کد خبر: 1167731
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
ادامه واکنش‌ها با اقدام موهن قرآن‌سوزی:
در ادامه واکنش‌ها به اقدام موهن قرآن‌سوزی در سوئد، که با اعلام انزجار ملت‌ها و دولت‌های اسلامی همراه بود، احزاب و گروه‌های سیاسی، دانشجویی، شخصیت‌ها و نمایندگان تشکل‌های مختلف با صدور بیانیه‌های جداگانه، ضمن محکومیت این اقدام سخیف و ضد دینی، از سازمان کنفرانس اسلامی خواستند به این بی‌حرمتی واکنش جدی نشان دهد و دولت‌های اسلامی تمام روابط دیپلماتیک خود را با دولت سوئد تا عذرخواهی رسمی این دولت قطع کنند.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در بیانیه‌ای در محکومیت اقدام اسلام‌ستیزانه قرآن‌سوزی در سوئد، از دولت‌های اسلامی خواست تمامی روابط دیپلماتیک خود را با دولت سوئد تا زمان عذرخواهی این دولت قطع کنند. در بخشی از این بیانیه آمده است: مسلمانان و آزادیخواهان عالم این اقدام ننگین و بی‌شرمانه دولت خبیث سوئد را ناشی از استیصال آنان از رواج بی سابقه دین مبین اسلام در ممالک اروپایی می‌دانند، اما به دولتمردان آنان توصیه می‌شود نگاهی به تاریخ و سرنوشت امپراتوری‌های بزرگ نظیر روم و ساسانیان بیندازند که چگونه توسط اسلام عزیز درنوردیده شدند.
اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ضمن آنکه این اقدام دولت سوئد را به شدید‌ترین وجه ممکن محکوم می‌نماید، اعلام می‌دارد توهین به قرآن کریم حتی بر اساس قوانین بین المللی که سالیان سال است همین مدعیان حقوق بشر، کشور‌های در حال توسعه را با چماق این قوانین به وادی تحریم‌های کمرشکن می‌برند محکوم است و این عمل دولت سوئد نقض آشکار میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل است. جامعه اسلامی دانشجویان از دولت‌های اسلامی خصوصاً دولت انقلابی جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد با توجه به خباثت دولت سوئد و توهین سازمان یافته اروپاییان به مقدسات اسلامی، تمامی روابط دیپلماتیک خود را با دولت سوئد تا زمان عذرخواهی این دولت قطع نمایند.
هتاکان به قرآن پشت آزادی سنگر گرفته‌اند
سید حسن خمینی، تولیت حرم مطهر امام خمینی (ره) هم در جمع زائران حرم امام (ره)، در واکنش اقدام هتاکانه قرآن سوزی در سوئد، اظهار کرد: هتاکان به قرآن پشت آزادی سنگر گرفته‌اند، آزادی امر مقدسی است و مانند همه پدیده‌های خوب می‌تواند مورد سوء استفاده، تفسیر غلط و دستمایه رفتار‌های بد قرار گیرد، از جمله اینکه به نام آزادی بیان اجازه قرآن سوزی دهند. این امر جز ایجاد یک کینه عمیق و کاشتن بذر نفرت در میان صاحبان و پیروان ادیان هیچ ثمره‌ای ندارد. البته لطمه‌ای هم به قرآن نمی‌زند؛ همان‌طور که بار‌ها به پیامبر (ص) توهین کرده‌اند، اما ایشان روز به روز عزیزتر شد. سید حسن خمینی با بیان اینکه رفتارهایی، چون قرآن‌سوزی جز پنجه زدن به صورت صلح، بر هم زدن آرامش و ایجاد کینه و نفرت سودی ندارد، گفت: بشریت بعد از این همه مدت بین زمانی که آزادی به بشریت خدمت می‌کند و زمانی که بذر کینه و نفرت می‌کارد تفاوتی قائل نمی‌شود.
هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان هم در حساب توئیتری خود نوشت: مجوز پلیس سوئد در اهانت به قرآن کریم، با بهانه «آزادی بیان»، به ابتذال کشیدن آزادی بیان و حقوق بشر است. وی اضافه کرد: صادرکنندگان چنین مجوز‌هایی باید بدانند برانگیختن خشم و غیرت بیش از ۲ میلیارد مسلمان در سراسر جهان، نقاب صلح‌طلبی از چهره کریه آن‌ها برخواهد داشت.
باید هزینه اهانت به قرآن را افزایش داد
حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به قرآن سوزی در سوئد گفت: مسلمانان باید با واکنش جدی خود هزینه این کار را برای مرتکبان آن بالا ببرند تا دیگر کسی جرئت چنین بی‌حرمتی را نداشته باشد. وی افزود: سازمان کنفرانس اسلامی باید نسبت به این بی‌حرمتی و بی‌احترامی به مقدسات مسلمانان واکنش جدی نشان دهد و دولت‌های مسلمان نیز باید نسبت به این مسئله ورود جدی داشته باشند. عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار کرد: قرآن سوزی و بی‌احترامی به مقدسات مسلمانان در کشور‌های اروپایی همچون سوئد نشان‌دهنده آن است که شعار حقوق بشر در این کشور‌ها دروغی بیش نیست و حقوق بشر به عنوان ابزاری در دست آن‌ها برای پیشبرد اهدافشان است. حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: قرآن کتاب مقدس مسلمانان است و دولت‌های مسلمان نباید به راحتی از کنار این رفتار غیر انسانی در کشور سوئد عبور کنند. باید هزینه این رفتار غیر انسانی و ناپسند را برای مرتکبان آن بالا ببریم تا دیگر کسی جرئت چنین اقدامی نداشته باشد.
حزب اعتماد ملی هم در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام نفرت‌ساز از دولت سوئد خواست ضمن عذرخواهی از ملت‌های مسلمان فرد هتاک را محاکمه یا به دولت عراق تحویل دهد تا در یک دادگاه صالح محاکمه شود و پس از این در هیچ شرایطی و تحت هیچ نام ارزشمندی اجازه توهین به مقدسات هیچ دین و مذهبی را به اتباع خود ندهد. حزب ندای ایرانیان نیز هتک حرمت به قرآن کریم در کشور سوئد را محکوم و تأکید کرد: توهین شرم‌آور به قرآن کریم مصداق بارز نقض حقوق بشر است. روز جمعه هم شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: هتاکی به قرآن کریم در ایام برگزاری حج ابراهیمی و برپایی جشن عید قربان نه تنها اهانت به بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مسلمان بلکه نفرت پراکنی و توهین به همه پیروان ادیان آسمانی است.
تجمع مقابل سفارت سوئد در تهران
همچنین روز جمعه جمعی از مردم و دانشجویان در اعتراض به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کردند. این تجمع به همت جمعی از دفاتر بسیج دانشجویی و جمعی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران برگزار شد. دانشجویان با در دست داشتن پلاکارد‌ها و دست‌نوشته‌های مختلف نسبت به هتک حرمت قرآن در سوئد ابراز انزجار کردند. تجمع‌کنندگان از مجامع حقوق بشری خواستند نسبت به این اقدام واکنش نشان دهند. همچنین، دانشجویان حاضر در این تجمع از مسلمانان جهان خواستند با ابراز تنفر و انزجار نسبت به هتک حرمت قرآن، واکنش نشان دهند.
نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی
در ادامه محکومیت‌های جهانی علیه اقدام موهن قرآن سوزی که با چراغ سبز دولت سوئد صورت گرفت، دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد، بنا به خواست عربستان که ریاست دوره‌ای این سازمان را برعهده دارد، یک نشست فوق‌العاده در شهر جده برگزار خواهد شد.
در این بیانیه آمده است: این نشست برای بررسی حادثه سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم در سوئد در روز اول عید قربان رخ داد، برگزار می‌شود. در این نشست قرار است در خصوص تدابیر مقابله با این اقدامات ناپسند و بیان موضع واحد در برابر هتک حرمت به قرآن کریم گفتگو شود. این سازمان روز پنج شنبه با صدور بیانیه‌ای به شدت این حادثه را محکوم کرده و نسبت به خطر چنین اعمالی هشدار داده بود که اصل احترام متقابل را تضعیف می‌کند.

چهار‌شنبه هفته گذشته در یک اقدام توهین‌آمیز برنامه‌ریزی شده در استکهلم سوئد، فردی در یک مراسم به آتش‌زدن قرآن در خارج از مسجد مرکزی استکهلم اقدام کرد که با واکنش‌های شدیدی از سوی کشور‌های مسلمان و برخی سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل مواجه شد.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار