کد خبر: 1208174
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
در طول سال‌ها، مد‌حجاب به گونه‌ای تکامل یافته که زنان مسلمان را در سبک جریان اصلی گنجانده‌است، اما عوامل مؤثر بر مد‌حجاب علاوه بر مذهب هنوز کشف نشده‌است.
زینب مواصلی

جوان آنلاین: معنای لغوی «حجاب»، پوشاندن یا پرده‌زدن است. کلمه انگلیسی «روسری» و اصطلاح عربی «حجاب» به جای یکدیگر استفاده شده‌اند، اما حجاب در بسیاری از کشور‌های مسلمان دارای مفاهیم فرهنگی است. حجاب یک عمل مذهبی و فرهنگی برای زنان مسلمان است که برای بیان هویت و ایمان معنوی خود انجام می‌شود. در سال‌های اخیر، حجاب به عنوان نشانه‌ای از شعور اسلامی مطرح شده‌است، زیرا زنان بیشتری پوشیدن حجاب را نشان‌دهنده تمایل خود برای عضویت در احیای اسلامی می‌دانند، به ویژه در کشور‌هایی که پوشیدن آن اجباری نیست یا در کشور‌های غیر‌اسلامی. زنان مسلمانی که حجاب دارند به طور فعال در عرصه عمومی در سراسر جهان شرکت می‌کنند. آن‌ها متخصصانی مانند پزشکان، وکلا و مقامات دولتی هستند. اکثر کشور‌های مسلمان اکنون «جهان‌وطنی اسلامی» را پذیرفته‌اند، که به زنان مسلمان اجازه می‌دهد تا شخصیت خود را از طریق آخرین روند مد با انواع سبک‌ها، اکسسوری‌ها و رنگ‌های پررنگ، به‌رغم انطباق با لباس‌های پوشیده، ابراز کنند. در مالزی، اگرچه اسلام دین رسمی است و قوانین شریعت اجرا می‌شود، اما داشتن حجاب برای زنان مسلمان اجباری نیست. به زنان مسلمان این آزادی داده می‌شود که انتخاب کنند آیا می‌خواهند حجاب داشته‌باشند یا نه. زنان مسلمان مالزیایی که پوشش با حجاب را انتخاب می‌کنند، بسته به شرایط، از انواع سبک‌ها، الگو‌ها و رنگ‌های جسورانه با لباس‌های مدرن و سنتی استفاده می‌کنند. در مالزی، ابراز ایمان و هویت با داشتن حجاب، حق زنان را برای کسب بالاترین تحصیلات و انتخاب حرفه مورد نظر خود در نیروی کار سلب نمی‌کند.
ظهور مد حجاب فرصتی برای بازتعریف نماد مسلمان فراهم کرده‌است. مد حجاب مطابق با ظهور حجابیست‌ها است که «زنان مسلمانی هستند که مد روز لباس می‌پوشند و/یا لباس‌های مد روز طراحی می‌کنند، در حالی که به سمت آنچه توسط دینشان از نظر لباس تجویز می‌شود، جهت‌گیری می‌کنند». به گفته غنی، زنان مسلمان امروزه مطابق با ظهور رسانه‌های مد مسلمان، وبلاگ‌ها، طراحان و خرده‌فروشان، انتخاب‌های مد و سبک بیشتری نسبت به قبل دارند. ویلسون نتیجه می‌گیرد که روند مد حجاب تا آنجا پیش می‌رود که با ایجاد مد‌حجابی که با فرهنگ اسلامی مطابقت دارد، جوامع محلی را به هم متصل می‌کند. گرایش‌های مد حجاب کنونی سعی در مدرن‌سازی فرم سبک حیامندانه با حفظ جوهره دیدگاه‌های سنتی و فرهنگی دارند. این مد یک احساس معاصر با طراوت از ظرافت و سرزندگی ایجاد می‌کند و سبک و روند جدیدی را برای زنان مسلمان ایجاد می‌کند که مد را با ایمان اسلامی خود ترکیب می‌کنند. حجاب به وضوح زنان مسلمان را از زنان غیر مسلمان متمایز می‌کند. حجاب نماد زنان مسلمان است. روند‌های حجاب معاصر با ترکیبی از بیان خود از عفت و حیا محافظت می‌کنند و از آخرین روند‌های مد رایج الهام گرفته شده‌اند. مد حجاب از طریق سبک‌های مختلف پوشیدن حجاب فردی می‌شود.
در طول سال‌ها، مد‌حجاب به گونه‌ای تکامل یافته که زنان مسلمان را در سبک جریان اصلی گنجانده‌است، اما عوامل مؤثر بر مد‌حجاب علاوه بر مذهب هنوز کشف نشده‌است. در مالزی، زنان مسلمان هنوز هنگام ایجاد روند مد به قوانین اسلامی پایبند هستند. در عصری که اطلاعات به راحتی از طریق رسانه‌های اجتماعی قابل‌دسترسی است، زنان مسلمان مدرن به راحتی با آخرین روند‌های جهان همراه شده‌اند. اگر چه در حال حاضر اشکال مد روز و بداهه‌تر یا استفاده از مد حجاب قابل‌قبول است، اما نباید مفهوم واقعی حجاب را زیر پا بگذارد تا آموزه‌های اسلام دچار سوءتفاهم نشود. این مطالعه به بررسی عوامل مؤثر بر مصرف مد حجاب در میان زنان مسلمان در مالزی می‌پردازد. تنها مطالعات اندکی برای شناخت مد حجاب که به عنوان مد حجاب شناخته می‌شود، تلاش کرده‌اند.
جهانی شدن اسلامی و سبک زندگی در حال تکامل مصرف‌کنندگان مسلمان در خاورمیانه، اروپا و آسیا منجر به انتشار محتوای اسلامی با محوریت در بسیاری از رسانه‌های مخابراتی شده‌است. به گفته بتا و هام، گسترش مسلمانان در سراسر جهان به عاملی تبدیل شده‌است که به رسانه‌های سبک زندگی مسلمانان کمک می‌کند تا تکامل‌یافته و فضای رسانه‌ای مسلمانان در سطح جهانی گسترش یابد. مد اسلامی در بازار جهانی در حال گسترش است. به گفته ویلسون، بازاریابان باید نگران این بازار باشند، زیرا بلومبرگ ارزش بازار جهانی مد مسلمانان را ۹۶ میلیارد دلار تخمین زده‌است، زیرا ۸۰۰ میلیون زن مسلمان در سراسر جهان آماده تقاضا و مصرف هستند. در میان این زنان، حدود ۴۰ درصد آن‌ها ۲۵ ساله هستند. مصرف‌کنندگان جوان مستعد پوشیدن لباس‌های مد روز هستند. علاوه بر این، شهرنشینی و بهبود وضعیت اجتماعی و جمعیتی بسیاری از کشور‌های مسلمان، موقعیت زنان مسلمان را در جامعه بازتعریف کرده‌است. زنان مسلمان در پاسخ به کلیشه‌ها و ستم در دین ایجاد شده توسط غرب، به جست‌وجوی فرصت‌هایی برای توانمندسازی ادامه داده‌اند. زنان مسلمان که ادراک آن‌ها تا حد زیادی تحت‌تأثیر مصرف این رسانه‌ها قرار دارد، به عنوان نسلی از زنان رشد کرده‌اند که معتقدند حجاب نماد آزادی و در عین حال مطابق با پیشرفت کشور است و دیدگاه جوامع و سیاست را نسبت به اسلام و ماهیت نمادین خود حجاب تغییر داده‌است. افزایش قابل‌توجه الگو‌های مصرف حلال در میان مسلمانان، از جمله مد، برای غلبه بر کلیشه‌ها و تصورات منفی پس از ۱۱ سپتامبر مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نتیجه، مد حجاب به رسمیت شناخته شده‌است و مد حجاب امروزه در میان زنان مسلمان مدرن رایج است. مسلمه اصطلاحی است که به یک «مسلمان زن» که نماد فرهنگ و باور‌های اسلامی است، اطلاق می‌شود.
رسانه‌های جمعی نقش مهمی در ترویج روند نوظهور مد حجاب دارند. Aquila Asia، یک مجله سنگاپوری برای زنان مسلمان، زنان مسلمان را قدرتمند و شیک توصیف می‌کند. به گفته بتا و هام، مد نشان داده‌شده در مجله در واقع نشان‌دهنده «زنان شهری و جهان وطن است، اما در عین حال، هویت‌های دیندار و سنتی زنان مسلمان را حفظ می‌کند که به نقش‌های خانگی و زنانه متعارف پایبند هستند. نمایندگی‌ها».
پوشش رسانه‌های جهانی همیشه تفاوت بین تصویر مسلمان و لباس مسلمان را نشان می‌دهد. اکثر رسانه‌های خبری به ندرت اجازه می‌دهند تا جایی برای بحث‌های ظریف در مورد مد اسلامی وجود داشته‌باشد، زیرا با تغییر چرخه اخبار کلان سیاسی، آن را ناخوانا یا بیش از حد قابل‌مشاهده نشان می‌دهد. در نتیجه، مد اسلامی تمایل دارد در صنعت مد محبوبیت نداشته‌باشد. با این وجود، با ظهور رسانه‌های اجتماعی، حجاب‌ها رواج بیشتری پیدا کرده‌اند، به طوری که کارآفرینان مسلمان بیشتری با فروش آنلاین لباس‌های حجاب خود و ارسال فیلم‌هایی از آموزش‌های حجاب، کارگاه‌ها و سایر برنامه‌های مرتبط با مد حجاب، زنان حجاب را هدف قرار می‌دهند. دلایل نفوذ آسان ترند‌های حجابیست‌ها به چند عامل مربوط می‌شود؛ استفاده از رنگ‌های زنده، لوازم جانبی خیره‌کننده، چاپ‌های نفیس و سبک پوشیدن که نشان‌دهنده مهارت خود فرد است. مشاهده شخصیت‌های متنوعی که از طریق مد حجاب نشان داده می‌شوند، تجربه بزرگی است. افزایش آگاهی کارآفرینان مسلمان به منظور ادغام مد با لباس مسلمانان متواضع از طریق ترکیب آموزه‌های اسلام در مورد اخلاق خوب مشاهده می‌شود. زنان مسلمان کارآفرین حتی از طریق خطوط لباس مستقل خود در صنعت مد نیز موفق شده‌اند. این پدیده منجر به رشد پوشاک مطابق با مسلمه در صنعت مد شده‌است و این روند در آینده رشد بیشتری خواهد داشت.
منابع در دفتر روزنامه موجود است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار