کد خبر: 1216425
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
نژادپرستی که چندین دهه زیر پوست جامعه اسرائیلی لانه کرده بود، طی چهارماه بعد از جنگ غزه، بیش از هرموقع دیگری خودنمایی می‌کند
جوان آنلاین: نژادپرستی که چندین دهه زیر پوست جامعه اسرائیلی لانه کرده بود، طی چهارماه بعد از جنگ غزه، بیش از هرموقع دیگری خودنمایی می‌کند. طی ۱۳۴ روز گذشته، علاوه بر اقدامات نژادپرستانه سربازان اسرائیلی، چندین مقام کنونی و پیشین رژیم صهیونیستی، صریح یا ضمنی از کشتارجمعی فلسطینیان در غزه حمایت کرده‌اند. تازه‌ترین موضع‌گیری مربوط به رامی ایگرا، مسئول سابق سرویس اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی (موساد) است که به شبکه عبری کان گفته که تمامی فلسطینی‌های بالای چهار سال در نوار غزه «مستحق این هستند که در معرض سیاست مجازات جمعی اسرائیل قرار بگیرند.»
 
حدود یک ماه از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ گذشته بود که آمی‌های الیاهو، وزیر میراث رژیم صهیونیستی گفت که «یک راه» اسرائیل در غزه این است که «چیزی شبیه به نوعی بمب هسته‌ای را روی تمام غزه بیندازیم، آن‌ها را صاف کنیم و همه را در آنجا از بین ببریم.» این صحبت‌ها آن زمان، مثل توپ صدا کرد و نه تنها با واکنش‌های تند بین‌المللی روبه‌رو شد، بلکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مجبور شد از تعبیر «دور از واقعیت» برای آن استفاده کند. از آن زمان تاکنون، از پایین‌رده‌های نظامی تا مقام‌های بلندپایه کنونی و پیشین رژیم صهیونیستی، پی‌درپی سخنانی به زبان آورده و مرتکب اقداماتی نژادپرستانه شده‌اند که فحوای آن‌ها برای ناظران بیرونی در حال عادی شدن است. به رغم اینکه نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر تندروترین کابینه تاریخ اسرائیل گفته که «اسرائیل و ارتش اسرائیل مطابق با بالاترین استاندارد‌های حقوق بین‌الملل عمل می‌کنند تا از آسیب به افراد غیرنظامی جلوگیری کنند» ولی به نظر می‌رسد این موضع او، بیش از انطباق با واقعیت جنگ، لفاظی‌هایی است که با تمایلات فزاینده جامعه اسرائیلی که در فضای جنگی بروز و ظهور کرده، در تضاد است، به خصوص که به رغم گذشت نزدیک ۲۰ هفته از جنگ در غزه، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند بیش از نیمی (۵۱ درصد) از اسرائیلی‌ها به‌رغم کشته‌شدن ۲۹ هزار اسرائیلی با توافقی که شامل ایجاد کشور فلسطین و عادی‌سازی با کشور‌های عرب است، مخالف هستند. 
 معادل چند بمب اتمی
برآورد‌هایی که اوایل نوامبر ۲۰۲۳ منتشر شد، نشان می‌داد که بمب‌هایی که اسرائیلی‌ها طی چند هفته اول جنگ روی غزه ریخته‌اند، معادل ۲۵ هزار تن تی‌ان‌تی، یعنی ۱۰ هزار تن بیشتر از بمب اتمی بوده که روی هیروشیما انداخته شده که به نظر می‌رسد حالا باید به چند بمب اتمی رسیده باشد. اوایل دسامبر ۲۰۲۳، آریه کینگ، معاون شهردار قدس اشغالی در یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس خواستار «دفن زنده» اسرای فلسطینی ساکن نوار غزه شد و نوشت که دفن زنده آن‌ها بهترین کاری است که می‌توان کرد، چرا که آن‌ها جز گروهی از مورچه‌ها نیستند! در آخرین روز‌های سال ۲۰۲۳، جملاتی از قول «تالی گوتلب» نماینده کنست رژیم صهیونیستی از حزب لیکود منتشر شد که تأکید می‌کرد نباید اجازه داد آب و سوخت و غذا وارد غزه شود، زیرا تنها در این صورت می‌توانیم آن‌ها را به زانو دربیاوریم و شکست دهیم. او در همین اظهارنظر گفته بود که هرکس در غزه بماند و حاضر به ترک این منطقه نشود، باید کشته شود. اواسط دسامبر ۲۰۲۳، فیلم‌هایی از آوازخوانی تلمودی از جمله خواندن سرود حنوکا و خواندن دعا‌های یهودی در داخل یک مسجد در جنین در کرانه باختری منتشر شد. هرچند گفته شد که این سرباز اسرائیلی از خدمت تعلیق شده، ولی تداوم اقدامات مشابه صهیونیست‌های افراطی، نشانه ریشه‌های عمیق این نوع نژادپرستی مذهبی در جامعه اسرائیلی بود که به یمن جنگ در غزه، حالا در حال نشو و نمو بود. 
در هفته‌های اخیر، سربازان اسرائیلی ویدئو‌هایی را در TikTok منتشر کرده‌اند که آن‌ها را در حال منفجر کردن ساختمان‌ها، کامیون‌ها و تأسیسات غیرنظامی در مناطق صنعتی در شرق غزه نشان می‌دهد، فیلم‌هایی که در بسیاری از موارد، سربازان هنگام منفجر کردن این مراکز، شادی می‌کنند یا عبارات نژادپرستانه به زبان می‌آورند. حوالی ۲۰- ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳، ویدئویی منتشر شد که نشان می‌داد نیرو‌های اسرائیلی ده‌ها ساختمان مسکونی را در محله شجاعیه غزه منفجر می‌کنند. در این ویدئو صدای سربازانی شنیده می‌شد که می‌گفتند: «محله شجاعیه رفت هوا!» در همین ویدئو صدا‌هایی شنیده شد که فریاد «زنده باد اسرائیل» سرمی دادند، در حالی که حدود ۵۰ ساختمان یکجا در حال منفجر شدن بود. تقریباً در همین فاصله زمانی، شبکه الجزیره فیلم‌هایی به دست آورده که نشان می‌داد اعضای ارتش اسرائیل درحال بمب‌گذاری ساختمان‌های غزه هستند. 
 
 آهای حیوان‌ها!
الجزیره در اواخر دسامبر ۲۰۲۳ هم صحنه‌هایی منتشر کرد که نشان می‌داد نظامیان اسرائیلی وارد منزلی در جنین شده و با بستن دست و پای فلسطینی‌ها چسب بر دهان آن‌ها زده و خود روی مبل نشسته و قلیان می‌کشند و با تمسخر و عبارات نژادپرستانه و زننده بازداشت‌شدگان را شکنجه می‌کنند. آن‌ها با افتخار این فیلم را در فضای مجازی اسرائیلی منتشر کردند. طی چند روز گذشته، در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی منتشر شده که نشان می‌دهد یک نظامی اسرائیلی در نزدیکی بیمارستان ناصر از لفظ «حیوان» استفاده کرده و از کادر پزشکی می‌خواهد بیمارستان را ترک کنند. تازه‌ترین موضع‌گیری مربوط به رامی ایگرا، مسئول سابق سرویس اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی (موساد) است که گفته است: «تمامی فلسطینی‌های بالای چهار سال در نوار غزه حامی حماس بوده و مستحق مجازات جمعی هستند!» به گزارش ایسنا، رامی ایگرا با حضور در برنامه‌ای در شبکه عبری زبان «کان» گفته که تمامی فلسطینی‌های بالای چهار سال در نوار غزه از جنبش حماس حمایت می‌کنند و «آن‌ها مستحق این هستند که در معرض سیاست مجازات جمعی اسرائیل قرار بگیرند.» این مسئول سابق موساد در ادامه می‌گوید: «تمامی غیرنظامیان در غزه گناهکار هستند.» او تمام افراد بالای چهار سال در غزه را از حامیان حماس دانست و گفت که آن‌ها مستحق این هستند که در معرض سیاست مجازات جمعی اسرائیل قرار گرفته و از غذا، دارو و کمک‌های بشردوستانه محروم شوند: «همه در غزه گناهکار بوده و همه صدای حماس هستند، هر فرد بالای چهار سال حامی حماس است و هدف فعلی ما تبدیل آن‌ها از حامیان حماس به افرادی است که حماس را دوست ندارند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار