کد خبر: 1198406
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
آنطوان شلحت تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی با اشاره به ابهام در استراتژی این رژیم تصریح کرد که تمامی سناریو‌های مطرح شده از سوی مقامات سیاسی و نظامی تل‌آویو با علامت سوال جدی مواجه هستند و تحقق آن‌ها بسیار مشکل به نظر می‌رسد.

جوان آنلاین: اظهارات متناقض تحلیلگران و مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد اسرائیل هیچ طرحی برای آینده جنگ در غزه ندارد.

به گزارش مهر، پایگاه خبری شبکه الجزیره در مقاله‌ای ضمن بررسی سناریو‌های آینده جنگ غزه نوشت که ارزیابی‌های سیاسی و نظامی در اسرائیل نشان می‌دهد که تل‌آویو هیچ استراتژی روشنی برای آینده نوار غزه بعد از جنگ ندارد. ابهام در استراتژی اسرائیل در شرایطی دنبال می‌شود که حتی اهداف اعلامی جنگ کنونی نیز در سطح نظامی دچار تناقض است و در حالی که برخی مقامات سیاسی از طرح اسرائیل برای پایان دادن به حاکمیت حماس در غزه سخن می‌گویند، برخی دیگر ریشه کن کردن کامل حماس را به عنوان هدف اصلی جنگ بیان می‌کنند.

آن چیزی که تاکنون مورد توافق تمامی ارزیابی‌های امنیتی و نظامی قرار دارد، این است که رژیم صهیونیستی در مرحله اول عملیات زمینی خود در شمال غزه نتوانسته تاکنون به اهداف مورد نظر خود برسد و باید به این عملیات در بخش‌های جنوبی نیز ادامه دهد که این مرحله بسیار خطرناک‌تر است.

راهبرد اسرائیل درباره افق غزه با ابهام جدی مواجه است

آنطوان شلحت تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی با اشاره به ابهام در استراتژی این رژیم تصریح کرد که تمامی سناریو‌های مطرح شده از سوی مقامات سیاسی و نظامی تل‌آویو با علامت سوال جدی مواجه هستند و تحقق آن‌ها بسیار مشکل به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد که ارتش اسرائیل در مرحله اولیه نفوذ زمینی خود به غزه شاهد درگیری‌های سنگینی با مقاومت فلسطین بود که این درگیری‌ها مانع از پیشروی به سمت مرحله دوم شده است.

این تحلیلگر مسائل منطقه به سناریو‌های صهیونیستی مطرح شده در خصوص آینده غزه از جمله حفظ کنترل امنیتی یا اشغال آن اشاره و تصریح کرد که این سناریو‌ها به هیچ وجه مطرح نیستند، چرا که اسرائیل این منطقه را چندین دهه تحت اشغال خود داشت، ولی از آنجا فرار کرد.

وی به هدف دیگر صهیونیست‌ها از مهاجرت دادن ساکنان غزه اشاره و تاکید کرد که تحقق این هدف نیز بدون موافقت و همکاری طرف‌های دیگر امکان‌پذیر نیست و به نظر می‌رسد چنین اراده‌ای در میان بازیگران مختلف منطقه‌ای وجود ندارد.

حماس قدرت جنگ طولانی مدت با اسرائیل را دارد

شلحت تصریح کرد که جنگ هنوز تمام نشده و مقاومت فلسطین حرف آخر خود را نزده است، چرا که توان نظامی بالایی دارد که آن را به جنگ طولانی مدت با اسرائیل قادر می‌سازد.

یواف لیمور تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی در روزنامه «اسرائیل هیوم» نیز با اشاره به ویرانی گسترده غزه نوشت که حماس هنوز ساقط نشده است. وی که گویا نمی‌خواست مستقیما به ناتوانی اسرائیل در تحقق اهدافش در غزه اشاره کند، تحقق این اهداف را مشروط به تحقق چندین شرط متوالی دانست و ادامه داد: تحقق اهداف اسرائیل از این جنگ نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و تصمیمات دشوار و به دست آوردن مشروعیت نسبت به این جنگ است!

آکادمی «مسعاف» که روابط نزدیکی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دارد معتقد است که اسرائیل باید از این جنگ برای مهاجرت دادن بخش قابل توجهی از ساکنان غزه استفاده کرده و سپس از تمرکز جمعیت در این منطقه بکاهد و بخشی از فلسطینی‌های باقیمانده را به صحرای سینا و کشور‌های دیگر منتقل کند.

«بن لوی» دیگر کارشناس صهیونیست امکان تحقق این سناریو‌ها را ضعیف می‌داند و معتقد است که در غزه نسلی زندگی می‌کند که کاملاً بر اساس ایدئولوژی حماس رشد کرده و هیچ جریان مخالفی در داخل غزه وجود ندارد که بتواند جایگزین حماس شود. وی تصریح کرد که نسخه‌برداری از شرایط تشکیلات خودگردان در کرانه باختری برای غزه قابلیت تحقق ندارد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار