کد خبر: 1176386
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
وزیر حمل و نقل عراق در دیدار با مسئولان سوریه در دمشق موضوع ترانزیت ریلی کالا و مسافر بین ایران، عراق و سوریه را بررسی کرد.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، سفر رزاق السعداوی، وزیر حمل و نقل عراق به دمشق در راس هیاتی از وزارتخانه متبوع وی و دیدار با نخست وزیر و وزیران خارجه و حمل و نقل سوریه در زمینه حمل و نقل زمینی و ترانزیت کالا و مسافر از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.

السعداوی در گفت‌وگو با خبرنگار العهد لبنان گفت: طرح مسیر توسعه عراق که بندر فاو را به ترکیه  متصل می‌کند، طرحی است که به نفع همه همسایگان عراق و منطقه خواهد بود و چند کنفرانس بین المللی در عراق به منظور بررسی ساز و کار و چگونگی مشارکت کشورهای همسایه و منطقه در این طرح برگزار شده است.

وی با بیان اینکه عراق در چارچوب سیاسی تقویت روابط با کشورهای همسایه تعامل می‌کند، گفت: عراق نقطه همگرایی اقتصاد این کشورهاست.

وزیر عراقی با اشاره به اهمیت موقعیت جغرافیایی سوریه و عراق و لزوم بهره مندی از آن در راستای منافع دو کشور گفت: در این دیدارها موضوع اتصال ریلی و ترانزیت و همچنین طرح مسیر توسعه مورد بررسی قرار گرفت.

زهیر خزیم، وزیر حمل و نقل سوریه نیز در گفت‌وگو با العهد تاکید کرد که قرار است موضوع طرح اتصال ریلی بین سوریه و عراق تا جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گیرد و همچنین طرح‌های مربوط به حمل و نقل کالا با همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله ایران نیز بررسی خواهد شد.

وزیر سوری بر اهمیت فعال سازی حمل و نقل هوایی  وافزایش پروازهای بین سوریه و عراق و همچنین همکاری برای تقویت ناوگان شرکت مشترک سوری عراقی مختص حمل و نقل زمینی بین دو کشور با خودروهایی جدید تاکید کرد.
سلیمان خلیل، رئیس دفتر رسانه‌ای وزارت حمل و نقل سوریه هم در حاشیه این دیدارها به نوبه خود تاکید کرد که به دنبال سفر اخیر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق به دمشق و دیدار وی با بشار اسد، همتای سوری خود، دو طرف بر توسعه روابط همه جانبه تاکید دارند و سفر وزیر حمل و نقل عراق به سوریه به عنوان سفر اولین وزیر عراقی به سوریه پس از دیدار رهبران دو کشور حائز اهمیت است.

وی حمل و نقل را شریان حیاتی ارتباط بین سوریه و عراق با توجه به طولانی بودن مرزهای مشترک بین دو کشور توصیف کرد و گفت: گذرگاه بوکمال از سمت سوریه و در مقابل آن گذرگاه القائم در خاک عراق گذرگاه مهمی است که می تواند برای تبادل کالا و توسعه فعالیت‌های تجاری صادرات و واردات بین دو کشور و همچنین از عراق به لبنان و بنادر سوریه برای انتقال به سایر کشورها مورد استفاده قرار گیرد.

خلیل افزود: وزیر حمل و نقل عراق و مسئولین کابینه سوریه پروژه اتصال ریلی بین ایران، عراق و سوریه را بررسی کردند که یک پروژه سه گانه و راهبردی برای انتقال زائران و کالاها بین این کشورهاست، به نحوی که هر کدام از این سه کشور خطوط راه آهن در جغرافیای مرتبط با خود را تکمیل و به دو کشور دیگر متصل خواهد کرد.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار