کد خبر: 1180483
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۷
رئیس‌جمهور صربستان اعلام کرد که گسترش گروه «بریکس» تصمیمی تاریخی خواهد بود.

به گزارش جوان آنلاين به نقل از مهر، رئیس‌جمهور صربستان پیش‌بینی کرد که گروه «بریکس» بتواند جایگاه خود را در عرصه بین‌المللی ارتقاء دهد.

به گزارش تاس، «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان روز سه‌شنبه اعلام کرد که گسترش گروه بریکس یک لحظه تاریخی خواهد بود و این گروه به جایگاه یک بازیگر جهانی که می‌خواهد جایگزین کشور‌های غربی شود، دست خواهد یافت.

رئیس جمهور صربستان، در جریان سفر خود به آتن به خبرنگاران گفت: اجلاس سران بریکس امروز آغاز می‌شود. تصور می‌کنم اگر (آنها) تصمیم به گسترش بریکس بگیرند، گامی تاریخی برای آن‌ها خواهد بود.

ووچیچ تاکید کرد که مطمئن نیست که امروز سران بریکس بتوانند تصمیم به گسترش این گروه بگیرند؛ اما اگر این کار را انجام دهند، قطعاً این یک تصمیم تاریخی و مهم خواهد بود.

رئیس جمهور صربستان تاکید کرد در صورت گسترش بریکس، بازی ژئوپلیتیک در عرصه جهانی جذاب‌تر از قبل می‌شود.

نشست «بریکس ۲۰۲۳» امروز سه‌شنبه با مشارکت سران ۵ کشور این گروه یعنی روسیه، چین، هند، آفریقای جنوبی و برزیل آغاز و تا روز پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت.

«نارندرا مودی»، نخست‌وزیر هند و «لولا داسیلوا»، «شی جین پینگ»، و «سیریل رامافوسا» رؤسای جمهور برزیل، چین و آفریقای جنوبی به صورت حضوری و «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه نیز به صورت ارتباط تصویری در این نشست شرکت می‌کنند.

گروه بریکس هم‌اکنون متشکل از کشور‌های برزیل، روسیه، هند، چین، و آفریقای جنوبی است.

سرواژه بریکس (BRICS) از کنارهم‌قرارگرفتن حرف اول نام انگلیسی این کشور‌ها تشکیل شده است. ۳۰ درصد تولید ناخالص و ۴۰ درصد جمعیت جهان در حوزه بریکس تعریف می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار