کد خبر: 1177009
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
معاون وزیر خارجه آمریکا در دیار با شورای نظامی نیجر گفت که آمریکا به دنبال باز نگاه داشتن درهای دیپلماسی برای حل مسئله این کشور آفریقایی است.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «ویکتوریا نولاند» معاون موقت وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز گذشته (دوشنبه) در سفر به نیجر با برخی از اعضای شورای نظامی این کشور دیدار کرد.

بنا بر گزارش شبکه سی ان ان، نولاند در خصوص سفر به نیجر و گفت‌وگو با شورای نظامی این کشور آفریقایی گفت که برای بیش از دو ساعت، با ژنرال «موسی سلائو بارمو» رئیس جدید ستاد مشترک ارتش نیجر و سه سرهنگ گفت‌وگو کرده که این گفت‌وگو «بسیار صریح و در مواقعی بسیار دشوار بوده است».

نولاند عالی‌رتبه‌ترین مقام آمریکایی محسوب می شود که با اعضای شورای نظامی نیجر دیدار کرده است. سفر وی به «نیامی» پایتخت نیجر، به درخواست «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا درست کمتر از دو هفته پس از آن صورت گرفت که گارد ریاست‌جمهوری نیجر، قدرت را به دست گرفت.

دیدار نولاند با شورای نظامی نیجر همچنین یک روز پس از ضرب‌الاجل جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) (ECOWAS) برای شورای نظامی نیجر برای انتصاب دوباره محمد بازوم به ریاست جمهوری یا مواجهه با مداخله نظامی این کشورها صورت گرفته است.

نولاند روز گذشته (دوشنبه) به خبرنگاران گفت «ایالات متحده درها برای ادامه گفت‌وگو را بازنگه داشته است» و از بارمو و متحدانش خواست، «پیشنهاد ما برای تلاش برای همکاری به منظور حل این قضیه به صورت دیپلماتیک و بازگشت به نظم قانونی را بشنوند».

معاون وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: «امیدوارم که آن‌ها درها را برای دیپلماسی بازنگه دارند. ما پیشنهاد خود را مطرح کردیم. عقاید آن‌ها با قانون اساسی مطابقت ندارد و اگر این مسیری باشد که آن‌ها می‌روند، روابط ما دشوار خواهد شد اما ما به آن‌ها چندین گزینه دادیم تا به صحبت ادامه دهند و امیدواریم که آن‌ها ما را در این زمینه بپذیرند».

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که به وی مجوز دیدار با ژنرال عبدالرحمن چیانی» رئیس شورای نظامی نیجر یا محمد بازوم رئیس جمهور بازداشت شده، داده نشد «بنابراین چاره‌ای نداشتیم که به بارمو تکیه کنیم تا بار دیگر روشن کنیم که چه چیزی در خطر قرار گرفته است».

نولاند تصریح کرد که ایالات متحده به دنبال یک راه‌حل از طریق مذاکره در نیجر هستند اما «جلب حمایت برای رسیدن به این نقطه آسان نیست» زیرا شورای نظامی نیجر، «در دیدگاه خود در این خصوص که چطور می‌خواهند پیش بروند، محکم هستند».

سی ان ان ادامه داد، بر اساس قانون، ایالات متحده موظف است در صورت اعلام رسمی کودتا، کمک‌های خارجی و نظامی به دولت نیجر را قطع کند. روز جمعه‌ هفته‌ گذشته، بلینکن اعلام کرد که واشنگتن یکسری کمک‌های خاص به نیجر را به حالت تعلیق درآورده است.

«مت میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته (دوشنبه) در این خصوص گفت: «این (اعلام کودتا در نیجر) بر کمک‌های دیگر و کمک‌های امنیتی به دولت تأثیر می‌گذارد که مبلغ قابل توجهی است».

در حال حاضر یکهزار نظامی آمریکایی در نیجر مستقر هستند و نولاند گفت که در دیدار با بارمو خطراتی را یادآور شده است که در صورت اعلام کودتا در نیجر برای روابط و همکاری میان آمریکا و نیجر رخ خواهد داد.

نولاند همچنین درباره تهدید حضور واگنر در آفریقا نیز هشدار داد و گفت: «من در جلسات امروزم این احساس را دریافت کردم که افرادی که این اقدام را در اینجا انجام داده‌اند به خوبی متوجه خطرات حاکمیت خود در هنگام دعوت از واگنر می شوند».

نولاند در خصوص واگنر در شرایطی ابراز نگرانی کرده است که شورای نظامی نیجر از این گروه برای کمک دعوت کرده است.

طبق این گزارش، درخواست نولاند برای دیدار با بازوم با مخالفت روبرو شد و نولاند روز گذشته در این خصوص گفت: «ما با او تلفنی حرف زدیم اما او را ندیدیم. ما خواستار سلامت و رفاه او شده‌ایم. او به همراه پسر و همسرش در اوضاع بسیار دشواری در بازداشت خانگی است و امیدوارم که در روزهای آتی، افرادی که مسئول وضعیت فعلی هستند، به این درخواست‌ها توجه کنند».

گارد ریاست جمهوری نیجر، بعدازظهر روز چهارشنبه دو هفته گذشته، علیه محمد بازوم رئیس جمهور این کشور کودتا کرد و  دو روز بعد از این اعلام تلویزیون ملی این کشور خبر داد عبدالرحمن تیچیانی رئیس گارد ریاست جمهوری نیجر خود را به عنوان رهبر جدید و رئیس شورای انتقالی در این کشور معرفی کرده است.

در پی این اعلام، مقامات نظامی نیجر از احتمال مداخله نظامی فرانسه و چند کشور آفریقایی در این کشور خبر دادند و از مردم خواستند در اعتراض به دخالت‌‌های فرانسه به خیابان‌ها بیایند. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار