبارزان مسلمان، وی را بعد از تبعید حضرت امام به کانون توجه مبارزان تبدیل کرد. به‌ویژه آنکه در لحظه‌های حساس نهضت چون: اعدام انقلابی حسنعلی‌منصور و کودتای ناموفق سرلشگر قرنی، نام آیت‌الله‌العظمی‌میلانی در میان افتاده بود...»
این پژوهش در بخشی از خود، نقش آیت‌الله‌میلانی در کمک رسانی به زلزله‌زدگان جنوب خراسان را این‌گونه تبیین کرده است: «در‌پی وقوع زلزله در منطقه جنوب خراسان به سال ۱۳۴۷، تعداد ۲۸۰ شهر و روستا صدمه دید و شهر کاخک به ویرانه‌ای تبدیل و عده زیادی کشته و بی‌خانمان شدند. آیت‌الله میلانی جهت امدادرسانی به آسیب‌دیدگان دسـت بـه کـار شـد و ضـمن فراخوان عمومی برای ارسال کمک‌های مردمی، عده‌ای از طلاب علوم دینی را برای کمک‌رسانی به منطقه اعزام نمود و بعد‌ها نیز بـا احـداث بناهـایی بـه یـاری آسیب‌دیدگان شتافت. ایشان هر خانه‌ای که به زلزله زدگان واگذار می‌کرد، خـود سـند آن را نوشته و در اختیار آنان قرار می‌داد. اقدامات و فعالیت‌های اجتماعی آیت‌الله میلانی، از جمله در کمک به آسیب‌دیدگان زلزله خراسان، در گزارش‌های ساواک بازتاب فراوانی یافتـه است. در یکی از این گزارش‌ها با اشاره به تلفات زلزله که بالغ بر ۱۵ هزار نفر بود، از صدور اعلامیه آقای‌میلانی در همدردی با زلزله زدگان و فراخوان کمک به آنان خبر‌داده و خاطرنشان نموده که آیت‌الله میلانی همچنین به همین مناسبت، مجلس ختمی در مسجد گوهرشاد بر پا نمـود. در گزارش‌های دیگری سایر اقدامات آیت‌الله میلانی به شرح ذیل آمده است: اعـزام طلاب به منطقه برای کفن و دفن کشته‌شدگان در زلزله، افتتاح شماره‌حسابی در بانک بیمه بازرگانان برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردم، عـدم برگزاری جشن‌تولد حضرت زهرا (س) برای ابراز همدردی با زلزله‌زدگان، جمع‌آوری کمک‌های غیرنقدی مردم اعم از: چراغ، ظروف، تریکو، اثاثیه زندگی و از این قبیل. در پایان همین گزارش، رئیس شهربانی خراسان اذعان کرده است: نمی‌توان خدمات روحانیان به زلزله‌زدگان را کتمان کرد. خدمات آن‌ها چشمگیر بوده و این مطلب را در منطقه زلزله‌زده، همه می‌دانند. بالاخره به دستور ایشان و با وجوه جمع‌آوری شده از سوی آیت‌الله، پنج روستا بازسازی و بیست قنات لایروبی شد...»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار