کد خبر: 1200810
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به لزوم تخصصی‌شدن بانک‌ها در کشور گفت: در حال تدوین اساسنامه بانک‌های تجاری، قرض‌الحسنه و توسعه‌ای در بانک مرکزی هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به لزوم تخصصی‌شدن بانک‌ها در کشور گفت: در حال تدوین اساسنامه بانک‌های تجاری، قرض‌الحسنه و توسعه‌ای در بانک مرکزی هستیم.
به گزارش «جوان» به نقل از صداوسیما، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد اظهار داشت: در حال تدوین اساسنامه بانک‌های تجاری، قرض‌الحسنه و توسعه‌ای در بانک مرکزی هستیم.
فرزین درباره بانکداری قرض‌الحسنه گفت: به دنبال این هستیم که بانکداری قرض‌الحسنه با هزینه کم تأمین مالی نیاز‌های خرد و ضروری مردم را انجام دهد، نرخ سود این تسهیلات باید پایین باشد، چون مردم به دلیل نیاز ضروری سراغ این وام می‌آیند نه برای کار‌های تجاری.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بخشی از بانک‌ها مانند بانک ملی بانک جامع هستند، برای این بانک‌ها اساسنامه بانکداری جامع تدوین خواهیم کرد، بانک‌های ملی و سپه هم شعب زیادی دارند و در تمام ایران گسترده هستند و می‌توانند نیاز‌های مردم را پوشش دهند.
وی با بیان اینکه برای بانک‌هایی که دانش‌بنیان‌ها را تأمین مالی می‌کنند نیز اساسنامه تدوین می‌کنیم، تصریح کرد: نظارت موضوع مهم بانک مرکزی است، اگر بتوانیم دسته‌بندی را انجام دهیم، مدل نظارتی هر بانک متفاوت خواهد شد. نمی‌توانیم بر تمام بانک‌ها یک نوع نظارت داشته باشیم، اقدامات خوبی را شروع کرده‌ایم، قطعاً نظارتی که در ماه‌های آینده در بانک مرکزی خواهیم داشت با آنچه الان وجود دارد، متفاوت خواهد بود. فرزین ضمن اشاره به اینکه هر جا پول سپرده‌گذار وجود داشته باشد، نظارت جدی خواهیم داشت، افزود: هر چند مدیر بانک رسالت تلاش کرد وام بدون کارمزد را حاصل همکاری بانک مرکزی اعلام کند، ولی واقعیت این است که این الگوی بسیار خوبی است که حاصل ایده‌های خودشان بوده است و ما هم سعی کردیم مشکلات را رفع کنیم. رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: مدتی است تسهیلاتی به نظام بانکی تکلیف شده است، امسال در بودجه پیشنهاد کردیم عدد این تسهیلات در شورای پول و اعتبار تعیین شود.
به گفته فرزین، در قانون جدید بانک مرکزی گامی به سمت جلو در نظام بانکی کشور برداشته شده و این قابل بررسی است، این قانون از قانون قبلی خیلی بهتر است، هرچند ما نسبی صحبت می‌کنیم؛ از نظر استقلال، اختیارات بیشتری به بانک مرکزی داده است.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین به افزایش سقف وام قرض‌الحسنه به ۳۰۰میلیون تومان اشاره کرد و گفت: بانک‌های ملی و سپه هم اجازه دارند این وام را پرداخت کنند. اصلاح ضوابط وجوه اداره‌شده را هم داشتیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار