کد خبر: 1199242
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
پرستاران به مراقبت نیاز دارند؛
جامعه پرستاری کشور از کمبود نیرو، پرداخت نشدن کارانه های واقعی، اضافه کاری های اجباری و ده ها مشکل دیگر گلایه مند است.

جوان آنلاین: بنابر ادعای معاون پرستاری وزارت بهداشت، بیش از ۲۱۰ هزار نیروی پرستاری در کشور مشغول خدمت به مردم و بیماران هستند. این در حالی است که بیشترین گلایه پرستاران از مسئولین وزارت بهداشت، کمبود نیرو است که آنها را مجبور می‌کنند در چند نوبت کاری و اضافه کاری حضور داشته باشند تا جبران کمبود نیرو شود.

به گزارش مهر، روز گذشته، برخی از پرستاران در نقاط مختلف کشور، نسبت به وضعیت حاکم بر حرفه پرستاری، دست به تجمع زدند و اینگونه به استقبال روز پرستار رفتند.

جامعه پرستاری بر این باور است که جایگاه آنها در نظام سلامت کشور، آن طور که باید مستحکم نبوده و همواره تحت تأثیر اقدامات سایر گروه‌ها و حِرَف حوزه سلامت قرار دارند.

علت فرسودگی نیروی پرستاری

عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که بیشترین علت فرسودگی پرستاران به خاطر کمبود نیروی انسانی است، گفت: اگر جذب نیرو افزایش یابد فشار کاری نیروها هم کمتر می‌شود. از طرفی باید به پرستاری به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور، نگاه ویژه داشت.

این در حالی است که میانگین گروه پرستاری به تخت ۱.۲ است که استاندارد آن ۱.۸ است، اما در برخی شهرها شاید این عدد ۰.۷ یا ۰.۶ هم باشد.

کمبود پرستار

با توجه به افتتاح پی در پی بیمارستان‌ها در مناطق مختلف کشور، قطعاً وزارت بهداشت نیازمند تأمین نیروی انسانی خواهد بود. این در حالی است که مراکز درمانی و بیمارستان‌هایی که فعال هستند، با کمبود شدید نیروی پرستاری مواجه اند. بنابراین، آنچه تحت عنوان جذب نیروی جدید مطرح می‌شود، به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای وزارت بهداشت نخواهد بود.

عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت، این موضوع را تأیید کرد و گفت: بیش از ۱۵ هزار تخت بیمارستانی در دولت سیزدهم به بهره برداری رسیده که به ازای هر تخت، ۱.۸ نیروی پرستاری لازم است. در حالی که در آزمون استخدامی که اخیراً برگزار کرده‌ایم، از ۲۵ هزار نیروی انسانی که قرار است جذب شوند، در حدود ۱۲ هزار نفر آنها نیروی پرستاری هستند.

در همین حال، شمس الدین شمسی رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری، گفت: وزارت بهداشت در دو سال گذشته حدود ۱۷ هزار تخت بیمارستانی به ناوگان تخت‌های کشور اضافه کرده و طی همین مدت نیز حدود ۱۰ هزار نفر هم بازنشسته شدند و ما بیش از ۳۰ هزار نفر کمبود نیرو از این بابت داریم.

اضافه کاری اجباری

شاید مهم‌ترین آسیب کمبود نیروی پرستاری، اضافه کاری‌های اجباری باشد که مدیران بیمارستان‌ها از پرستاران می‌خواهند. در حالی که افزایش ساعت کار نیروهای پرستاری، می‌تواند خطاهای پرستاری را در اثر خستگی ناشی از کار زیاد؛ افزایش دهد. در این بین، بیمار است که آسیب می بیند.

در همین حال، پرداختی‌های ناشی از اضافه کاری‌های پرستاران به گونه‌ای است که کفاف خستگی و سختی کار آنها را نمی‌دهد.

محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار، با عنوان این مطلب که کمبود نیروی پرستاری یک مطالبه مردمی است، گفت: به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت، حداقل باید ۳ نفر کادر پرستاری داشته باشیم که نداریم.

وی افزود: متأسفانه مردم ما حداقل مراقبت لازم را نمی‌گیرند و دلیل آن هم، کمبود نیروی پرستاری است.

شریفی مقدم گفت: ما پرستار برای جذب داریم، اما با حقوق ۱۲ میلیونی کار نمی‌کند. چطور توقع داریم یک نیروی پرستاری با این قبیل حقوق‌ها در شلوغ ترین اورژانس بیمارستان‌های تهران کار کند.

گفته می‌شود، مبلغ پرداختی یک ساعت اضافه کار اجباری، بین ۱۶ تا ۲۰ هزار تومان است.

محسن خالقیان رئیس بیمارستان فیروزگر، با عنوان این مطلب که تعرفه‌های غیر واقعی باعث شده ۵۸ پرستار از بیمارستان ما بروند، نسبت به وضعیت بیمارستان‌های دولتی ابراز نگرانی کرد.

حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، از همین وضعیت ابراز نگرانی کرده و عنوان داشته بود؛ بسیاری از پرستاران به خاطر درآمدی که دارند و هزینه‌های زندگی در شهر تهران، به شهرستان‌ها مهاجرت می‌کنند.

وی گفت: مهم‌ترین چالش کل نیروی انسانی نظام سلامت در یک کلام خلاصه می‌شود و آن درآمد است. یعنی اگر سطح درآمد را در حد قابل قبولی بالا ببریم، ماندگاری و پیدا کردن نیروی انسانی به راحتی انجام خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار