کد خبر: 1181660
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
سوریه یک بار دیگر درگیر اعتراضاتی شبیه به اعتراضات سال ۲۰۱۱ است که با تلاش امریکایی- اسرائیلی برای احیای داعش و قطع ژئوپلیتیک ایران- عراق- سوریه و لبنان همزمان شده است

نارضایتی از شرایط اقتصادی سوریه در شرایطی جرقه اعتراضات را در این کشور زده که شروع آن از همان نقاطی است که ۱۲ سال پیش رقم خورد و این کشور را به کام آشوب کشید. به موازات این تحولات، تحرکات امریکایی‌ها در نقاط مختلف این کشور از جمله ورود غیرقانونی تعدادی از اعضای کنگره امریکا به خاک سوریه، گمانه‌زنی‌ها را درباره تقلای واشنگتن در کنار صهیونیست‌ها برای مانع‌تراشی مقابل ایران با ابزار داعش تقویت کرده است.

سوریه پس از چند سال که با پایان حاکمیت داعش روی آرامش را دیده بود، طی روز‌های گذشته دستخوش ناآرامی است. با کاهش ارزش پول سوریه در پی گسترش اعتراضات در جنوب این کشور علیه گرانی، نگاه‌ها دوباره متوجه تحولات این کشور شده است. دمشق تلاش کرده با اصلاحات اقتصادی زمینه را برای تقویت مالی فراهم کند، اما مناطقی که دروزی‌ها در آن به سر می‌برند معتقدند که جغرافیایی که آن‌ها در آن زندگی می‌کنند، همچنان محروم است. دستور اخیر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه برای دو برابر کردن حقوق کارمندان دولت، نظامیان و بازنشستگان و سپس لغو یارانه سوخت، آتش اعتراضات را روشن کرده است. اعتراضات از حدود سه هفته پیش در استان‌های سویدا و درعا آغاز شد و سپس به حومه دمشق، بانیاس و ادلب گسترش یافت و حالا در قالب درخواست برای برکناری حکومت اسد بروز کرده است. معترضان روز شنبه از مله در سویدا و درعا که شهر شروع اعتراضاتِ ۱۲ سال پیش بود، شعار دادند: «سوریه مال مردم است، نه خانواده اسد.» با این حال، برخی از ترتیب‌دهندگان اعتراضات به شبکه العربیه گفته‌اند که در تلاش برای سرنگونی دولت نیستند و بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی مطالبه اصلی است.
ماجراجویی امریکا
این یک روی سکه تحولات سوریه است که به ویژه رسانه‌های مخالف دولت دمشق روی آن مانور می‌دهند، اما همزمان با این تحولات، نقاط مختلف سوریه نیز عرصه رویداد‌هایی است که نه تنها رنگ و بوی گسترش دست‌درازی مجدد امریکایی‌ها به سوریه را می‌دهد بلکه با ادامه این روند، جان گرفتن گروه تروریستی داعش با هدف جولان دادن مجدد در عراق و سوریه هم بعید نیست. وادیم کولت، معاون مرکز آشتی روسیه در پایگاه حمیمیم سوریه روز یک‌شنبه اعلام کرد، پهپاد وابسته به ائتلاف بین‌المللی تحت امر امریکا به شکل خطرناکی به جنگنده سوخو۳۵ روسیه در آسمان سوریه نزدیک شد. وی تأکید کرد: «ائتلاف امریکایی طی امروز ۱۱ بار پروتکل‌های عدم برخورد را نقض کرد و همچنین ۱۷مورد تخلف در منطقه التنف در طول روز توسط چهار جنگنده اف-۳۵، دو فروند اف-۱۶، دو فروند تایفون و سه پهپاد چند منظوره MQ- ۱C به ثبت رسید.» کولت گفت که ائتلاف با چنین اقداماتی به ایجاد شرایط خطرناک برای وقوع سوانح هوایی ادامه می‌دهد و این اقدامات وضعیت را در حریم هوایی سوریه متشنج می‌کند. این در حالی است که شبه‌نظامیان جدایی‌طلب قسد با مشارکت امریکایی‌ها به غارت و دزدی منابع ملی و نابودی زیرساخت‌های سوریه و محروم کردن ملت سوریه از این منابع ادامه می‌دهند. در جدیدترین رخداد، آن‌ها اقدام به سرقت ریل‌های راه‌آهن در مناطق تحت کنترل خود کرده و پل بزرگی را روی رود فرات در شهرک الرمادی هدف قرار داده‌اند. منابع سوری اعلام کردند که شبه‌نظامیان قسد به سرقت خطوط ریلی و زیرساخت‌های آن و تجهیزات و تأسیسات راه‌آهن در استان‌های دیرالزور و حسکه ادامه می‌دهند و هدف آن‌ها افزایش فشار بر مردم سوریه در کنار اقدامات قهری و تحریم ظالمانه امریکاست.
همزمان با این وقایع و بنابر گزارشی که شبکه المیادین منتشر کرده، شماری از اعضای کنگره امریکا به صورت غیرقانونی وارد اراضی و خاک سوریه شده و از مناطق اشغالی شمال این کشور بازدید کرده‌اند. این افراد از گذرگاه مرزی «باب‌السلامه» واقع در مرز ترکیه با سوریه وارد این کشور شده و تا شهر اعزاز رفته‌اند که این مناطق تحت اشغال ترکیه و عناصر مسلح تحت امر این کشور است. خبرگزاری استپ وابسته به مخالفان دولت سوریه هم ضمن تأیید این اقدام گفت که هیئت سه‌نفره کنگره امریکا برای اولین بار طی ۱۰ ساله گذشته به این منطقه از خاک سوریه سفر می‌کند.
تجهیز داعش برای تضعیف ایران
مقامات ارشد امریکایی اخیراً از دولت عراق خواسته‌اند نظامیان ایران را از مرز‌های عراق و سوریه خارج کند. این را یک منبع آگاه که نامش فاش نشد، به پایگاه اینترنتی بسنیوز گفته که نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی در تلاشند کنترل مرز‌های عراق و سوریه را به دست بگیرند تا جایی که محدودیت زمانی برای عقب‌نشینی نظامیان طرفدار ایران از مرز‌های عراق و سوریه تعیین کردند. این منبع در رابطه با هدف نهایی این اقدام هم گفت: «پروژه ائتلاف بین‌المللی به دنبال خلاصی از حضور ایران در نزدیکی مرز‌های عراق، سوریه و اردن و قطع خطوط تدارکاتی ایران به شبه‌نظامیان خود در سوریه و لبنان است.» نگاهی به تحولات ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها به دقت وقایعی مثل عادی‌سازی روابط سوریه با کشور‌ها عربی و نیز نقش ایران در سوریه را زیر نظر دارند و به ابزار‌هایی به منظور کاهش نفوذ ایران متوسل شده‌اند که احیای گروه تروریستی داعش هم یکی از ابزار‌های آنهاست. مسعود اسداللهی تأکید دارد که اکنون تمرکز امریکا روی گذرگاه بوکمال - قائم در مرز سوریه و عراق است که نقطه اتصال سرزمینی ایران، عراق، سوریه و لبنان را ایجاد می‌کند. تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه در گفتگو با «دیپلماسی ایرانی» در تشریح دیدگاه خود گفت: «این مسئله از آن جهت حائز اهمیت است که بوکمال تنها گذرگاهی است که در اختیار نیرو‌های محور مقاومت قرار دارد. چون امریکا بر گذرگاه تنف سیطره دارد و همچنین گذرگاهی که در شرق فرات وجود دارد در دست کرد‌های سوریه که همسو با امریکایی‌ها هستند، قرار دارد.» وی ادامه داد: «بنابراین تنها گذرگاه باقیمانده گذرگاه بوکمال است که امریکا به هر دلیلی تمام تلاش و تمرکز خود را بر این گذاشته است که این گذرگاه را از دست نیرو‌های محور مقاومت خارج کند که باعث قطع ارتباط زمینی ایران از طریق عراق با سوریه و نهایتاً لبنان شود. به همین دلیل امریکا اکنون تروریست‌های داعش را برای این هدف سازماندهی و تجهیز کرده است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار